Historiska eller vetenskapliga fakta som kan förstöra stämningen i rollspel

Status
Not open for further replies.

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Ibland kommer man över historiska fakta som man känner bara skulle sabba en setting och feeling.

Några jag kommer att tänka på:

- Att folk dela säng på värdshus, eller sov ihop i en stor hög.

- Att man sällan åt kött.

- Att armborst gör bågar redundanta.

Vad har ni för exempel på historiska fakta som ni kommit över och som ni känner att ni helst sluppit känna till, eller ogärna implementerar i er setting?
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,397
Location
Maastricht
Ibland kommer man över historiska fakta som man känner bara skulle sabba en setting och feeling.

Några jag kommer att tänka på:

- Att folk dela säng på värdshus, eller sov ihop i en stor hög.

- Att man sällan åt kött.

- Att armborst gör bågar redundanta.

Vad har ni för exempel på historiska fakta som ni kommit över och som ni känner att ni helst sluppit känna till, eller ogärna implementerar i er setting?
Dela säng på värdshus: Ja, man behöver hålla värmen om vintern? De hade troligtvis inga element. Betyder ju inte att man nödvändigtvis skeder varandra. Förstår inte vad som är varken förvånande eller vad som skulle förstöra stämningen.

Sällan åt kött. Ja det var dyrt? Vem är förvånad? :)

Att armborst gör bågar redundanta stämmer inte heller. Sure du kan sätta ett armborst i händerna på någon som knappt kan skjuta och göra dem dugliga snabbare än med en båge.
Men ta Mongolernas bågar, de var det mest effektiva avståndsvapnet till någon gång på 1800-talet i händer på en skicklig skytt. De kan avlossa flertalet pilar på enormt kort tid där en armbortskytt enbart har ett lod och det tar lång tid att ladda om.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det beror sig på kontexten

I en fantasysetting så inga , det är fantasy the laws of real life doesnt apply .

Om jag vill att folk skall sova ensamma på dunbolster i min fantasyvärld så gör dom det , om jag vill att dom skall äta kött 7 dagar i veckan så gör dom det.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det är fantasi och make belive . Folk kan kasta eldbollar och rida på drakar så att skipps real life sleeping customs eller eating habits är ingen big deal för mig

Förutsatt att vi pratar inom kontexten för en FANTASY setting
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Spelar man i en historiskt korrekt setting är det heller inga problem då man troligtvis eftersträvar realism och då går man ju in i settingen under den premissen .
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
587
Att tvingas dela säng på värdshus är ju hur man hittar nya äventyrare att hänga med. Kolla Moby Dick.
Yeah! Och (som blinkning/referens till Ishmael och Queequeg) även i Book of the New Sun. Dela säng är bästa partymotorn!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
En sak jag ofta tänker på som intressant är att vår syn på etik och moral har förändrats så drastiskt, både i det stora och i det lilla, att typ alla människor förr i tiden skulle framstå som såna enorma skitstövlar för oss att det typ skulle vara omöjligt för oss att umgås med dem.

Jag tycker att filmen Barry Lyndon illustrerar detta väldigt bra. Folk beter sig i den filmen ungefär på så sätt som folk betedde sig under den tiden och ingen i filmen tycker det är konstigt, men för oss tittare framstår nästan alla i filmen som enorma skitstövlar.

EDIT: Detta är ju alltså något som kan vara väldigt intressant att rollspela i en historisk setting men att få ihop det i en fantasyvärld med klassiska fantasytropes kan nog vara en utmaning.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
  • Att dåligt väder/årstider kan innebära att man inte kan resa på flera månader.
  • Att sjukdom är farligt, vanligt och dödligt.
Annars tycker jag nog att historiska fakta gör det mesta roligare
Bra poäng! Har ibland suttit fast i nån jäkla ospelbar håla i dagar för att en nitisk sl fortsatt slå fram regn på nån tabell.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,096
  • Att dåligt väder/årstider kan innebära att man inte kan resa på flera månader.
  • Att sjukdom är farligt, vanligt och dödligt.
Annars tycker jag nog att historiska fakta gör det mesta roligare
Ja tjena vilken dödlighet det var t.ex. i arméer fram tills väldigt nyligen.

Ett sidospår är att en setting med hyfsat vanligt förekommande helande/sjukdomsbotande magi evt skulle kunna bli rätt annorlunda än en historisk setting. Ok du är dödligt sjuk i tvinsot, nemas problemas, här kommer helarn, det fixar vi på fem röda. Ja, Robustus hade fått armar och ben mosade i kvarnen, men en förbipasserande alv tog sig en kort paus och nu är han i finfint skick igen.

Jag kanske är en överdrivet munter typ, men jag gillar't. Obotliga sjukdomar? Fan heller, vi kan magi!
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Havsresor är helt beroende av vinden. Därför kan ett skepp ligga inblåst i en hamn i veckor i väntan på att vinden ska vrida sig åt rätt väderstreck. Likaså kan stiltje få ett skepp liggande i dygn på ett spegelblankt hav medan vattnet ombord tar slut.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Som ett komplement till det där med sjukdomar. Infektioner kunde verkligen ställa till det för folk, till och med från relativt ofarliga sår.

Lukt. En medeltida sagovärld luktar nog helt annorlunda än vår egen värld. Mer ... mustigt ... kan man väl säga. Om jag skulle ställa fram en hink med blandade ingredienser för att simulera det vid spelbordet skulle nog alla gå hem.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Say what?
Fråga fransmännen vid Crécy hur det gick, liksom...

Till och med skjutvapen hade i början mest fördelen att de var mycket enklare att lära sig använda, medan du måste ha tränat hela livet för att prestera med långbåge.
 
Status
Not open for further replies.
Top