Historiska eller vetenskapliga fakta som kan förstöra stämningen i rollspel

Status
Not open for further replies.

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Jag har samma åsikt, fast tvärtom. :) Kul att vi alla är olika.
Jag tror du missförstod mig. Jag har som bäst en ambivalent åsikt om medeltida kläder och fantasykläder. Men normen på TV är kläder i relativt moderna snitt men med lite extra läder, så därför kommer det vara sinnebilden för kläder för en medeltida snubbe eller snubbinna i de flestas huvud. Gemene mans bild av medeltiden kommer inte från gamla målningar, den kommer från Hollywood.

Frågan ovan är vad som kan förstöra stämningen i rollspel. Jag tror att om alla DND-karaktärer presenteras i tidskorrekta kläder för europeisk medeltid i grundboken så hade det förstört stämningen för de flesta spelgrupper.

Jag tror majoriteten av alla rollspelskonsumenter föredrar det här:



Framför det här



Och innan någon börjar kommentera "Jag föredrar faktiskt nummer 2!" så visst, det gör du säkert. Men jag pratar inte om individer - jag pratar om alla som köper rollspel. Varumärket DnD drog in nästan en halv miljard dollar 2020, och det tror jag inte dom hade gjort om de inte kört hårt på sin fantasy-estetik.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
Jag tror du missförstod mig. Jag har som bäst en ambivalent åsikt om medeltida kläder och fantasykläder. Men normen på TV är kläder i relativt moderna snitt men med lite extra läder, så därför kommer det vara sinnebilden för kläder för en medeltida snubbe eller snubbinna i de flestas huvud. Gemene mans bild av medeltiden kommer inte från gamla målningar, den kommer från Hollywood.

Frågan ovan är vad som kan förstöra stämningen i rollspel. Jag tror att om alla DND-karaktärer presenteras i tidskorrekta kläder för europeisk medeltid i grundboken så hade det förstört stämningen för de flesta spelgrupper.

Jag tror majoriteten av alla rollspelskonsumenter föredrar det här:

...bär den där alven på en elbas?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Om det finns något som präglar fantasy så är det att folk har en jävla tid att spänna bälten.
Jag tror att det där mindre är hans rustning än hans fetish. Det är det enda som ser ut det minsta så i verkligheten.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Om det finns något som präglar fantasy så är det att folk har en jävla tid att spänna bälten.
I "3:ed" versionen av DnD var det mode med extra mycket spännen, flertalet bältesväskor på bältet (o ibland som en del av kläderna), o asymmetriska kläder/rustningar. Säga vad man vill men det var i alla fall sin egen still som man kände igen.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,320
Location
Helsingborg
Det har varit mycket myter och dumheter om armborst, pilbågar och rustningar i den här tråden. Så...

1. Armborst, trots deras väldigt höga dragvikter, skjöt projektiler med lägre genomslagskraft än engelsk krigsbåge*. Detta är pga designbegränsningar (bland annat så måste armborstets projektil vara kortare, tjockare, använda två fenor och fenorna kan inte vara fjädrar).
2. Armborst användes för att de var enklare att lära sig (både när det gäller att sikta och träna upp kroppsstyrkan) och var enklare att använda från en skyddad position (som bakom en sköld eller mur).
3. Varken armborst eller krigsbågar kunde slå igenom en "full plate" rustning, i alla fall inte de plåtar som skyddade huvud, bål och lår (inte ens på kort avstånd). Vader och armar är en annan femma då plåtarna var tunnare där. Till skillnad emot ringbrynjor och gambeson (som inte skyddade alls mot tyngre armborst och krigsbågar) eller till och med brigandin (som även om den var välbyggd inte skyddade mot pilar och skäktor på nära håll). Ringbrynja av den kvalitet som användes av tungt kavalleri under korstågen skyddade dock mot den arabiska ryttarbågen (då det finns gott om bekrivningar av ryttare som hade så många pilar i sig att de såg ut som igelkottar). Den mongoliska bågen hade dock i princip lika mycket kraft som en engelsk krigsbåge tack vare sin avancerade design, så även den hade kunnat slå igenom mindre solida rustningar (den mongoliska bågen var en s.k. Recurve bow, en båge som kunde leverera bra mycket mer kraft men hade svagheten att den krävde en avancerad design av ihoplimmat ben och trä. Sådana bågar användes inte i Europa då vårat fuktiga klimat försvagade limmet ganska snabbt).

Så kort sagt. Det tunga kavalleriet med helrustning blev inte föråldrat förrän på 1600-talet, då musköten gjorde krutvapen tillräckligt lätta och pålitliga att det inte var värt att utrusta sina ryttare med tung rustning längre. Kyrassiärens sista hurra var dock under engelska inbördeskriget (1642-1651), då Sir Arthur Haselrigs kyrassiärer, kända som "the London Lobsters" gjorde väl ifrån sig på Parlamentarikernas sida.

*Alla krigsbågar är långbågar. Alla långbågar är inte krigsbågar. T.ex. vikingatidens nordiska långbåge var framför allt ett jaktvapen med mycket lägre dragvikt).
 
Last edited:

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,320
Location
Helsingborg
Och nu historiska fakta som sabbar rollspel.
"Det fanns väldigt få riddare."

För att vara en riddare så måste du vara dubbad till en riddare och därmed en medlem i en riddarorden, och riddarordnar var exklusivt högadelns lekplats.
Den stora majoriteten av tungt kavalleri var "bara" frälse (medlemmar av den s.k. Svenneklassen) och deras knektar.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Och nu historiska fakta som sabbar rollspel.
"Det fanns väldigt få riddare."

För att vara en riddare så måste du vara dubbad till en riddare och därmed en medlem i en riddarorden, och riddarordnar var exklusivt högadelns lekplats.
Den stora majoriteten av tungt kavalleri var "bara" frälse (medlemmar av den s.k. Svenneklassen) och deras knektar.
Det här är extremt beroende av tid och plats. I Frankrike och Tysk-romerska riket ser man till exempel Ritter och Chevalier som ärftliga titlar, och således inte knutna till medlemskap i någon orden, och under tidig medeltid (innan vi hade något riddarväsen i Sverige) var det också mer löst i kanterna vem som var riddare och inte. I England betecknar termen knight bachelor en riddare av lägre rang som inte är medlem i någon orden, och man kan till exempel se hur John Hawkwood, en legoknektskapten från tämligen enkla förhållanden, likafullt blev slagen till riddare under hundraårskriget. I vissa regioner, som nuvarande Polen och norra Spanien, utgjorde också adelsklassen och riddarna en oproportionerligt stor del av befolkningen.
 
Status
Not open for further replies.
Top