Hemliga dörrar, nu och då

verlandes.

rollspelskollektivet
Jag håller på att preppa ett öppet Caverns of Thracia-bord på Nördhelg Norrtälje och går därför igenom text och kartor med särskild noggrannhet. Eftersom det är ett äldre äventyr så rymmer äventyret otaliga hemliga dörrar och gömda rum. Sådana finns såklart även i moderna dungar, men inte, skulle jag påstå, i samma omfattning som i 70- 80-talets äventyrsmoduler.

I grottkräl tillskriver jag mig Chris McDowalls syn på hemliga dörrar (och fällor): de ska telgraferas på något sätt. Jag brukar låta rollpersoner som aktivt spenderar en runda i ett rum kanske ana ett vinddrag från en av väggarna, eller att en del av väggen verkar nytapetserad.
Men att telegrafera alla hemliga dörrar i Caverns kommer kännas lite - jag vet inte? - larvigt, just eftersom de finns mest överallt. Jag överväger därmed att undersöka vilka som hade kunnat göras om till vanliga dörrar (eller att hemligheten sedan länge är röjd av en tidigare äventyrstropp) och behålla endast de som jag tycker känns roliga.

Hur gör ni med hemliga dörrar (eller mera riktigt: hur gör era spelare)? Och är hemliga dörrar mest en kvarleva eller en tradition som moderna spelare envisas med att ha kvar för att det alltid har varit så?

Last edited:
Hur gör ni med hemliga dörrar (eller mera riktigt: hur gör era spelare)? Och är hemliga dörrar mest en kvarleva eller en tradition som moderna spelare envisas med att ha kvar för att det alltid har varit så?
Bara spelat grottkräl inte SL:at men det vi gör är helt enkelt att man slår för att upptäcka och om man det finns en hemlig dör och man slår bra nog upptäcker man den och SL beskriver vad det är som avslöjade dörren.

Last edited:
Bara spelta grottkräl inte SL:at men det vi gör är helt enkelt att man slår för att upptäcka och om man det finns en hemlig dör och man slår bra nog upptäcker man den och SL beskriver vad det är som avslöjade dörren.
Köper det och det är nog den vanligaste metoden - för mig blir det ett himla rullande, kanske särskilt i en megadungeon, som jag helst undviker! Samtidigt tror jag att min metod kommer kännas knepig i en så här stor grotta med så här många hemligheter.

Jag skulle nog undvika att göra om dörrarna till vanliga dörrar. Dock älskar jag det du är inne på. Låt somliga dörrar vara enklare att upptäcka på grund av tidigare äventyrare och rörelser i komplexet. Lägg sedan på tid och bruk. En hemlig dörr som blivit mer använd kommer nog sticka ut på grund av slitage och dylikt. Det bidrar även till att spelarna får en känsla för mer använda/mindre använda delar av komplexet tänker jag. Hoppas det hjälpte lite 🙂

En lösning kanske kan vara att man automatiskt hittar hemligheter om man lägger tillräckligt med tid på att leta, men då går tiden vilket påverkar facklor och liknande, och medför risk för slumpmöte.

Edit (tillägg): och det kan gå fortare om man beskriver att man letar på exakt rätt ställe.

Varför rullar du inte i förväg?
Så kan man ju göra ja, att deras "finna dolda ting" är rullat på förhand - smart!
Det jag kommer sakna, och som jag får av mina telegraferande korsdrag och dylikt, är den där känslan av finurlighet. För det har jag märkt, att även om jag mer eller mindre pekar på väggen och säger "här känns det dörrhemligt, hörni!" så känner spelarna sig kluriga när de sedan undersöker.

En lösning kanske kan vara att man automatiskt hittar hemligheter om man lägger tillräckligt med tid på att leta, men då går tiden vilket påverkar facklor och liknande, och medför risk för slumpmöte.
Detta är ungefär hur jag gör det: det är när de är i ett rum mer än ett andetag och frågar vad de ser som jag börjar telegrafera. Skillnaden från hur jag uppfattar den mer traditionella metoden är att jag inte efterfrågar ett tärningsslag och att jag är generös med ledtrådar.
Kostnaden är, precis som du säger, inte att de misslyckas med att hitta dörren, utan snarare facklans livslängd och risk för slag på eventuell mötestabell.

Köper det och det är nog den vanligaste metoden - för mig blir det ett himla rullande, kanske särskilt i en megadungeon, som jag helst undviker! Samtidigt tror jag att min metod kommer kännas knepig i en så här stor grotta med så här många hemligheter.
Take 10/Passive Perception, kanske?

Back