HEX24

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
a valid message

Jag älskar nummer 6! Den är en sådan luring som spelarna inte kommer se komma 😂

Det här är ju en helt perfekt ”Vill äventyrarna ha ett eget slott, peka dem till den här hexen”. Och så måste de deala med problemet där, som kan vara lite vad som helst. Man kan använde de man inte rullar upp som rykten om vad som händer där. Så kommer de rustade för troll kanske det bara är stackars munkar där!!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
Här kommer mitt bidrag till en Hex för Januari!

Djupmossen actual play
Trollet Lage är tillbaka och hans spelare fick välja vilken av de tre färdiga obesökta hexarna han skulle utforska idag. Efter att ha hört lite rykten om hexarna Djupmossen, Uggladal och Slottet på klippan valde Lage att besöka Djupmossen. För troll och mossar ni vet.

Så Lage anländer till fots och blir direkt misstänksam över ifall marken här är säker. Han känner efter och upptäcker att det finns sjunkhål. Så han plockar upp sin minderåriga fackelbärare Tim på ryggen, spänner upp säkerhetslinor mellan träden och går försiktigt över mossen. Hans trollstyrka gör att han inte har så stora problem med det tråkiga underlaget. Lage kan ju se i mörkret men för att ha någon annan som också kan hålla utkik ber han Tim tända en fackla. Det borde han inte gjort! De går rakt in i sumpgas som exploderar när den kommer i kontakt med den öppna lågan. Lage kastar sig på marken och skyddar Tim, men tappar i fallet sin magiska dolk som sjunker ner i mossen.

Lite nedslagen och ännu mer försiktigt fortsätter Lage. Han är dock inte så försiktig att han inte kommer följa efter ett coolt irrbloss! Men han håller avståndet och han sitt själatätande alvsvärd i en hand dock. Men när irrblosset leder honom till en död kropp inser han snabbt (med hjälp av sin troll allmänbildning om onda saker) vad som hänt. Han vänder på kroppen och befriar anden fast här. Lage stoppar undan alvsvärdet och ägnar natten åt att befria resten av andarna som är fast i mossen för att deras kroppar ligger med ansiktet nedåt. Den sista anden säger att det finns en skatt på tredje våningen i tornet som tack för att Lage hjälpt dem.

Lage och Tim äter smörgåsar Tim brett innan de plundrar tornet. De hittar inte bara en cool mantel (som bara är lite för litet för ett troll!) och en kikare men också en magisk staty som lyser lite grann! Lage bestämmer sig för att hitta någon som kan identifiera statyn och lämnar hexen.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
Svårt att slå @God45 i snabbhet, men ändå nöjd med att leverera januari-hexen redan årets första vecka!
Här kommer Uggladal!
View attachment 16008


Uggladal
Lage kommer härnäst till Uggladal, en hex med en stor sjö, åkermark och två byar. Lage ser på byarna från avstånd och från båda kommer rök upp från en stor byggnad. I den ena byn är där ett ålrökeri och i den andra en smedja. En smedja tycker Lage låter praktiskt, och han hatar ål!, så han går till byn som visar sig vara Nedantorp. På väg till smedjan möts han av byäldsten Josefina som verkar vara gjord av sten, hon presenterar sig och frågar om Lage är här för att hitta ett jobb i den lokala gruvan. Lage berättar att han är här på jakt efter äventyr, inte fast anställning. Han frågar också om varför hon ser ut som att hon är gjord av sten. Hon säger att hon blev förbannad, något som nog var de där jävlarna på andra sidan sjöns fel! Hon har sedan en lång utläggning om hur allting under solen är de där på andra sidan sjöns fel. Lage ursäktar sig för att gå till smedjan och för att komma iväg från den uppenbart emotionellt instabila byäldsten.

Det går bättre i smedjan. Smeden är väldigt imponerad att en medlem av en av de äldre och mer teknologiskt avancerade raserna vill hälsa på i hans smedja! Han berättar om byns särskilt bra järn och Lage studerar smedens verk medan han berömmer smeden. Lage får sin magiska staty bedömd (den skyddar ägaren mot eld) och vill sedan få sitt ena magiska alvsvärd om-smidet till en sköld. Smeden kan göra det men inte utan tillstånd från byäldsten. Lage går tillbaks till byäldsten som vill ha ett uppdrag utfört i utbyte mot att Lage ska få ta upp så mycket av smedens tid. Hon vill att Lage gör ett av följande:

1: Stjäl en tjusig hatt som den andra byns byäldste precis fått.

2: Räddar Bo-Göran, en ungdom från byn som förförts av en slampa vid namn Gelinda från den andra byn.

3: Undersöka flera försvinnanden från byn.

Lage vill inte bli indragen i en fejd mellan byarna så han väljer 3. Han ångrar sig nästan direkt när folk han pratar med säger sig ha skymtat en enorm varelse med en vass näbb och lysande stora ögon. Men han spårar varelsen till en stor ihålig ek uppe på en kulle i närheten. När han sticker in huvudet för att undersöka eken kastar sig ett enormt ugglemonster över honom! Striden är vild, monstret river Lage och kastar runt honom som en trasdocka, men trollet vill inte dra sitt själätande svärd! Ugglebesten är också ett monster, precis som Lage!, och förtjänar inte det ödet. Lille Tim viftar med en fackla för att distrahera monstret medan Lage kastar sig över det för att brotta ner och binda fast det. Han lyckas! Men inte oskadd, det är tur att troll läker snabbt. Lage undersöker eken, hittar några dyrbarheter och gamla kroppar. Varelsen verkar bara äta några offer varje årtionde eller så, det kan väl människorna få stå ut med, tänker Lage och rullar in ugglemonstret i trädet igen. När det vaknar om tio år eller så igen bör repen ha blivit gamla så att monstret kan komma loss för att äta folk. Lage vill ju inte att det svälter!

Lage går tillbaka till byn och berättar att han besegrat, men inte dödat, ugglemonstret. Josefina blir extatisk. Om monstret lever kan de ju träna det och använda det som ett biovapen mot de där jävlarna på andra sidan sjön! Lage är mindre än okej med det. En kort ordväxling följer men trots att Lage inte ger henne monstret låter hon smeden smida hans magiska sköld. Lage köper också ett normalt svärd så att han ska kunna hugga folk utan att förinta deras själar. Bara döda folk känns mer okej i de flesta fallen.

Med ny utrustning i packningen ger sig Lage iväg till den andra byn, Murkelvik. Här ligger mycket riktigt ett ålrökeri bredvid värdshuset Uggelstugan. Här stöter han på den enögda byäldsten Berunf som anklagar honom för att vara en spion för Nedantorp. Folket börjar bilda en mob beväpnade med högafflar, facklor och en galning har en eldkastare driven med ålafett (eldkastaren är inte i hexbeskivning. Men ibland bara säger man saker när man spelleder okej? Okej!). Lage och Tim lyckas prata ner folkhopen genom att berätta att de är äventyrare. Efter att situationen lugnat sig hyr Berunf in Lage för att rädda Gelinda, en lokal tonåring som kidnappats av den råa Bo-Göran från Nedantorp. Lage accepterar uppdraget men är bra trött på fejden nu och tänker göra något åt det.

Det är inte svårt att lista ut vad som hänt eller vart de båda ungdomarna gett sig av och Lage hinner snart ifatt dem. Ungdomarna är kära och tycker att fejden är dum. Lage övertygar dem om att följa med honom tillbaka och försöka avsluta fejden istället för att bara fly.

Lage samlar de båda byäldste, de båda unga älskarna, Ingrid från ålrökeriet/värdshuset och smeden på en neutral plats. Han argumenterar sedan för att fejden är dum, de alla skulle tjäna mer på att samarbeta, se på de ungas kärlek och ni minns inte ens vad ni bråkar om! Så varför inte sluta bråka? Det funkar inte, hatet är för djupt. Då hotar Lage att släppa loss ugglemonstrer på dem och döda dem alla om de inte slutar bråka och låter ungdomarna gifta sig! Det går de med på för de vill inte bli mördade av monster. Återigen löser en gemensam yttre fiende en politisk kris.

Med det goda dådet gjort vandrar Lage vidare till nästa hex.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Är det avsiktligt du stoppat din karta i en pentagon i stället för en hexagon?
Nej, det skedde för att jag var trött och ska korrigeras. Det förklarar även varför jag i min trötthet blev väldigt vresig och sur när saker inte riktigt stämde med hur det ska se ut. Var något som skavde och nu vet jag vad.

Edit: Tack för att du såg vad som blev galet, själv var jag nära på att bli tokig :gremsmile:
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
Nej, det skedde för att jag var trött och ska korrigeras. Det förklarar även varför jag i min trötthet blev väldigt vresig och sur när saker inte riktigt stämde med hur det ska se ut. Var något som skavde och nu vet jag vad.

Edit: Tack för att du såg vad som blev galet, själv var jag nära på att bli tokig :gremsmile:
Jag tänkte inte på det alls. Hade aldrig sett det :LOL:
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
Hur går det inför februari? :D Någon mer som kommer hinna med att skriva en januari hex innan månaden är över?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
Jag håller på att skriva en men vet inte hundra procent säkert om den hinner bli klar.
Det behöver inte vara långt! Hinner du inte med allt du tänkte ha med, gör klart så mycket du hinner bara. Resten kan du återanvända i en senare hex. Hoppas du hinner :D
 

Soliga oraklet

Veteran
Joined
8 Feb 2022
Messages
27
Jag gjorde det sedvanliga misstaget att sätta igång något väldigt ambitiöst och tappa orken lite på vägen, så januaris hex blev lite ofokuserad. Jag har heller inte spelat Drakar och Demoner så jag vet inte hur bra monstren och farorna funkar i praktiken. Jaja, på det stora hela var det en kul hex att göra.
Det finns två ikoner i dokumentet, den på första sidan har siffror på sig och den på sista sidan är tom för att det kanske ser snyggare ut på stora kartan.
 

Attachments

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
Ok, jag försöker kombinera nytta med nöje här (eller nöje med nöje?), så mina hexar bygger på DoD23-kampanjen jag för närvarande är i färd med att spelleda för mina fellow expats.

Januari – Grevskapet Pyk.pdf

View attachment 16389
Så smart att sätta ut nummer på bilden i hexen så att det är lättare att navigera den!

Jag gillade verkligen plot hooksen, de är skrivna på ett väldigt lättanvänt sätt. Särskilt den med vattenanden är kul!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
Jag gjorde det sedvanliga misstaget att sätta igång något väldigt ambitiöst och tappa orken lite på vägen, så januaris hex blev lite ofokuserad. Jag har heller inte spelat Drakar och Demoner så jag vet inte hur bra monstren och farorna funkar i praktiken. Jaja, på det stora hela var det en kul hex att göra.
Det finns två ikoner i dokumentet, den på första sidan har siffror på sig och den på sista sidan är tom för att det kanske ser snyggare ut på stora kartan.
Holy shit vad bra! Du ska verkligen inte skriva ner det här! Det är en massa äventyr man kan få ur den här hexen. Det finns till och med en liten dungeon. Du använder att det är på en ö jättebra också!
 

Soliga oraklet

Veteran
Joined
8 Feb 2022
Messages
27
Holy shit vad bra! Du ska verkligen inte skriva ner det här! Det är en massa äventyr man kan få ur den här hexen. Det finns till och med en liten dungeon. Du använder att det är på en ö jättebra också!
Tack så mycket! Kul att du gillar den :giggle:
 
Top