Hexflykt och hexjakt

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,045
Jag funderar på rulings (till Svärdets sång) för när en äventyrargrupp blir jagade av, eller jagar, en fiende på en hexagonkarta.

För den som jagar ser jag följande utmaningar:
- Att spåra den jagade till en annan hexagon.
- Att speja efter den jagade i samma hexagon.

För den jagade ser jag följande utmaningar:
- Att dölja sina spår under färden mellan hexagoner.
- Att slå läger utan att röja sin position (exempelvis genom en lägereld).

Faktorer som påverkar möjligheten att lyckas med utmaningarna:
- Väder (regn och snöfall döljer spår, gyttja och liggande snö gör dem tydligare).
- Vind (om spårningen sker genom vädring).
- Terräng (svårare att speja i skogen, enklare på slätt)

Frågor
- Vilka spel har bra regellösningar på det här?
- Hur påverkar olika faktorer spårning i vildmarken?
- Finns ytterligare faktorer att ta hänsyn till?
- Hur blir det bra i spel, dvs. Spännande moment men utan att det tar för mycket tärningsslag och tid?
 
Top