Nekromanti Hemsida för att skapa kortlek

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Hej!

Min storebror spelade Drakskatten med sina ungar här om dagen. Genast började han bygga ut det med egna tabeller och karaktärer. Det som saknades var nya kort och kortlekar. Så jag tänkte att jag skulle göra en hemsida där man kan skapa en egen kortlek, som man sedan drar från i en spelsession. Något som kan vara intressant för andra? Kan i så fall göra ett fleranvändarsystem. En kortlek har en del intressanta egenskaper som tabeller saknar, t.ex. att alla rader/kort garanterat dyker upp förr eller senare.

Alltså, man skapar en digital kortlek. Inget som man skriver ut och får hemskickat eller så.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Det är intressant, men jag skulle föredra att ha det som lokalt program, så att man inte är beroende av en fungerande internet.

Vad man då skulle behöva är något i stil med:

* Flera kortlekar.
* Olika blandningsregler (blandning efter varje dragning, blandning vid slut, blandning på vissa kort).
* Olika återläggningsregler (återläggning efter varje dragning, återläggning vid slut, återläggning av vissa kort).
* Möjlighet att ha vissa kort "framför sig". Dessa är det dessutom bra om man kan skriva ut, så att man kan ha en fysisk artifakt framför sig. (Hmm, det gav mig en orelaterad idé... Man skulle kunna ersätta utrustningslistor i spel med 3D-modeller och en 3D-skrivare!)
* Man bör kunna designa korten utseendemässigt, åtminstone till viss del.
* Man bör kunna plocka bort vissa kort ur en lek tillfälligt (dvs utan att radera dem ur databasen).

Egentligen, börja med att göra ett program som klarar Arkham Horror (med expansioner), så borde du klara de flesta förekommande fall.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Ja, ja, ja!

Jag har redan efterfrågat ett sådanthär verktyg, faktiskt.

Till stor del håller jag med Troberg, utom på en viktig punkt. Skit i grafiken! Jag gissar att det kommer bli mycket extra jobb som visar sig bli pärlor för svin.

Såhär ser min, mycket grundläggande, feature-lista ut:
-Skapa kort i en databas, säg något excel-liknande
-Skapa en lek, 3st nr.01, 5st nr.14 etc.
-Börja »använda« leken, vilket innefattar funktionerna att dra ett valfritt antal kort, visa dem på en »hand«, slänga kort på hand, dra nya kort och blanda om leken. (mer avancerade grejer som att blanda efter varje dragning etc. kan man alltså köra manuellt, tänker jag mig)

Mer behöver inte jag =)
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Det låter fantastiskt!

Detta sagt, så skulle sparandet av kortleken i en fil som koordinerar baksidor med framsidor (ung. som skriv etikett funktionen i word), vara guld. Som så att säga lägger texten i en kortform, och tillhandahåller det utvalda motivet för baksidan.

Detta för att möjliggöra hemsparande av filerna som PDF:er eller liknande - det gör att man kan använda dem även utan internet, vilket kan vara bra ibland.
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Kul att det finns intresse! En del feature reuqest också, kanon.

Programmet kommer vara en webbtjänst av två anledning:
a) Jag är webbutvecklare till yrket.
b) Man slipper krångel med platform (Windows, Mac, Linux).

Återkommer med mer info när jag hunnit lägga till ett användarsystem.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Kanske inte vad du är ute efter, men jag använde de här för att göra referenskort till Eon vid ett tillfälle.

Hoppsan, läste om. Ja, sorry, har inga sådana program. :gremfrown:
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Sorry. Jag är teknoilleterat. Jag hoppas att jag inte bad om det omöjiga.
Vore det möligt att lägga på en feature som gör det möjligt att printa resultaten?
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Orfeus said:
Vore det möligt att lägga på en feature som gör det möjligt att printa resultaten?
Absolut. Bara en tidsfråga. Dvs. för hur mycket tid jag hinner och vill lägga ner på projektet.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Låter GULD. Jag föredrar faktiskt en kortlek t ex för critical hits framför tärningar + tabeller, och jag pular ofta med sånt där till mina egna spel.
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Problemet med att ha kort på hand eller framför sig är att varje spelare måste ha en egen dator/ipad/liknande. Någon som kan tänka sig spela på det viset?
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
* Flera kortlekar.
Det går att skapa en ny spelsession med ny kortlek i en annan webbläsartab, helt enkelt. Tillräckligt?

* Olika blandningsregler (blandning efter varje dragning, blandning vid slut, blandning på vissa kort).
Leken "blandas" när man avslutar sessionen/skapar ny session. Borde räcka med att ha en knapp bredvid där det står "blanda", som gör detta automatiskt.

* Olika återläggningsregler
Vad menar du med återläggning? Att ett enskilt kort blandas in i en lek igen?

* Möjlighet att ha vissa kort "framför sig"
Inga problem, men det kräver då som jag sa innan att varje spelare har en webbläsare framför sig.

* Man bör kunna designa korten utseendemässigt, åtminstone till viss del.
Funderar på att ha stöd för text, bild och eventuellt ljud som spelas upp när ett kort dras/används.
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Möller said:
-Skapa kort i en databas, säg något excel-liknande
Databas blir det, dvs. SQL. Inga problem att exportera den information till CSV-fil (kan läsas i excel) om man så vill, men bilderna gör det nog en smula svårt. Bättre då att bara skapa ett dokument för utskrift.

-Skapa en lek, 3st nr.01, 5st nr.14 etc.
Check. :gremsmile:

-Börja »använda« leken, vilket innefattar funktionerna att dra ett valfritt antal kort, visa dem på en »hand«, slänga kort på hand, dra nya kort och blanda om leken
Finns ett antal användarscenarior man måste ta höjd för, alltså olika användningssätt/sessioner för en lek.
1. Dra och lägg fram direkt, som en händelsetabell. Behövs bara en dator/ipad för alla spelare.
2. Dra och sätt på hand, använd vid din tur. Behövs en dator/ipad per spelare för att kunna se sin hand och dölja den för andra spelare.
3. Dra och behåll, eller köp och behåll. Som att köpa en slumpmässig gata i Monopol. Eller dra ett eller flera utrustningskort efter besegrat monster. Behövs en dator per spelare.

Finns säkert fler scenarior. Jag tänkte börja med 1 ("händelsetabell") och 2 (hand med x antal kort). Sen får vi se vart det bär.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Heja, heja!

Jag tänkte försöka komma med konstruktiv kritik, men jag bestämde mig för att vänta tills jag ser något halvfärdigt att faktiskt kritisera =)
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Jag har redan skapat en väldigt enkel variant av detta på en hemsida sedan tidigare ifall du vill ha koden. Den jag har kanske inte har alla de funktioner som ni söker men är lätt att expandera, skulle kunna hjälpa till också, inget såg ut att ta alltför mycket tid.

Den varianten jag har använder bilder för korten, men jag förmodar att det går att byta ut mot text eller så kanske lätt. Den har för närvarande bara två funktioner, blanda kortleken, och lägg översta kortet underst. Den använder bara att översta kortet alltid är visat för alla och inte tex en hand mekanik.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Jag har jobbat massor med spelkortssimulation då jag testat mitt eget system. Konfliktsystemet bygger nästan bara på att slänga kort.

Det du vill göra bör man kunna sätta ihop i VB för Excel. Det Excel är lite kinkig med i mitt tycke är att läsa indata dvs knapptryckningar när nästa kort ska dras men det bör man kunna lösa. Gjorde något i Director för massa år sen också.

Men andra verkar ju vara på hugget i tråden så du har nog snart nåt som funkar.

PS
Drakskatten... Inspirerade mig till att göra Drakdödaren som 10 åring. 6 T6, tabeller, mängder av spelkort och en plan på dryga kvadratmetern. Redan då skulle jag max it out :gremwink:
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
unfair said:
Jag har redan skapat en väldigt enkel variant av detta på en hemsida sedan tidigare ifall du vill ha koden. Den jag har kanske inte har alla de funktioner som ni söker men är lätt att expandera, skulle kunna hjälpa till också, inget såg ut att ta alltför mycket tid.
Absolut! Inte säkert att koden kan klistras ihop, men kan vara kul att se ändå. Som inspiration.

Det utkast jag skrev till min bror använder PHP och MySQL. Kan skicka länk och lösenord i PM. Min "seriösa" version kodas däremot med OCaml, såe... Kanske får tänka om det där.
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Så, pm:ade en länk till dig. Skulle väll ifs ha kunnat posta den här men vet inte hur många som faktiskt läser här.
 
Top