Nekromanti Historia

Radioaktiv

Hero
Joined
13 Feb 2011
Messages
1,310
Location
Nästan Brätte
Vad är du intresserad av? Ta något du gillar, läs lite och se vart du tar vägen efter det. Annars så vet jag att jag gillar att gå runt i biblioteks historieavdelning och se vad de har för böcker. Då landar man alltid på intressanta grejer.

Jag tycker oftast inte att en del är viktigare än någon annan, så mitt råd är att bara läsa.

Ne.se är annars väldigt trevlig att sitta på, typ wikipedia+. Jag vet iallafall att jag fastnar där väldigt lätt, och när jag skulle skriva om IRA så gick mestadelen av kvällen ändå till att läsa om normandernas invasion av England. Läs vad du tycker är roligt. Annars har vi ju anarchs grundbok från första året han pluggade historia vid SU. Den går igenom mänsklighetens historia rätt bra.

Och alltså, jag vet inte om jag kan så mycket om historia. Jag är bara intresserad och lagom glappkäftad. :gremsmile:
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
Ta en omvälvningstid - den vetenskapliga revolutionen, upplysningen, hellenistisk tid, vikingatid, folkvandringstid - och bara götta ned dig. Hitta en vinkel du gillar - militärhistoria, kulturhistoria, ekonomisk historia. Det är roligare att hitta en vinkel och epok och nörda loss än att läsa översiktsverk.

Sedan kan du gärna börja i uppslagsverk - iofs. Eller på wikipedia.
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,207
Location
Stockholm
Etepete said:
Det är roligare att hitta en vinkel och epok och nörda loss än att läsa översiktsverk.
Just att ha en ingång eller vinkel kan inte poängteras nog många gånger.
T.ex. av böckerna jag rekommenderade så fann jag Bell (First total war) inspirerande vad gäller tankevärlden på sjutton och artonhundratalet. Om det är t.ex. så att man skulle spela i en liknande tidsålder (Läs: Mutant) så finns det jättemycket om hur saker funkade (t.ex. varför officerare nästan behövde vara adliga och att ”civilister” innebar advokater) som det funkar bra att sno rakt av.

Hanson skriver väldigt detaljerat om hoplitkrigföring, vilket är väldigt användbart om man någonsin spelar i en värld där det förekommer närstrid med vassa vapen…
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Nu bad snubben väl ändå om översiktsverk? Jag tror att han gör rätt i det, att det är bra att först och främst skaffa sig en god översiktsbild av världshistorien, särskilt om man gillar fantasyspel. Annars är det lätt att snöa in sig på europeisk historia och därför bara göra gammal vanlig tråkig eurocentrisk fantasy; i princip allt ni föreslagit som tycker att han ska rikta in sig på något redan från början är ju europeiska grejer. Nej!, säger jag. Börja med en översikt!

Min varmaste rekommendation är Jared Diamonds bok "Vete. vapen och virus"/"Guns, Germs & Steel", som på ett extremt övertygande sätt förklarar en av världshistoriens mest fundamentala frågor, dvs varför civilisationerna i Eurasien nådde en högre nivå än andra. Dessa insikter om hur geografi och andra grundförhållanden formar civilisationer som präglas av dem är extremt nyttiga om man som rollspelare ska ägna sig åt världsbyggande. Och de goda nyheterna är att du inte behöver läsa boken, för den finns också som en dokumentär i tre delar!

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/cLJfZOyFpZo"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/cLJfZOyFpZo" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>


Sekundärt skulle jag rekommendera något världshistoriskt översiktsverk som är väldigt modernt, dvs fokuserar på annat än politisk historia och västerländsk historia. Det finns en viss brist på denna typ av översiktsverk, men ett som är ganska bra, om än flawed, är McNeill & McNeill; "Mänskliga nätverk"/"The Human Web". Detta kommer ge en bra ingångspunkt, kompletterad av Diamonds verk som jag pratar om ovan, och förståelse för de bakomliggande processerna och dynamikerna som format mänskliga civilisationers utveckling, vilket återigen är extremt nyttigt om man vill kunna skapa trovärdiga fiktiva världar. Ett väldigt lättsmält världshistorisk verk är annars "Alla tider" av Alf Henriksson, men som allt han skrivit är det föråldrat idag, extremt anekdotiskt och har inga teoretiska modeller som hjälper en att förstå -varför- saker har hänt, utan förklarar bara -att- de har hänt.

"Myternas historia" och "Historien om Gud" av Karen Armstrong är intressanta och mycket lättsmälta, om man vill ha en inblick i hur mytologi och religion uppstår och formas, vilket också är väldigt nyttiga kunskaper som världsbyggare.

Slutligen är denna bok av 1300-tals-akademikern Ibn Khaldun extremt underhållande läsning som ger en fascinerande inblick i hur medeltida människor såg på världen, historien och vetenskapen. Väldigt nyttigt om man vill culture game:a!
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Jag kan bara stämma in i Ymirs tips om Jared Dimonds Guns, Germs & Steel. Den lär vara jättebra, Dimonds Collapse (som också finns på svenska under titeln Kollaps) var då grymt bra. Enkelt skriven, spännande och pedagogisk. Collapse handlar om miljöhistoria, varför olika civilisationer gick under (ett tips; de högg ner alla sina träd). Visst är miljöhistoria kanske inte jättevanligt att börja sitt förkovrande i, men det kan vara kul att se hur historia verkligen kan vara något annat än kungalängder och krig. Så, läs Collapse!

Gällande överskådliga verk gillade jag Bonniers Världshistoria. Rätt lagom sådär, 600 sidor i ett band. Men den är tydligen slutsåld, så du får nöja dig med att hålla ett öga öppet på second-hand-ställen.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Kolla in
Millennium; A History of the Last Thousand Years
av
Felipe Fernandez-Armesto

(finns även på svenska)

Skriven som om den sett tiden år 1000-2000 från ett längre tidsperspektiv in i framtiden. Saker som vi tyckte är viktiga kanske inte alls var så viktiga egentligen.
 

Purgatid

Warrior
Joined
12 Mar 2012
Messages
276
Location
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
Jag börjar i ena änden, och slutar i den andra, så metodiskt jag förmår. Jag gör det enklaste först, och fördjupar mig först när jag finner delar intressanta. I mitt fall betyder det långa timmar framför wikipedia, där jag startar vid big bang, och låter tiden ramla framlänges tills den snubblar över något jag vill veta mer om.

När jag vill veta mer kollar jag vilka källor artikeln använt sig av, sedan googlar jag dessa och kollar upp vilken kritik källorna fått, är inte kritiken alldeles för svällande, eller om kritiken är irrelevant för ämnet, så skaffar jag mig materialet och läser.

Sakta men säkert ruttnar jag bort all information tills jag tröttnar och går och slår ihjäl någon i något PC-spel.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Günther said:
Übereil said:
Vad kan man läsa för att få en överblick över mänsklighetens historia? Vilka delar är extra relevanta att läsa in sig lite mer på?
Perioden 1775-1919 är historien. Det är då det händer. Allt innan är förhistoria och allt efter är epilog.
Pfft. Det är ju allt efter 1919 som är något att ha. Helst efter 1945 så man slipper allt uttjatat. Allt innan är ju bara skrivstilsprotokoll utan relevans för vårt samhälle :gremtongue:
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Om du känner att det räcker med en bok som ska fylla allt (vilket förstås är omöjligt) så är antologin A history of World Societies (red. Mckay) boken du letar efter. Den går igenom mänsklighetens historia, dvs från det att människan får ett skriftspråk. Väldigt övergripande och funkar bra både som att läsa för att det är intressant, och som uppslagsverk för att få lite mer kött på benen i en specifik händelse. Även om den europeiska historian får störst utrymme så har de försökt täcka in hela världen i olika skeenden.

Boken är inte jättedyr (jag hittade den för 300, men jag vet att jag räknade med att den skulle kosta närmare 1000-lappen. Adlibris har jag för mig att jag beställde den ifrån). Det finns massor av bilder, kartor och tidslinjer i den, och den är allt som oftast tillräcklig när det gäller mänskliga skeenden i historien. Detaljkunskapen får man förstås inte, men boken är oersättlig när det kommer till att skaffa sig en överblick.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,378
Göte gorgon said:
Günther said:
Übereil said:
Vad kan man läsa för att få en överblick över mänsklighetens historia? Vilka delar är extra relevanta att läsa in sig lite mer på?
Perioden 1775-1919 är historien. Det är då det händer. Allt innan är förhistoria och allt efter är epilog.
Pfft. Det är ju allt efter 1919 som är något att ha. Helst efter 1945 så man slipper allt uttjatat. Allt innan är ju bara skrivstilsprotokoll utan relevans för vårt samhälle :gremtongue:
Å HERREGUD så fel! Alla relevanta koncept och förhållanden uppstår under det långa 1800-talet. Det finns inget i 1900-talet historia som du inte kan tillgodogöra dig enbart genom att hålla dig hyfsat up to date med dagens samhällsdebatt.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Günther said:
Göte gorgon said:
Günther said:
Übereil said:
Vad kan man läsa för att få en överblick över mänsklighetens historia? Vilka delar är extra relevanta att läsa in sig lite mer på?
Perioden 1775-1919 är historien. Det är då det händer. Allt innan är förhistoria och allt efter är epilog.
Pfft. Det är ju allt efter 1919 som är något att ha. Helst efter 1945 så man slipper allt uttjatat. Allt innan är ju bara skrivstilsprotokoll utan relevans för vårt samhälle :gremtongue:
Å HERREGUD så fel! Alla relevanta koncept och förhållanden uppstår under det långa 1800-talet. Det finns inget i 1900-talet historia som du inte kan tillgodogöra dig enbart genom att hålla dig hyfsat up to date med dagens samhällsdebatt.
Men åååååh! Vad är relevant för mina samhällsstudier som inte har med året 1968 att göra???!
 
Top