Nekromanti Hemgjorda alternativ till levelsystem i DOD6

Zaphod_UBBT

Swordsman
Är det någon som har utvecklat ett sådant som funkar? Vi hade ett som vi provade ett litet tag som går ut på att man blir bättre genom att utöva. I vår spelgrupp är vi ganska förtjusta i att äventyrarna är väldigt mänskliga figurer som inte hugger ihjäl en stor djävulshund lite hipp som happ. Så med vårt system så blir man bättre, men bara relativt långsamt. Dessutom kan man inte förbättra kroppspoäng. Spelledaren bestämmer grundegenskaper och färdighetsvärden att börja med utifrån spelarens önskningar.
Lösningen på alla våra krav: när man har använt en färdighet tjugo gånger får man ett FP mer i den färdigheten. Likadant med attacker och pareringar, fast man behöver istället använda en attack 40 eller 60 ggr (kommer inte riktigt ihåg). Men detta innebär en kopiös massa kladdande på papper (hålla ordning på hur många gånger man har använt varje färdighet, alltså kladda ett streck på rätt ställe varje gång man använder en färdighet, attackerar eller parerar). Så det systemet funkade inte i praktiken pga att spelarna måste ägna lite för mycket tid åt sina papper. Och om SL ska hålla reda på räkningen hinner han inte med något som helst spelledande.

Igår kom jag på att den metod som passar mig bäst borde vara att SL kör helt på känsla när/om man blir bättre. Det är bekvämt och bra. Men det har vi inte provat än.

Så vad jag efterlyser är ett förbättringssystem utan levlar och KP-höjningar där man långsamt blir bättre efter hur mycket man utövar. Förmodligen finns det ingen i hela världen som har ett sexakt sådant system, men om någon kommer på en bra grundidé så kan ju jag/vi utveckla den.

Tack som fan

Anders Åstrand

Swordsman
Generellt tycker jag att spelledaren kör på känsla är det bästa alternativet i alla situationer. Ger mer frihet åt både spelare och spelledare att göra lite vad som helst. Faktum är att detta rekomenderas i förordet till de flesta rollspelsregelböcker.

Feuflux

omjonasson.se
Generellt tycker jag att spelledaren kör på känsla är det bästa alternativet i alla situationer. Ger mer frihet åt både spelare och spelledare att göra lite vad som helst. Faktum är att detta rekomenderas i förordet till de flesta rollspelsregelböcker.

Då är det enda man behöver en SL som klarar av att sköta det där utan att det blir obalancerat eller orättvist.... /images/icons/smile.gif

Sedan släpps ju DoD6 Expert nån gång (har ingen koll på när) och där finns ju regler för rollpersonernas utveckling där levelsystemet är ersatt med det gamla EP-systemet (om jag inte kommer ihåg fel).

Silke

Warrior
Ta dig en titt på tidigare versioner av DoD. Där har man ett erfarenhets system som liknar det du söker. Systemet finns i andra spel också. Rekomenderar Drakar och demoner Expert med grundreglerna (version 2 + 3 alltså).

Rickard

Urverk speldesign
"Rekomenderar Drakar och demoner Expert med grundreglerna (version 2 + 3 alltså)."
EDD är bara ett tillägg till DoD3..

Jaja, det är som [color:blue]Silke</font color=blue> säger.. Det finns ett sådant system i de äldre versionerna.. När man använder en färdighet så sätt ett litet märke där. När rollpersonen vilat en vecka (oftast mellan spelmötena) så ska man slå 1T20. Om tärningsslaget är över FV:t så höjs färdigheten ett steg.

~Fast [color:448800]Han</font color=448800> skulle nog vänta tills DoD6E kommer ut

Staffan

Myrmidon
Njae, inte riktigt... i gamla DoD (v 2/3) så hade man ju procentskala på färdigheterna, inte T20-skala. Man skulle alltså slå T100 över sitt färdighetsvärde, inte T20. Jag har ett vagt minne av att INT fanns med där som någon modifikation också, men jag kommer inte ihåg exakt hur.

I Expert och senare versioner så fick man ett erfarenhetspoäng på en färdighet varje gång man lyckades använda den (fast max 1/dag, fler om man slår perfekt). När man fått tillräckligt många för att köpa upp sig ett steg så höjer man helt enkelt FV med 1, fast jag har för mig att man bara kunde göra detta när man fått vila en vecka eller så.

I den tidiga versionen blir det svårare att höja redan höga färdigheter eftersom man ska slå över sitt procentvärde. I den senare blir det svårare att höja redan höga färdigheter eftersom kostnaden ökar på högre nivåer (x2 på 11-14, x3 på 15-17, x4 på 18-20, faktorn ökar sedan med 1 per tre FV i Expert och stannar på x5 i DoD91). I Chronopia gjorde de misstaget att ta bort multipeln, så att det kostar lika mycket att höja från 5 till 6 som det gör att höja från 36 till 37. Detta leder otroligt nog till *accellererande* färdighetsutveckling, eftersom en duktig person oftare lyckas med sina slag och därmed får EP...