Nekromanti Historieskapande av rollspelarna själva

Tzeraph

Veteran
Joined
8 Jul 2012
Messages
45
Finns något rollspel som specifikt inriktar sig på generationshopp genom rollspelets egen historia,och låter spelarna själva skapa historien i världen ?Är lite i jakt på inspiration :)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,752
Location
Göteborg
Nässe har ju sitt Generation, men det får man ju aldrig se röken av, tyvärr. Microscope och 1000 Years är ju världsbyggarspel och har inte så mycket av fasta rollpersoner.
 

Tzeraph

Veteran
Joined
8 Jul 2012
Messages
45
Genesis;n288848 said:
Nässe har ju sitt Generation, men det får man ju aldrig se röken av, tyvärr. Microscope och 1000 Years är ju världsbyggarspel och har inte så mycket av fasta rollpersoner.
okidoki. Men kan nog ge lite inspiration i alla fall.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,117
Om jag kisar lite när jag läser din förfrågan kanske pendragon kan passa?

". An important part of the game is the time between adventures, during which player characters manage their estates, get married, age, and have children. Typically, the characters will have one adventure per year, and campaigns often carry over across generations, with players retiring their character and taking the role of that character's heir. "

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Pendragon_(role-playing_game)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,504
Vampire har alla möjligheter till att sätta upp sådant här. Karaktärerna är odödliga och skapar kommande generationer av NPC:er.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,421
Location
Malmö
God45;n288861 said:
Vampire har alla möjligheter till att sätta upp sådant här. Karaktärerna är odödliga och skapar kommande generationer av NPC:er.
Båda Giovanni och Transylvania cronicles är väl skrivna från Dark ages till Nutid. Vet inte ur mycket man kan förändra dock har bara varit spelare i dessa kampanjer.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,504
Swedish Chef;n288864 said:
Båda Giovanni och Transylvania cronicles är väl skrivna från Dark ages till Nutid. Vet inte ur mycket man kan förändra dock har bara varit spelare i dessa kampanjer.
Båda är ganska rälsade. Men man kan ändra en del grejer.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
Genesis;n288848 said:
Nässe har ju sitt Generation, men det får man ju aldrig se röken av,
Jag har tydliga minnen av att det låg en version av det på PodCons hemsida men hittar det inte nu. Å andra sidan var reglerna superenkla och lätta att improvisera för den som vill: hoppa minst 10 år fram i tiden mellan varje spelmöten, spela en släkting till förra passets RP etc
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,278
Location
Örebro
Tzeraph;n288832 said:
Finns något rollspel som specifikt inriktar sig på generationshopp genom rollspelets egen historia,och låter spelarna själva skapa historien i världen ?Är lite i jakt på inspiration :)
Du är ju bekant med både Bortom och Leviathan samt Skuggstaten binder dem samman. Det går tekniskt sett att spela från det ena rollspelet till det andra. :)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
God45;n288867 said:
Båda är ganska rälsade. Men man kan ändra en del grejer.
Kan man? :p Jag minns det som att det var väldigt mycket "om spelarna inte gör den här grejen så kommer Mary Sue #5 inhoppande och gör den så att kanon inte påverkas" :)
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
I Hero's Banner så är tanken att man spelar en rollperson per spelmöte och sedan tar en ny ur nästa generation, så det blir fort skutt framåt genom en historia spelarna påverkar en hel del. Har tyvärr inte testat det.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
RasmusL;n288978 said:
Kan man? :p Jag minns det som att det var väldigt mycket "om spelarna inte gör den här grejen så kommer Mary Sue #5 inhoppande och gör den så att kanon inte påverkas" :)
För något år sedan så spelade vi igenom Giovanni Chronicles med ett Dream-Askew hack, plus regeln att hålla oss till färre en 10 spelmöten för hela kampanjen. Det funkade riktigt bra! Jag fick förstås klippa bort lite av de tråkigaste delarna men i princip var vi igenom hela.

Det jag tänker mig är viktigt är att vara medveten om just det här med rälsen. Det vill säga att det _går_ inte för spelarna att göra stora världsomvälvande grejer ens när det blivit riktigt mäktiga.

Men att istället göra det till en historia om rollerna, och hur dessa genomlever det hela, för just eftersom det är så in-game rälsat så behöver en inte vara försiktigt med att förstöra rälsen som i många andra spel, och även om det inte påverkar utgången på världsnivån så kommer ju min historia påverkas väldigt mycket av vilken sida min roll väljer, om den lever eller dör, hur ond/också ond min roll är osv. Och det som de gör bra i krönikan gör de väldigt bra tycker jag, det långa tidsperspektivet, miljöerna, spelledarpersonerna osv, det är "Vampire-häftigt" rakt igenom.
 
Top