Hindenburg och BRP

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
548
Location
Uppsala
Jag är sen som vanligt, öppnade betan idag och for sedan iväg till deras forum, milt oförstående.

Jag är nog inte den enda som missförstod och trodde att uppfyllande av stretchgoals innebar att man skulle kunna spela med BRP motorn.

Suck, behöver läsa kickstarterkampanjer lite noggrannare i fortsättningen. :sad:

C

Menar inget illa med det, blev lite besviken bara
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
"Vi överväger att även inkludera BRP-regler (det system som fanns i Undergångens arvtagare och tidigare Mutant-utgåvor)."

Verkar vara det enda som står om det i kampanjen i alla fall.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Fanns inget stretch goal gällande BRP-regler. Däremot finns ju MUA numera som kan spelas som det är med nya Hindenburg. Eller BRP-reglerna till MÅ0 om man hellre vill det.
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
kwarnberg;n344073 said:
"Vi överväger att även inkludera BRP-regler (det system som fanns i Undergångens arvtagare och tidigare Mutant-utgåvor)."

Verkar vara det enda som står om det i kampanjen i alla fall.
Med det sagt – jag var också helt övertygad om att de skulle inkludera BRP som regelmotor i spelet. Nu saknar jag helt intresse för Hindenburg och M:UA, så har inte backat det och känner mig inte särskilt lurad. Men förstår helt att det blev missförstånd, eftersom jag också missförstod det...
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
548
Location
Uppsala
PDF:en ser trevlig ut annars, men jag kommer inte använda MYZ-reglerna. Det finns inte på kartan.

Jag är nog inte den enda som hade hoppats på renässans för BRP efter att Järnringen anslutit sig :wink:.


Det verkar ju rätt försenat så det kanske hinner hända saker (med en dåres hopp o envishet)

C
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
crilloan;n344085 said:
Jag är nog inte den enda som hade hoppats på renässans för BRP efter att Järnringen anslutit sig :wink:.
Fast de har väl inte varit några starka förespråkare för BRP. De hade ju inte "tänkt ihjäl sig" när de skrev MUA och knappt ens spelat det själva. Järnringens grej, som de är bäst på, är världsbyggen och fantastiska berättelser/kampanjer.

Så det känns lite som att ditt önsketänkande var önsketänkande till att börja med :)

Vill du ha genomtänkt BRP så finns det dock numera på många håll!
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Stretchgoal 10:
"Om vi når detta mål kommer samtliga spelledarpersoner i Mutant: Hindenburg och kampanjboken Gryningens beskyddare även att förses med speldata för reglerna i Mutant: Undergångens arvtagare (Basic Roleplaying).

Dessutom kommer vi att publicera riktlinjer för att konvertera speldata från MUA till År Noll-systemet, vilket gör det möjligt att spela kampanjtrilogin Undergångens arvtagare med År Noll-motorn för den som vill."


För egen del är jag såklart glad över det sistnämnda då drömmen är att spela MUA med MYZ-motorn!
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
548
Location
Uppsala
Jag föll för

"Vi överväger att även inkludera BRP-regler (det system som fanns i Undergångens arvtagare och tidigare Mutant-utgåvor)."

Så jag tycker att de formulerade sig oklart, men det går kanske att få pengarna tillbaka eller att sälja det.

Spelmotorer är en smaksak och jag föredrar tydlighet, men åt var och en efter sin smak. Jag vill ha grundegenskaper, tydlighet i chans att lyckas för en rollperson och gärna få använda mer än bara T6 ur min arsenal av tärningar.

(men Fantasy! OSG med T12 är ohyggligt elegant!)

C
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Det finns ju alltid BRP-reglerna de gjorde för Mutant År 0. Vet inte exakt hur reglerna för Hindenburg ser ut, men om de är typ samma regelmotor så borde det funka att justera så det passar.

Finns att ladda ner från deras hemsida (svenska versionen).
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
crilloan;n344095 said:
Jag föll för

"Vi överväger att även inkludera BRP-regler (det system som fanns i Undergångens arvtagare och tidigare Mutant-utgåvor)."

Så jag tycker att de formulerade sig oklart, men det går kanske att få pengarna tillbaka eller att sälja det.

Spelmotorer är en smaksak och jag föredrar tydlighet, men åt var och en efter sin smak. Jag vill ha grundegenskaper, tydlighet i chans att lyckas för en rollperson och gärna få använda mer än bara T6 ur min arsenal av tärningar.

(men Fantasy! OSG med T12 är ohyggligt elegant!)

C
All respekt för det! Reagerade mest på "en blåsning" i titeln som jag nog tycker är lite orättvis :)
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
548
Location
Uppsala
Måns;n344104 said:
All respekt för det! Reagerade mest på "en blåsning" i titeln som jag nog tycker är lite orättvis :)
Ja, det var lite tillspetsat och inte helt lysande formulerat..:rolleyes:, som sagt var så har jag respekt för deras vision även om jag inte delar den.

C

man kan tydligen inte editera en trådtitel..

Jag kan! Säg till om du inte är nöjd med resultatet. /Gurgeh
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
crilloan;n344095 said:
Jag föll för

"Vi överväger att även inkludera BRP-regler (det system som fanns i Undergångens arvtagare och tidigare Mutant-utgåvor)."

Så jag tycker att de formulerade sig oklart, men det går kanske att få pengarna tillbaka eller att sälja det.

Spelmotorer är en smaksak och jag föredrar tydlighet, men åt var och en efter sin smak. Jag vill ha grundegenskaper, tydlighet i chans att lyckas för en rollperson och gärna få använda mer än bara T6 ur min arsenal av tärningar.

(men Fantasy! OSG med T12 är ohyggligt elegant!)

C
Jag tycker det låter som en lite märklig "allt-eller-inget" attityd. Om du så gärna vill spela Mutant med BRP regler så finns det som andra påpekat dels BRP-tillägg för grundutförandet av År Noll. Det finns också grundreglerna till Mutant UA att köpa sen den gått på nytryck. Dessutom finns det alltså BRP-stats inkluderat för att spela Hindenburg och Gryningens försvarare.

Så bara för att du inte får ett kapitel i regelboken med BRP regler (som du ändå kan lösa på ovan givna sätt) så är all setting och hela kampanjen inte värd att ha och bättre att sälja? Trodde det centrala var att kunna fortsätta spela i MUA-miljön?
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
548
Location
Uppsala
Henke;n344110 said:
..

Så bara för att du inte får ett kapitel i regelboken med BRP regler (som du ändå kan lösa på ovan givna sätt) så är all setting och hela kampanjen inte värd att ha och bättre att sälja? Trodde det centrala var att kunna fortsätta spela i MUA-miljön?
Naturligtvis kan materialet ändå ha sina värden, men för egen del så backade jag projektet i tron att det skulle komma med regler liknande ursprungliga MUA. Meningen ovan i fetstil från kampanjen var USP för min del. Tomas från Fria ligan har själv konstaterat på deras forum att formuleringen borde ha justerats.

Det är en rejäl skillnad på att printa ut o konvertera allt vid sidan till att ha reglerna inkluderade i boken.

Min läxa blir att i fortsättningen läsa kickstarterkampanjer som jag granskar valideringsdokumentation i medtek branschen :cool:

C

Jag har inget emot Fria Ligan, jag har köpt allt Svavelvintermaterial (inklusive kartor) utom reglerna bara för att jag tyckte om att läsa dom.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
crilloan;n344113 said:
Det är en rejäl skillnad på att printa ut o konvertera allt vid sidan till att ha reglerna inkluderade i boken.[/I]
Men vad är det som behöver konverteras? Du fick väl MUA-regelboken? Den (ZZ, Klass-boken och hela UA-sviten) ingick ju som PDF utan extra kostnad när man backade spelet? Vill man köpa till ett fysisk ex av reglerna så är ju inte det heller några jättepengar.

Det kanske är jag som inte förstår här, men alla stats finns ju för både BRP och MYZ i Hindenburg & Gryningens Försvarare böckerna. Vad är det som behöver konverteras då?
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
För vad det är värt fick även jag mina förväntningar nerskjutna.

Det jag hade hoppats på var en renässans för BRP, specifikt varianten Järnringen använde till MUA.

Alltså mutantreglerna direkt där i en ny fräsch produkt (inget nytryck, inget nostalgisläpp).

Fullt självständigt stöd i äventyret, helt standalone, inga referenser till andra böcker. Gärna med en ny upplaga av reglerna.

Med andra ord MUA BRP 2.0

Det hade jag köpt :)
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
660
Location
Nibiru
Som sagt, formuleringen om vad vi övervägde var lite olycklig såhär i efterhand. Vad vi landade i som stretchgoal var alltså att inkludera kompletta speldata för MUA för alla SLP i Mutant: Hindenburg och Gryningens beskyddare, så att detta material går enkelt att spela med MUA:s regelbok (som ju nu finns i nytryck). Men känner man att man gjort sin pledge på falska förespeglingar och vill ångra den så är det bara att höra av sig till support@frialigan.se.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
548
Location
Uppsala
TomasFriaLigan Jag har hunnit läsa igenom betan två gånger nu och det är en trevlig produkt (gillar illustrationerna!). Jag trodde (lite olyckligt) att det skulle bli en parallell, levande produktlinje som uppdateras.
(ganska precis som CapnZapp skrev)

Regelsystem och kampanjmiljöer kan passa bättre och sämre ihop.
En kampanjmiljö som skrivs tydligt för en föredragen regelmotor (MYZ i det här fallet) kan skava om en annan regelmotor används.

Men kanske får ni till "gryningens beskyddare" på ett systemagnostiskt sätt så satt den känns lika självklar att spela med BRP regler?

Det blir kul och se den färdiga produkten i alla fall, det är världen jag är ute efter.

Däremot så var det nog många som puntade in extra just för att det fanns kopplingar till gamla MUA i stretchgoals.

C

PS, tack Gurgeh :)
 

Fenhorn

Amatör på proffsnivå
Joined
5 Jun 2011
Messages
207
Location
Mariestad
pingas;n344177 said:
Får jag fråga varför så många älskar MUA BRP?
Undrar lite jag också. Tyckte väl inte MUA var så speciellt märkvärdigt (eller genomtänkt i vissa fall) regelmässigt. Det är kanske så att eftersom Mutant '84 var BRP, så blev MUA en slags "värdig" efterträdare till det. Det kanske också är så att folk har bra minnen från kampanjen och då upphöjs även minnet av reglerna. Settingen och kampanjen var (kanske även fortfarande är) och andra sidan förmodligen en av de bästa som har gjorts i Sverige.

Idén med BRP är väl att inte vara i vägen, inte vara så märkvärdigt, inte ta plats.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Jag gillar MUA BRP skarpt, tycker det hade en handfull bra och moderna utvecklingar av BRP-motorn, som Traumatröskel, de breda och välgenomtänkta färdigheterna etc. Men jag vet inte om jag tycker att Ligan bör ligga in det som någon sorts abbrovinch på deras redan välgenomarbetade spel.

Bättre att de gör det system de gillar så bra som möjligt. M0-motorn är sin egen grej och, vid det här laget, en väletablerad och internationellt framgångsrik motor. Och de är väl anpassade till de här spelen.
 
Top