Hemligheter vid spelbordet

Det här låter litegrann som skillnaden mellan att spela med högstadieelever respektive läkarna, patentingenjören, bank-IT-chefen och KTH-professorn i mitt spelgäng.
Vet inte om det endast är en åldersgrej, snarare att hemligheter kräver en viss tillit mellan spelarna (som absolut kanske är lättare att få till med mognare spelare).

För mig är det mest att jag inte vet om jag tycker de eventuella fördelarna med hemligheter är värt all den omständighet jag upplever att de medför.

hemligheter kräver en viss tillit mellan spelarna
Vad är de rädda skall hända, de här spelarna som försöker luska ut andra RP:s hemligheter? Att deras RP skall bli ihjälslagna? Jag vet inte vad det finns för segerkriterier som dessa spelare annars kan konkurrera om.

För en lång kampanj så skall man inte ha något hemligt som är potentiellt PVP mellan karaktärerna. Det kommer jag åtminstone aldrig ha i mina kampanjer och skulle inte heller spela i någon längre kampanj där så var fallet. I kortare arcs och one-shots kan det däremot vara kul "vem var spionen?"

Anledningen är att i en längre kampanj ska du kunna lita på andra spelare och att deras karaktärers handlingar är någorlunda förutsägbara och att du inte behöver anpassa ditt spel till att hela tiden kolla igenom alla dina ägodelar eller passa på varje ord för att komma vidare i kampanjen. Destruktivt. Ohållbart.

Med det sagt skulle jag vilja påstå att i de flesta kampanjer jag spelat så vet de andra karaktärerna bara vad jag själv har berättat om min karaktär och då ofta behövt klämma in på tvären för att få till en rollspelsstund. Om jag skulle ha som regel att berätta allt i bakgrundshistorien som någon rollperson frågar efter, men aldrig opromtat nämna något själv och sedan om min karre skulle dö i näst sista striden och sedan skulle lösenordet till det sista rummet i heliga templet vara "vad heter någon av Torstens tre barn, alternativt var kom han ifrån, alternativt vad hade han för hopp och drömmar. Något av det, vad som helst så är gudarna fria igen" så skulle det vara ett snöpligt slut på den kampanjen.

Jag tycker det påverkas av vad gruppens mål med spelandet är. Är fokuset att maximera chansen att klara äventyret då är hemliga agendor i vägen och kan förstöra för de andras upplevelse. I min grupp är vi mer fokuserade på att ha kul och då kan hemliga agendor fungera (så länge de inte tar över spelandet) medan som nämnt i Alien cinematic är det bra med paranoian som vetskapen om att de andra kanske inte helt är på din sidan skapar.

Jag tycker det påverkas av vad gruppens mål med spelandet är. Är fokuset att maximera chansen att klara äventyret då är hemliga agendor i vägen och kan förstöra för de andras upplevelse.
Precis. Ingen utom tjuven själv i ett trad-D&D-spel tycker väl att det är kul att han snor alla gruppens skatter på vägen hem från grottsystemet.

Vad är de rädda skall hända, de här spelarna som försöker luska ut andra RP:s hemligheter? Att deras RP skall bli ihjälslagna? Jag vet inte vad det finns för segerkriterier som dessa spelare annars kan konkurrera om.
Jag tycker det påverkas av vad gruppens mål med spelandet är. Är fokuset att maximera chansen att klara äventyret då är hemliga agendor i vägen och kan förstöra för de andras upplevelse. I min grupp är vi mer fokuserade på att ha kul och då kan hemliga agendor fungera (så länge de inte tar över spelandet) medan som nämnt i Alien cinematic är det bra med paranoian som vetskapen om att de andra kanske inte helt är på din sidan skapar.
"Risken" jag pratar om är att spelet kommer få ett visst PvP-fokus. I den ursprungliga tråden så började denna diskussion med att de i Critical Role har för vana att göra "insight checks" på varandra för att undersöka varandras rollpersoners ärlighet och potentiella dolda motiv. En sådan misstänksamhet för varandras egentliga drivkrafter saktar för mig ner spelet - har inte med att göra att jag ser målet som att "klara äventyret", utan bara att jag vill undvika långdragna sociala konflikter i spelet.

Samt dårå att mina personliga erfarenheter av hemliga bakgrundshistorier och liknande har varit rätt platta - men detta är ju rent anekdotiskt.

Last edited:
Alla rollpersoner i Nordiska Väsen har en mörk hemlighet. Jag ser det som en resurs för mig som spelledare. Det är inte alla hemligheter som går att ha till så mycket, men förr eller senare kan man få till en kul scen med de flesta.

"Risken" jag pratar om är att spelet kommer få ett visst PvP-fokus. [..] utan bara att jag vill undvika långdragna sociala konflikter i spelet.
Det är ju såklart en risk om det är den typen av hemligheter, att man har rakt motsatta mål, någon är en spion mm. Och den spelaren som har en sådan karaktär måste vara medveten om att den när som helst kan bli dödad. Och man kanske inte ens ska spela ut det utan det räcker med att om hemligheten kommer fram så är det över för den karaktären. Det finns ju mindre hemligheter som att en karaktär är efterlyst eller liknade som kanske inte får lika stora konsekvenser.

Jag skulle vilja spela ett utredarspel, tex jakt på seriemördare där en av karaktärerna i hemlighet är seriemördaren. Det hade jag tyckt varit roligt, men det är ju en sak som funkar en gång.

Sannolikt att medspelarna inte kommer att hedra det uttalade, eller outtalade, löftet att låtsas att de inte känner till hemligheterna.

En viktig sak som jag tycker mig ana i en del av inläggen i denna tråd är huruvida hemligheterna handlar om något centralt eller mer perifert.
Bra poäng. Jag tycker personligen att båda kan funka. Viktigt dock att hemligheterna inte gör vissa rollpersoner mycket mer betydelsefull än andra, eller att det blir rollperson mot rollperson utan att det signalerades innan spelstart.

Jag funderar på detta, vid mitt spelbord brukar linjen vara att rollpersonerna kan ha hemligheter för varandra, men att informationen mellan spelarna är transparant. Min upplevelse är annars att hemligheter i bästa fall rinner ut i sanden, eller i värsta fall skapar schismer mellan rollpersonerna (eller rentav mellan spelarna).
Jag har samma inställning. Det är bara i spel som faktiskt till stor del handlar om hemligheter, som till exempel Alien RPG, som jag gillar att ha dem dolda mellan spelarna. För mig blir det tröttsamt med misstänksamhet mellan rollpersonerna, såvida inte spelarna kommit överens om det i förväg.

Först och främst är jag ju väldigt mycket i "spelaren är rollpersonen är spelaren"-campet; jag föredrar att spela "inifrån" min rollperson. Inte tänka på det vi gör som en dramaturgi eller en berättelse, utan som ett skeende man är med om som spelare/rollperson, på samma sätt som grejer jag gör i min vardag inte är berättelser där jag har en massa metakunskap. Därför vill jag ju alltid att spelaren och rollpersonen ska ha så nära informationsekvivalens som möjligt – de ska veta samma saker. Och helst också fatta samma beslut (=diegetiska beslut). Jag vill alltså absolut inte veta om de andra rollpersonernas hemligheter, om inte min rollperson gör det.

Med det sagt så är det faktiskt så att ingen vill veta var du köpt din tröja… Ingen bryr sig om dina 6 A4 med bakgrundsberättelse eller om att du i hemlighet är demondyrkare eller om att du är ute och äventyrar för att hämnas dina föräldrar. Eller, jag kan väl bry mig om det på samma nivå som jag bryr mig om mina IRL-kollegors motivationer, men det är inte som att min upplevelse kretsar kring deras skit eller att denna skit nödvändigtvis måste blandas in när vi försöker göra gemensamma projekt. Faktum är att det ofta mest blir jobbigt – helst får folk hålla sin skit för sig själva och fokusera på att lösa problemet.

Så lite så tänker jag kring hemligheter också – om min rollperson har en hemlighet så är det verkligen inget jag räknar med, eller ens vill, ska hamna i strålkastarljuset vid bordet. Det är inte det som är hemlighetens syfte. Syftet med hemligheten är att jag rent egoistiskt och subjektivt ska få känna upplevelsen av att ha en hemlighet. På samma sätt som anledningen till att jag skrivit 4 A4 om min rollpersons bakgrund är för att jag lättare ska kunna känna att jag är rollpersonen och minnas dess minnen som mina egna.

I min äldsta spelgrupp har vi en enkel överenskommelse: Ingen backstabbing. Det inkluderar att man inte har hemligheter som går ut över andra spelare. Det tycker jag är en rimlig och bra deal – man får fortfarande vara hemlig och mystisk om man tycker det är roligt, men man kan inte förvänta sig att andra tycker att man är hemlig och mystisk och om ens hemlighet och mystik försämrar någon annans upplevelse så kan man inte gömma sig bakom det.

Last edited:
Vi spelade en kort Cosmere kampanj (i allomancer världen, i dess vilda västern era). Då spelade jag en Kandra (dvs någon slags amöbavarelse som kunde se ut som en människa). De andra hade ingen aning om detta, och i ärlighetens namn hade nog jag och SL roligast åt det tills de andra klurade ut det.

De blev bland annat väldigt förbryllade då jag gärna ville hjälpa till med att se till så kroppar försvann. Dessutom så sade jag att jag skulle hämta en kompis, gick iväg och kom tillbaka och spelade den "nya kompisen".

I det här fallet fungerade "hemligheten" bra när de andra inget visste.

När vi spelade Svenska kulter var familjen oerhört viktig för min karaktär. Hon visste att de skulle bli totalt förkrossade om de fick reda på vilka ogudaktiga saker hon pysslade med, och kanske rent av hade vänt henne ryggen. Hade de andra spelarna och rollpersonerna vetat det, hade de kanske bättre förstått varför hon gjorde som hon gjorde i vissa fall. Nu tyckte de bara hon var underlig och funderade på om hon hade en hemlig agenda mot dem. Den dramatiska potentialen hade varit lika stor, men utan att de andra delvis gaddade ihop sig mot henne.

I min äldsta spelgrupp har vi en enkel överenskommelse: Ingen backstabbing. Det inkluderar att man inte har hemligheter som går ut över andra spelare. Det tycker jag är en rimlig och bra deal – man får fortfarande vara hemlig och mystisk om man tycker det är roligt, men man kan inte förvänta sig att andra tycker att man är hemlig och mystisk och om ens hemlighet och mystik försämrar någon annans upplevelse så kan man inte gömma sig bakom det.

I min äldsta spelgrupp har vi/de (spelar inte med dem aktivt sen några år pga. avstånd) samma upplägg. Detta växte fram då vi i vår ungdom hade många PvP-moment i olika kampanjer. Så pass att det blev slitningar i gruppen (inte bara pga. detta men det bidrog) och då leder det ju inte till roligheter.

Med detta sagt tycker jag det är roligare om spelare håller på sina hemligheter inom rimlighetens gränser och med lite "regler":
  • Det skall inte gå ut över spelet. Spelet skall inte gå i stå för att en spelare sitter inne på en bit information som denne vägrar dela med sig av. Det förstör för merpartens roliga. Ansvar ligger främst på spelaren men även på SL att inte hänga upp allt på en enskild spelares närvaro och vilja att spela boll. Om spelaren är borta får SL se till att infon delas ut så spelet kan fortgå.
  • Det skall inte gå ut över andra spelare. Faller inom 'ingen backstabbing'-delen. Här finns mängder av gränsfall som man/jag får avgöra lite från grupp till grupp eller situation till situation.
  • Inget gisslantagande. Om en spelare håller gruppen gisslan med den info han har till gränsen att andra tycker det är tråkigt/jobbigt måste SL stiga in och delge informationen bredare.
Har säkert glömt något men att varje spelare håller på sin info om denne vill (och inte beter sig som en rövhatt) och delger den vid något dramatiskt ögonblick tycker jag är roligare och ger mig större inlevelse både som SL och spelare. Men i grupper där tilltron mellan spelare eller mellan SL och spelare har fått sig en törn tycker jag det bara är att köra med öppna kort hela vägen.

Cog.

Back