guldfink
Hero
- Joined
- 6 Feb 2011
- Messages
- 1,277
Jag funderar på rulings (till Svärdets sång) för när en äventyrargrupp blir jagade av, eller jagar, en fiende på en hexagonkarta.
För den som jagar ser jag följande utmaningar:
- Att spåra den jagade till en annan hexagon.
- Att speja efter den jagade i samma hexagon.
För den jagade ser jag följande utmaningar:
- Att dölja sina spår under färden mellan hexagoner.
- Att slå läger utan att röja sin position (exempelvis genom en lägereld).
Faktorer som påverkar möjligheten att lyckas med utmaningarna:
- Väder (regn och snöfall döljer spår, gyttja och liggande snö gör dem tydligare).
- Vind (om spårningen sker genom vädring).
- Terräng (svårare att speja i skogen, enklare på slätt)
Frågor
- Vilka spel har bra regellösningar på det här?
- Hur påverkar olika faktorer spårning i vildmarken?
- Finns ytterligare faktorer att ta hänsyn till?
- Hur blir det bra i spel, dvs. Spännande moment men utan att det tar för mycket tärningsslag och tid?
För den som jagar ser jag följande utmaningar:
- Att spåra den jagade till en annan hexagon.
- Att speja efter den jagade i samma hexagon.
För den jagade ser jag följande utmaningar:
- Att dölja sina spår under färden mellan hexagoner.
- Att slå läger utan att röja sin position (exempelvis genom en lägereld).
Faktorer som påverkar möjligheten att lyckas med utmaningarna:
- Väder (regn och snöfall döljer spår, gyttja och liggande snö gör dem tydligare).
- Vind (om spårningen sker genom vädring).
- Terräng (svårare att speja i skogen, enklare på slätt)
Frågor
- Vilka spel har bra regellösningar på det här?
- Hur påverkar olika faktorer spårning i vildmarken?
- Finns ytterligare faktorer att ta hänsyn till?
- Hur blir det bra i spel, dvs. Spännande moment men utan att det tar för mycket tärningsslag och tid?