Hex-generator

Donnydingel

Extrem nybörjare
Joined
17 Jul 2022
Messages
18
Location
Sundsvall
Snyggt!

Inte min avsikt att kapa tråden, men jag bekantade mig med denna för några veckor sedan:

Vi gjorde vår första riktiga hexcrawl och det blev riktigt bra.
Ursäkta en okunnig. Men vad menas med hexcrawl (själva ordet förstår jag innebörden av som så)? Vad skiljer det sig från att "crawla" vanliga rutor / inga rutor?

Är det en speciell spelstil?
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,953
Location
Örebro
Ursäkta en okunnig. Men vad menas med hexcrawl (själva ordet förstår jag innebörden av som så)? Vad skiljer det sig från att "crawla" vanliga rutor / inga rutor?

Är det en speciell spelstil?
Skillnaden är väl i grunden mängd val du kan göra när det kommer till riktning. Hexagoner erbjuder lite fler valmöjligheter när det kommer till riktning jämfört med kvadrater.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,953
Location
Örebro
Tack för svar.

Trodde det var något mer avancerat 😂
Man kanske inte ska övertänka bara för att man är novis.

Alltså det går ju alltid att gå lite djupare i ämnet, men utgångspunkten är ju att målet är utforskande och hexagoner erbjuder fler valmöjligheter för spelarna när det kommer till att utforska närliggande hexagoner. Det är min förståelse, lämnar även en länk till Alexandrian i detta fall. :gremsmile:
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Trodde det var något mer avancerat 😂
Alltså, jag är inte expert, men det har ju blivit en (retro-)spelstil.

Grottor är ofta uppbyggda av kvadrater. Medan vildmark bättre byggs upp av hexagoner.

Men annars är det som men traditionell dungeon-crawl:
- resurshantering
- koll på tiden
- slumpmötestabeller
- viktiga platser som man kan besöka, om man hittar dem, i vilken ordning man vill
- frihet att röra sig i alla riktningar
- fokus på utforskande

Jag antar att motsatsen är ett story-drivet rälsat utomhus-äventyr där det mer handlar om att röra sig linjärt:
A->B->C->D och upptäcka saker och möta utmaningar i en viss ordning.
 

Donnydingel

Extrem nybörjare
Joined
17 Jul 2022
Messages
18
Location
Sundsvall
Tackar.

Så krasst så behövs det en "större" story, en DM som har koll på saker och ting (åt det mer savanta hållet😁), och mer tid?

Låter som ett spännande koncept, men kanske inget för en som i princip nyss börjat.

Ska spana in länken när jag är vid en större skärm.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,953
Location
Örebro
Så krasst så behövs det en "större" story, en DM som har koll på saker och ting (åt det mer savanta hållet😁), och mer tid?
Större story är nog inte riktigt tanken, däremot behöver du planera upp för fler platser och platsbaserade händelser. Världen är till för att utforskas och det är genom utforskandet som berättelsen uppstår. Vad möter spelarna på sin resa genom vildmarken bort från civilisationen mot nästa bebyggelse? Varför väljer rollpersonerna att bege sig ut i obygden? Är det rikedom? Ära? Lockelsen om egen mark om de lyckas återupprätta en handelsväg mellan två städer? Hex-crawl handlar mer om upptäckandet än att hitta ploten i den linjära berättelsen.

Sen kan det så klart finnas fraktioner, agendor, intriger och dylikt i en hex-crawl som skapar ett ramverk utifrån vilket spelarna kan göra val. Rollpersonerna har hört om en relik som finns i ruinerna av det gamla fortet, men så har även andra äventyrare gjort. Nu är frågan vem som först kan lägga händerna på reliken! Och om reliken visar sig vara en väldigt kraftfull magisk relik, vad gör rollpersonerna med den kunskapen? Säljer de reliken eller behåller de den för egna syften?

@zo0ok du får slå mig på fingrarna om du tycker jag är ute på hal is med min beskrivning och förklaring. Tror du har lite mer erfarenhet av just hex-krälande än mig själv.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
@zo0ok du får slå mig på fingrarna om du tycker jag är ute på hal is med min beskrivning och förklaring. Tror du har lite mer erfarenhet av just hex-krälande än mig själv.
Jag tror den blinde leder den döve. Eller tvärt om!

Vi har kört exakt ETT häxkräl (eller ett halvt, för vi blev inte klara).
Men det kan ju vara "lite" mer än du har.

Jag har kollat en youtube-video också, så jag är lite pro faktiskt.

Men jag tror det du skrev stämmer bra!
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,953
Location
Örebro
Jag tror den blinde leder den döve. Eller tvärt om!

Vi har kört exakt ETT häxkräl (eller ett halvt, för vi blev inte klara).
Men det kan ju vara "lite" mer än du har.

Jag har kollat en youtube-video också, så jag är lite pro faktiskt.

Men jag tror det du skrev stämmer bra!
Oja, jag har ju främst kört mer point-crawls då jag tycker det gett bättre översikt, men även försökt att skapa och kört något hex-crawl. Så vi är nog lika begränsade båda två i våra kunskaper. Sen har jag så klart en master i Youtube-kurserna med kurslitteratur bestående av bland annat the Alexandrian.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,953
Location
Örebro
På tal om det.

Jag vill minnas, och har för mig att jag sett det, att det går att kombinera.

Nu var @zo0ok inne på det tidigare. Men världen är i regel hex-crawl medan grottor är kvadrater. Jag tänker att vill man går det säkert att köra regioner som hex-crawl och världen med regionerna på som point-crawl där linjerna mellan punkterna är olika resvägar, varpå grottor och strukturer är kvadraterna. Så att säga, möjligheterna är många bara man vet vad syftet med vardera verktyg är.

Med andra ord: Desto mer utzoomad du är desto mer vag är kartan i sin struktur. Punkter på världskartan och när du går in på punkterna som är regioner blir det istället till hexagoner och när du sedan besöker platser i hexagonerna blir det kvadrater.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Eftersom tråden inte är överdrivet pratig om HexgenFrontend så tillåter jag mig att prata om vårt första nybörjarhexcrawl och vad som var bra med det.

En fiskarhustru saknade sin fiskarmake. Det kryper fram att han varit på en mystisk ö och kommit hem med guld, och nu har han begivit sig dit igen för att hitta mer guld. De andra fiskarna vågar inte hjälpa henne och bege sig dit, men våra hjältar tvekar såklart inte (i hopp om att hitta guld). De vet inte vad som väntar - varken på ön, eller att det är ett hexcrawl.

Jag bestämde ingen exakt storlek men sade att varje hex tar ca 10 min att passera till fots, om terrängen inte är kullar eller tät vegetation, eller rent av berg, för då kan det ta upp till en timme. Rollpersonerna anlände med båt, de hittade direkt från havet en vik med en skyddad brygga, där fiskarens båt låg förtöjd, utan fiskaren. Så där går de i land. Då har jag visat några hex med hav, några hex med land, några vatten-hex med viken, och några strand-hex på andra sidan. Och så säger jag att längre bort skymtar de höga berg. Och så finns det en liten väg från bryggan.

Så börjar de vandra, och det visar sig att öns signature-slump-möte (några mystiska stenstatyer) är jättejobbiga. Så nästa gång de får syn på dem, så flyr rollpersonerna direkt. Det är lite nytt. Det blev liksom uppenbart att det inte fanns någon vinst med att slåss med dem.

Sedan går de runt, följer vägar, floder, korsar bergspass. De har inte hittat fiskeren, men de hittade ett gammalt fyrton med stenkartor. De hittade ett bergspass vaktat av stenstatyer (de ägnade en helt dag åt att klättra i bergen istället). De hittade en gammal ruinby med gamla trädgårdar där det växer en läkeört ("oh vad bra - en healingruta" utbrast en spelare, jag blir alltid så glad när jag spelleder ett dataspel). Och de hittade en bergstopp, från vilken de kunde se en annan bergstopp, där de kunde skymta en liten drake (så nu vet de inte om du ska bege sig dit, eller sticka från ön innan draken blir irriterad - den finns såklart som slumpmöte - eller om de ska uppsöka draken).

Fiskaren finns också på slumpmötestabellen (och man kan stöta på honom död eller levande) men honom har de lyckats undvika. Och en del intressanta platser har de irrat sig förbi. Så är det.

Men jag ritade en karta, ca 30x30 hex stor, gjorde en slumpmötestabell, och beskrev ca 20 platser. Mycket enkelt. Ex.vis stenkartorna (hällristningar typ), jag lät dem slå 1T6 var om de undersökte, och så kunde de belönas med några XP eller en en ledtråd/svar på en fråga om ön.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,953
Location
Örebro
Eftersom tråden inte är överdrivet pratig om HexgenFrontend så tillåter jag mig att prata om vårt första nybörjarhexcrawl och vad som var bra med det.

En fiskarhustru saknade sin fiskarmake. Det kryper fram att han varit på en mystisk ö och kommit hem med guld, och nu har han begivit sig dit igen för att hitta mer guld. De andra fiskarna vågar inte hjälpa henne och bege sig dit, men våra hjältar tvekar såklart inte (i hopp om att hitta guld). De vet inte vad som väntar - varken på ön, eller att det är ett hexcrawl.

Jag bestämde ingen exakt storlek men sade att varje hex tar ca 10 min att passera till fots, om terrängen inte är kullar eller tät vegetation, eller rent av berg, för då kan det ta upp till en timme. Rollpersonerna anlände med båt, de hittade direkt från havet en vik med en skyddad brygga, där fiskarens båt låg förtöjd, utan fiskaren. Så där går de i land. Då har jag visat några hex med hav, några hex med land, några vatten-hex med viken, och några strand-hex på andra sidan. Och så säger jag att längre bort skymtar de höga berg. Och så finns det en liten väg från bryggan.

Så börjar de vandra, och det visar sig att öns signature-slump-möte (några mystiska stenstatyer) är jättejobbiga. Så nästa gång de får syn på dem, så flyr rollpersonerna direkt. Det är lite nytt. Det blev liksom uppenbart att det inte fanns någon vinst med att slåss med dem.

Sedan går de runt, följer vägar, floder, korsar bergspass. De har inte hittat fiskeren, men de hittade ett gammalt fyrton med stenkartor. De hittade ett bergspass vaktat av stenstatyer (de ägnade en helt dag åt att klättra i bergen istället). De hittade en gammal ruinby med gamla trädgårdar där det växer en läkeört ("oh vad bra - en healingruta" utbrast en spelare, jag blir alltid så glad när jag spelleder ett dataspel). Och de hittade en bergstopp, från vilken de kunde se en annan bergstopp, där de kunde skymta en liten drake (så nu vet de inte om du ska bege sig dit, eller sticka från ön innan draken blir irriterad - den finns såklart som slumpmöte - eller om de ska uppsöka draken).

Fiskaren finns också på slumpmötestabellen (och man kan stöta på honom död eller levande) men honom har de lyckats undvika. Och en del intressanta platser har de irrat sig förbi. Så är det.

Men jag ritade en karta, ca 30x30 hex stor, gjorde en slumpmötestabell, och beskrev ca 20 platser. Mycket enkelt. Ex.vis stenkartorna (hällristningar typ), jag lät dem slå 1T6 var om de undersökte, och så kunde de belönas med några XP eller en en ledtråd/svar på en fråga om ön.
Jag ska vara ärlig, det är typ så här jag skulle vilja spela rollspel. Jag älskar att utforska och undersöka saker som spelare. Så det här låter väldigt inspirerande. Ska nog ta med några av tankarna till min egen grupp när jag senare i framtiden spelleder dem.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag ska vara ärlig, det är typ så här jag skulle vilja spela rollspel. Jag älskar att utforska och undersöka saker som spelare. Så det här låter väldigt inspirerande. Ska nog ta med några av tankarna till min egen grupp när jag senare i framtiden spelleder dem.
Jag bestämde mig för att ha jättelåg ambitionsnivå (för att inte fastna i timmar av förberedelser).

Det var ganska lätt att komma på platser: en gammal gravplats för slavarna som hölls på ön. Vad gör man med den då? Så jag gjorde ofta bara en enkel slumptabell med utfall ifall man söker. Och eftersom vi kör ett XP-baserat spel, med räddningsslag och HP, så kan man slå räddningslag och dela ut XP eller förlora HP. Varje plats skulle kunna vara en hel äventyrsplats, med karta och allt, för flera spelmöten. Men jag höll mig mer till en kort kort beskrivning, och typ ett tärningsslag med olika utfall, 2-3 minuter speltid och så går gruppen vidare.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,953
Location
Örebro
Jag bestämde mig för att ha jättelåg ambitionsnivå (för att inte fastna i timmar av förberedelser).

Det var ganska lätt att komma på platser: en gammal gravplats för slavarna som hölls på ön. Vad gör man med den då? Så jag gjorde ofta bara en enkel slumptabell med utfall ifall man söker. Och eftersom vi kör ett XP-baserat spel, med räddningsslag och HP, så kan man slå räddningslag och dela ut XP eller förlora HP. Varje plats skulle kunna vara en hel äventyrsplats, med karta och allt, för flera spelmöten. Men jag höll mig mer till en kort kort beskrivning, och typ ett tärningsslag med olika utfall, 2-3 minuter speltid och så går gruppen vidare.
Det här tror jag är väldigt viktigt och något fler borde ta till sig av. När du börjar, hålla det enkelt! Håll det väldigt enkelt! Var inte rädd att hålla det enkelt, för i slutet är det ett helt spelbord med kreativitet som kommer fylla upp målarduken med färg om du som spelledare ger dem några redskap att arbeta med.
 
Top