Hemligheter vid spelbordet

Jag ser inte riktigt problemet med om ingen gräver i bardens beteende. Om ingen gör det så är det väl helt enkelt något SL kan lägga åt sidan och använda i ett annat sammanhang senare? Inget sådant "arbete" är ju i grunden "förgjort".

Men å andra sidan tycker ju jag att det som händer inuti deltagarnas huvuden är minst lika viktigt som det som händer öppet kring bordet (om inte mer)… så för mig räcker det ju att SL vet och tycker att det är roligt. Det är inte mindre värt eller sämre bara för att det inte kommer ut kring bordet.

Also: Självklart finns hemligheter även om de inte kommer ut kring bordet. Saker behöver absolut inte komma ut i spel för att "finnas". Men där misstänker jag att det helt enkelt är min pro-blorb-sida som föredrar att låtsas som att spelvärlden faktiskt finns medan jag spelar, och inte bara är något slags schrödingersk skuggverklighet.
Jag tänker lite likadant. Kul grej för mig som spelledare, ännu roligare om hemligheten uppdagas och exponeras. :)
 
Så vad vi brukar göra är just att hemligheter är mellan karaktärer och inte spelare. Men detta är verkligen bara för att jag sett hemligheter misslyckas så hårt så många gånger. Liksom, görs det bra är det kul! Men jag har fallit hän åt skademinimering. Hur har det misslyckats? Här är några exempel:

1: De TRE JÄVLA TIMMARNA I VERKLIG TID vi vandrade runt på en öde planet för att en spelarkaraktär var den hemliga symbioten i Fading Suns och bara han hade info vi behövde för att komma vidare. Info han inte delade för det hade avslöjat hans hemlighet. Det värsta var att han hade rätt, hade han avslöjat att han var en symbiot hade vi tokmördat honom för det var session 3 och det var inte som om vi kände honom.

2: Vi spelar en cell anarkistiska terrorister i ett cyberpunk spel och en spelare är en hemlig undercover snut. Vi får reda på det och spelledarens plan med spelaren som har hemligheten är att vi ska ”reformeras” och börja gör uppdrag för snutarna. Kampanjen dör. Liksom, vi skjuter gift i spelarkaraktären som är en jävla snut i cyberpunk framtiden (så osmakligt) så han svimmar. Sedan deklarerar vi att vi ska strippa ut hans cybertech medan han lever innan vi skjuter honom för han är en förrädare mot saken. OCH DÄR DÖR KAMPANJEN. Det här var inte bara att spelaren hade en hemlighet utan att spelledaren ljugit om vilken typ av kampanj vi spelade och konspirerade med en spelare mot oss. Stort bråk, död kampanj.

3: Spelaren där vi kom på vilken typ av unik magisk snöflinga han var och… Ingen brydde sig. Någon sa ”Bra för dig men vi bryr oss inte” och det var helt sant. Spelaren var så sur att det förstörde kampanjen. Det här var bara en gång… för det här har hänt tre gånger.

4: Spelaren som var med i den onda kulten men egentligen var en dubbel agent för… Look, vi kom inte så långt. Han gav info till den onda kulten, en av oss blev nästan knivhuggna till döds, vi fick reda på att han sålt ut oss, han försökte förklara de fina detaljerna i varför han sålt ut oss och vi slog honom med stridshammare tills han dog.

5: Superhjältekampanj och jag har en hemlighet! Min karaktär var i hemlighet från den dåliga framtiden och var i nutiden för att se till att den händer! Muhahha! De kommer komma på vad jag gör och så kommer de stoppa mig varpå jag kommer spela versionen av min karaktär från den goda framtiden. Så coolt, eller hur? Meeen jag var den mest tongivande spelaren vid bordet så när jag in-character pitchade min ”Guys, framtiden där en stövel stampar på mänsklighetens ansikte för alltid är så cool! Låt oss skapa den!”…. Hängde de på. Vilket sög. Jag ville inte spela i superskurks kampanjen och spelledaren ville inte spelleda den.
 
Last edited:
Steg 1: Leta upp en spelgrupp som vill hantera hemligheter på samma sätt som du själv? :)

Min primära spelgrupp verkar inte intresserade av koncepter "rollpersonen har en hemlighet men alla i spelgruppen vet om den". Samt att jag inte är intresserad av konceptet "hemligheter som kan användas för att 'vinna' över resten av gruppen". Så det är nog bäst att vi håller oss borta från hemligheter!
Fast nu ska vi spela Warhammer Fantasy där de färdiga arketyperna vi fick har hemligheter... men de verkar mest vara på humornivå så inget ovanstående borde brytas.
 
Jag kan bara se till mig själv, jag skulle vara nyfiken och vilja veta varför en i gänget försvinner iväg för att äta själv.
Nu skrev du från början förvisso om spelledarpersoner. Jag hade inte brytt mig utan tänkt att det hade varit en plantering för något som skulle komma senare.
 
Back
Top