HEX24

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,317
Ska vi skriva på svenska eller engelska, eller får man välja själv?
Finns det monster till snabbstartsreglerna ifall man vill använda det? Annars blir snabbstartsreglerna nästan regellösa ändå.
Jag tänker skriva på svenska men det kan folk få göra som de vill tycker jag.
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
451
Location
Uppsala
Fråga, hur ska vi posta våra alster? HEX och beskrivning som pdf eller hex separat och beskrivning separat som två olika filer?
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,317
Fråga, hur ska vi posta våra alster? HEX och beskrivning som pdf eller hex separat och beskrivning separat som två olika filer?
Släng in allt i en pdf, det blir bra. Bör vara enkelt att croppa ut själva hexagonen från pdfen senare om vi ska foga samman dem. Men å andra sidan, den som vill kan ju bifoga hexagonen som en jpg också.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
Speltestat min första hex:

Offeråkra - speltest
Trollet Lage hade lämnat sin by för att söka lyckan och äventyr på ön norr om fastlandet. Det var ont om mat och dåliga tider ekonomiskt, i bästa fall skulle Lage kunna skicka hem pengar och i värsta fall skulle hen vara en mun mindre att mätta. Trollet var en repslagare och reste med en grupp dresserade ekorrar som medhjälpare. Nu hade hen kommit till Offeråkra, en eländigt lerig plätt med gyttja som bara var anmärkningsvärd eftersom ett fruktansvärt torn och några ruiner stack upp ur marken här. Det kunde finnas pengar att finna i det där tornet tänkte trollet och traskade på.

Lage upptäckte att under lagret med gyttja fanns det gott om rostade vapen, rester från något fruktansvärt krig för länge sedan. Trollet såg sig sedan omkring för att se vilka saker som fanns att undersöka i Offeråkra. Hen såg fem olika saker: Ruiner efter en grupp hus, en märkligt formad brunn, ett högt Svart Torn, en kulle dekorerad med skallar och ett tältläger. Trollet tyckte tältlägret såg trevligast ut och gick till det.

Tältlägret visade sig vara en resande skola för barn sålda av socialtjänsten på fastlandet. En kvinna med ett fruktansvärt falkhuvud tränade barnen till att bli hantlangare och fackelbärare åt äventyrare. Lage undrade om det inte var olagligt men kvinnan med fågelhuvudet viftade bort sådant med att det så klart var lagligt eftersom myndighterna sålt barnen till henne. Lage hade inga pengar men kunde köpa det minsta av barnen i utbyte mot rep hen hade gjort. Lille Tim klättrade upp på Lages ryggsäck och följde med trollet som en hjälpreda efter detta. Lage köpte också en bräda med hjul under som låter någon röra sig snabbt på jämna underlag från ett av barnen.

Lage lyckades med nöd och näppe överleva ett anfall av de levande döda när hen gav sig in bland ruinerna. Det stället verkade farligt så Lage sjappade. Istället gav hen sig av till röset gjort av mänskliga kranium. Här träffar hen en konstig liten gubbe som erbjöd sig att spå henom. Den första spådomen trollade fram en enorm hjälm som flög runt och försökte krossa Lage till döds. Lage överlevde bara eftersom Tim och ekorrarna distraherade den så att den missade Lage, när hjälmen kraschade ner i gyttjan kastade de rep över den så att den inte skulle kunna flyga iväg igen. Lage frågade den konstiga gubben om någon av hans profetior var positiva, gubben bläddrade genom sina kort med profetior och sade nej. Lage suckade och gick därifrån.

Efter det hittade Lage till brunnen. Efter att ha klättrat ner i denna upptäckte hen ett altare till någon sorts ond gud som genom övernaturliga viskningar erbjöd fördelar, till och med guld!, om Lage offrade alver till den. Lage kom ihåg sitt folks långa konflikt med alverna (spelaren frågade om trollen kunde ha varit folkmördade och så av alverna så att det skulle vara okej att offra dem. Och jag var ”Klart!” för liksom, jag byggde inte ett ondskefullt altare för att ingen skulle använda det!) och bestämde sig för att detta lät bra. Lage lyckades med Tims hjälp hitta en alvisk riddare som var i området, men efter att ha sett alven på avstånd tvekade Lage. Soldatalver är hur troll dör! Så hen behövde vara listig. Lage gick till spågubben och frågade om det fanns en profetia som skulle förstöra för någon annan. Gubben letade bland sina kort och hittade ett som skulle förvandla nästa person Lage träffade till en varg. Lage tänkte att en varg är lättare att besegra än en soldatalv så hen tog på sig den förbannelsen och gick till alven som prompt förvandlades till en varg. Lage fångade vargen, tog den till altaret och offrade den i utbyte mot fördelar.

Efter allt detta tog Lage en paus innan hen gick till tornet. Tornet visade sig vara fyllt med fällor och monster. Hen överkom dessa (genom att åka förbi eller ifrån dem på sin rullbräda mestadels) och nådde tornets topp. Där var en av de vidriga utomjordiska gudarna med ett alviskt magiskt vapen stucket i hjärtat så att den var paralyserad. Lage drog ut vapnet och befriade varelsen. Varelsen förklarade sina intentioner att: 1: Ha sex med männskor för att producera flera monster som sig själv/och eller vidriga mutanter. 2: Döda alver och tortera deras själar för alltid. 3: Skaffa en armé och erövra världen. Han undrade sedan om Lage ville ha ett jobb i erövra världen branschen? Lage tackade nej, hen hade sina egna grejer för sig, men önskade den onda guden lycka till. Sedan gav sig Lage iväg från Offeråkra till nya äventyr.
 
Last edited:

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Har ju funderingar på vad jag vill ha med på en hex. Men tog ju väldigt mycket längre tid att göra karaktärer till rollpersoner utmaningen. Vet jag vad jag ägnar helgen åt.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
Svårt att slå @God45 i snabbhet, men ändå nöjd med att leverera januari-hexen redan årets första vecka!
Här kommer Uggladal!
View attachment 16008

Det här är ju sjukt bra! Jag älskar fejden som bakgrund. Och det är ett kul monster!

Jag ät fascinerad över karaktären som verkar vara av sten! Har du en tanke där eller kan någon annan lägga in en sak som kan orsaka det i en helt annan hex?
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,317
Jag ät fascinerad över karaktären som verkar vara av sten! Har du en tanke där eller kan någon annan lägga in en sak som kan orsaka det i en helt annan hex?
Ha ha, ingen tanke, bra ett dåligt färgval! Kanske ska låter den ha en grön mantel eller något.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
Ha ha, ingen tanke, bra ett dåligt färgval! Kanske ska låter den ha en grön mantel eller något.
Nej, nej, jag sätter in en sten förbannelse eller något i en hex. Det blir coolt! :D
 
Top