Historiska eller vetenskapliga fakta som kan förstöra stämningen i rollspel

Status
Not open for further replies.

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,672
Location
Eslöv
Alverna i Eon har tänder som långsamt växer ut igen om de går förlorade. Alver som lever i mänskliga samhällen och hamnat på obestånd kan således alltid sälja sina tänder som en sista utväg.
Tiraker söker ofta tjänster som tandutslagare. De tycker jobbet är mycket givande och man träffar nya människor varje dag.

Dessutom får man slå alver rätt i käften.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Förvånansvärts många, även i historiska-fantasy spel som Lamentations of the flame princess
They suck! Mina clerics har fucking pipkragar även när de är i den kokande djungeln knädjupt i goblinblod och är i färd med att konvertera hedningarna med giftpilar och eld!
 

Ki-ai

Warrior
Joined
14 Sep 2010
Messages
268
Försöker rationalisera det så. Men sanningen är troligtvis att en irl-kvinna nog nästan aldrig skulle fäkta ner ens en manlig medelmåtta. Speciellt inte om det är bredavärd som svingas och sköld och rustning ingår i utrustningen.
Rent anekdotiskt får jag nog säga emot. Jag har fått mycket stryk av tjejer då vi båda varit beväpnade. Obeväpnad strid är det svårare.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,001
Rent anekdotiskt får jag nog säga emot. Jag har fått mycket stryk av tjejer då vi båda varit beväpnade. Obeväpnad strid är det svårare.
Hur mycket skillnad gör rustning? Utan blir det mycket av en teknikfråga där råstyrka är sekundärt, det köper jag helt. Det typiska sättet att ta ut någon i helrustning är ju brottning med vapen, eller möjligen att slå dem väldigt hårt med ett stort vapen (som en pollaxe).

Män torde ha en försumbar fördel vid florettfäktning och en massiv fördel i Battle of Nations, typ?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,445
Location
Stockholm
MODERERING

Nog för att vi släppt en djävulsk massa OT i den här tråden, men nån måtta får det vara.

Tråden har ju helt blivit en OT-tråd där i stort sett vad som helst diskuteras, med tunn historisk fernissa.


Så jag låser den, så får ni starta nya trådar om era favorithistoriska fakta med rollspelsanknytning.
 
Status
Not open for further replies.
Top