Nekromanti Historia

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,875
Location
Örebro
Det känns som alla mina vänner har bättre koll än mig på historia (gissningsvis för att Anarchclown och Radioaktiv har det och de pratar överlägset mest av alla mina vänner...). Dessutom så är det rätt intressant och bra inspiration till rollspel.

Problemet är var man börjar. Vad kan man läsa för att få en överblick över mänsklighetens historia? Vilka delar är extra relevanta att läsa in sig lite mer på? Vilka delar är intressanta mest i sig själva? Och, framför allt, vilka böcker/hemsidor/dokumentärer är bra?

Übereil, som så klart gått gymnasiehistoria men inte fattade att man skulle läsa vidare på egen hand efter det
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Jag brukar ofta börja med att tänka på ett historiskt skeende när jag ska skriva en kampanj och oftast sluta efter att jag börjat läsa på eftersom det blir så jävla hämande.

Jag börjar alltid leta efter någon typ av historiskäkthet och blir osäker i mitt skrivande för att allt måste bli historiskt korrekt. När jag skrev min Stasikampanj(lustigt vid tanke på den andra diskussionen) så letade jag i flera timmar efter vilket cigarettmärke folk rökte i DDR på femtiotalet och hur skilsmässolagarna såg ut. Det var saker jag bara hade kunnat dra ur röven men jag kände mig liksom tvungen.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,882
Location
Port Kad, The Rim
Übereil said:
Det känns som alla mina vänner har bättre koll än mig på historia (gissningsvis för att Anarchclown och Radioaktiv har det och de pratar överlägset mest av alla mina vänner...). Dessutom så är det rätt intressant och bra inspiration till rollspel.

Problemet är var man börjar. Vad kan man läsa för att få en överblick över mänsklighetens historia? Vilka delar är extra relevanta att läsa in sig lite mer på? Vilka delar är intressanta mest i sig själva? Och, framför allt, vilka böcker/hemsidor/dokumentärer är bra?

Übereil, som så klart gått gymnasiehistoria men inte fattade att man skulle läsa vidare på egen hand efter det
Jag gillar den här bokserien >>> (Bonniers världshistoria i 21 band)

Jag fick den i femtioårspresent av en vän och den har skänkt mig många goda stunder.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,425
Cassius said:
Jag brukar ofta börja med att tänka på ett historiskt skeende när jag ska skriva en kampanj och oftast sluta efter att jag börjat läsa på eftersom det blir så jävla hämande.

Jag börjar alltid leta efter någon typ av historiskäkthet och blir osäker i mitt skrivande för att allt måste bli historiskt korrekt. När jag skrev min Stasikampanj(lustigt vid tanke på den andra diskussionen) så letade jag i flera timmar efter vilket cigarettmärke folk rökte i DDR på femtiotalet och hur skilsmässolagarna såg ut. Det var saker jag bara hade kunnat dra ur röven men jag kände mig liksom tvungen.
Jag vet hur det känns. Jag sitter och tittar på skillnaden mellan caliver, bastardmusköt och arkebus för min Solomon Kane-kampanj, och när jag kan tillåta spetskrage istället för pipkrage etc
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Übereil said:
Vad kan man läsa för att få en överblick över mänsklighetens historia? Vilka delar är extra relevanta att läsa in sig lite mer på?
Perioden 1775-1919 är historien. Det är då det händer. Allt innan är förhistoria och allt efter är epilog.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,338
Location
Helsingborg
Heritage of World Civilizations (8th edition, combined) används för tillfället som central kurslittatur i historia på uppsala universitet.

Jag har inte läst just den, men boken de hade innan var bra (fast jag kommer inte riktigt ihåg namnet. Min kurslitteratur ligger för tillfället nerpackad).
Recensionerna säger att den har ett riktigt bra och pedagogiskt upplägg där de ofta jämför tidslinjer för alla de olika kontinenterna.
Så det verkar som en bra startpunkt.

Kombinera gärna med ett bra historiskt atlas.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Cybot said:
Heritage of World Civilizations (8th edition, combined) används för tillfället som central kurslittatur i historia på uppsala universitet.
Mitt problem med att läsa den här typen av litteratur är att den är kurslitteratur tänkt att sättas i ett sammanhang av seminarier och föreläsningar. Det är för torrt och för grunt att sitta med på den egna kammaren. Då skulle jag rekommendera att läsa något mer spetsigt och mer avgränsat som typ Hobsbawms serie om det långa 1800-talet, eller typ Robert B. Marks The Origins of the Modern World eller så.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Cassius said:
Jag brukar ofta börja med att tänka på ett historiskt skeende när jag ska skriva en kampanj och oftast sluta efter att jag börjat läsa på eftersom det blir så jävla hämande.

Jag börjar alltid leta efter någon typ av historiskäkthet och blir osäker i mitt skrivande för att allt måste bli historiskt korrekt. När jag skrev min Stasikampanj(lustigt vid tanke på den andra diskussionen) så letade jag i flera timmar efter vilket cigarettmärke folk rökte i DDR på femtiotalet och hur skilsmässolagarna såg ut. Det var saker jag bara hade kunnat dra ur röven men jag kände mig liksom tvungen.
This.

Jag blir också helt fixerad vid att alla detaljer ska vara rätt att alla projekt dör medan jag slösar timmar på nåt idiotiskt som vilka skalor som var vanligast i inkariket eller nåt.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Cassius said:
När jag skrev min Stasikampanj(lustigt vid tanke på den andra diskussionen) så letade jag i flera timmar efter vilket cigarettmärke folk rökte i DDR på femtiotalet och hur skilsmässolagarna såg ut.
Det där är en av anledningarna varför jag föredrar fantasy framför historiska kampanjer. :gremsmile:
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
anth said:
Cassius said:
När jag skrev min Stasikampanj(lustigt vid tanke på den andra diskussionen) så letade jag i flera timmar efter vilket cigarettmärke folk rökte i DDR på femtiotalet och hur skilsmässolagarna såg ut.
Det där är en av anledningarna varför jag föredrar fantasy framför historiska kampanjer. :gremsmile:
Jo, att skriva om fantasyvarianten av inka riket är enormt befriande. Men jag skulle antagligen ändå fastna i nåt sorts detaljgrävande. Man skulle slippa pressen att vara historiskt korrekt åtminstone.
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,207
Location
Stockholm
anth said:
Cassius said:
När jag skrev min Stasikampanj(lustigt vid tanke på den andra diskussionen) så letade jag i flera timmar efter vilket cigarettmärke folk rökte i DDR på femtiotalet och hur skilsmässolagarna såg ut.
Det där är en av anledningarna varför jag föredrar fantasy framför historiska kampanjer. :gremsmile:
Det är därför jag föredrar världar som ligger nära historiska, det finns mer coola företeelser och man slipper klura ut hur äktenskapstraktat påverkar arvskiften och vem som ärver vad. Och all annan juridik för den delen. :gremsmile:
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,207
Location
Stockholm
Übereil said:
Det känns som alla mina vänner har bättre koll än mig på historia (gissningsvis för att Anarchclown och Radioaktiv har det och de pratar överlägset mest av alla mina vänner...). Dessutom så är det rätt intressant och bra inspiration till rollspel.

Problemet är var man börjar. Vad kan man läsa för att få en överblick över mänsklighetens historia? Vilka delar är extra relevanta att läsa in sig lite mer på? Vilka delar är intressanta mest i sig själva? Och, framför allt, vilka böcker/hemsidor/dokumentärer är bra?

Übereil, som så klart gått gymnasiehistoria men inte fattade att man skulle läsa vidare på egen hand efter det
Med tanke på att historia är allt som hänt de senast fem tusen åren så är det ett löjligt stort ämne som kräver att man väljer vad man vill läsa (militärhisoria, folklivshistoria, genushistoria, politisk historia osv.). Visserligen hänger de alla ihop, men de de har olika fokus och perspektiv.

Men lite tips av från vad jag själv läst senaste månaderna:
The First Total War: Napoleon's Europe and the Birth of Warfare as We Know It David A. Bell
The Western Way of War: Infantry Battle in Classical Greece Victor Davis Hanson
Introduction to Global Military History: 1775 to the Present Day Jeremy Black
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,882
Location
Port Kad, The Rim
Medelhavet och medelhavsvärlden på Filip II:s tid av Fernand Braudel (länk >>>) är en rejäl lunta som presenterar södra Europa under 1500-talet. Inget man sträckläser, men späckad med intressanta fakta om handel, jordbruk, krig och fred.
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Korpen said:
anth said:
Cassius said:
När jag skrev min Stasikampanj(lustigt vid tanke på den andra diskussionen) så letade jag i flera timmar efter vilket cigarettmärke folk rökte i DDR på femtiotalet och hur skilsmässolagarna såg ut.
Det där är en av anledningarna varför jag föredrar fantasy framför historiska kampanjer. :gremsmile:
Det är därför jag föredrar världar som ligger nära historiska, det finns mer coola företeelser och man slipper klura ut hur äktenskapstraktat påverkar arvskiften och vem som ärver vad. Och all annan juridik för den delen. :gremsmile:
Jag ska säga att jag tycker detta är ett problem för alla kampanjer som ska utspela sig i "verkligheten". Alltså jag håller på att skissa på en kampanj som utspelar sig på 90-talet i London. Just nu läser jag om vilka droger som var inne på den tiden.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Cassius said:
Jag ska säga att jag tycker detta är ett problem för alla kampanjer som ska utspela sig i "verkligheten". Alltså jag håller på att skissa på en kampanj som utspelar sig på 90-talet i London. Just nu läser jag om vilka droger som var inne på den tiden.
37 människor dog av att läsa om droger.
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Günther said:
Cassius said:
Jag ska säga att jag tycker detta är ett problem för alla kampanjer som ska utspela sig i "verkligheten". Alltså jag håller på att skissa på en kampanj som utspelar sig på 90-talet i London. Just nu läser jag om vilka droger som var inne på den tiden.
37 människor dog av att läsa om droger.

ÅÅÅÅÅHHHH NEJ!!!
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,986
Location
Ett häxkräl
Det finns hur mycket som helst som är bra, frågan är bara (som andra har sagt) vad du är intresserad av. Hela mänsklighetens historia? Europas? Sveriges? Kultur? Genus? Krig? En viss epok? Från början till slutet?

För Sveriges historia kan jag rekommendera det nya åttabandsverket från Nordstedts: http://www.norstedts.se/bocker/aktuella-bocker/serier/genre-3/sveriges-histora/. Jag har tyvärr inte läst någon av delarna, men de har fått mycket bra recensioner (utom delen om 1721-1830 som är värdelös).
 
Top