Hemliga dörrar, nu och då

När det är sådana hemliga dörrar säger jag ”Det finns hemliga dörrar. Kartrita annars är ni fuuucked.”.

Jag håller på att preppa ett öppet Caverns of Thracia-bord på Nördhelg Norrtälje och går därför igenom text och kartor med särskild noggrannhet. Eftersom det är ett äldre äventyr så rymmer äventyret otaliga hemliga dörrar och gömda rum. Sådana finns såklart även i moderna dungar, men inte, skulle jag påstå, i samma omfattning som i 70- 80-talets äventyrsmoduler.

Det kan väl vara värt att nämna att i de flesta av de där gamla äventyrsmodulerna så förutsätts inte rollpersonerna hitta alla hemliga dörrar och gömda skatter. En del av dem kommer att hittas, naturligtvis, men åtskilliga kommer säkert att förbli oupptäckta.

Det kan väl vara värt att nämna att i de flesta av de där gamla äventyrsmodulerna så förutsätts inte rollpersonerna hitta alla hemliga dörrar och gömda skatter. En del av dem kommer att hittas, naturligtvis, men åtskilliga kommer säkert att förbli oupptäckta.
Så är det ju - och jag har aldrig någon ambition att hela dungen ska utforskas. Däremot så finns det tillfällen där antingen vägen framåt, eller ett särdeles intressant rum, göms bakom rätt svåråtkomliga passager, och särskilt som jag ska spela detta i konventmiljö så vill jag inte förvänta mig den sortens tålmodighet som hade krävts för att få tillgång till alla göttigheter!

När det är sådana hemliga dörrar säger jag ”Det finns hemliga dörrar. Kartrita annars är ni fuuucked.”.
Ja, när det är en viss typ av "ritad på 5mm rutnäts"-dunge så är det verkligen så.

Back