Zaphod_UBBT
Swordsman
- Joined
- 25 Mar 2002
- Messages
- 531
Är det någon som har utvecklat ett sådant som funkar? Vi hade ett som vi provade ett litet tag som går ut på att man blir bättre genom att utöva. I vår spelgrupp är vi ganska förtjusta i att äventyrarna är väldigt mänskliga figurer som inte hugger ihjäl en stor djävulshund lite hipp som happ. Så med vårt system så blir man bättre, men bara relativt långsamt. Dessutom kan man inte förbättra kroppspoäng. Spelledaren bestämmer grundegenskaper och färdighetsvärden att börja med utifrån spelarens önskningar.
Lösningen på alla våra krav: när man har använt en färdighet tjugo gånger får man ett FP mer i den färdigheten. Likadant med attacker och pareringar, fast man behöver istället använda en attack 40 eller 60 ggr (kommer inte riktigt ihåg). Men detta innebär en kopiös massa kladdande på papper (hålla ordning på hur många gånger man har använt varje färdighet, alltså kladda ett streck på rätt ställe varje gång man använder en färdighet, attackerar eller parerar). Så det systemet funkade inte i praktiken pga att spelarna måste ägna lite för mycket tid åt sina papper. Och om SL ska hålla reda på räkningen hinner han inte med något som helst spelledande.
Igår kom jag på att den metod som passar mig bäst borde vara att SL kör helt på känsla när/om man blir bättre. Det är bekvämt och bra. Men det har vi inte provat än.
Så vad jag efterlyser är ett förbättringssystem utan levlar och KP-höjningar där man långsamt blir bättre efter hur mycket man utövar. Förmodligen finns det ingen i hela världen som har ett sexakt sådant system, men om någon kommer på en bra grundidé så kan ju jag/vi utveckla den.
Tack som fan
Lösningen på alla våra krav: när man har använt en färdighet tjugo gånger får man ett FP mer i den färdigheten. Likadant med attacker och pareringar, fast man behöver istället använda en attack 40 eller 60 ggr (kommer inte riktigt ihåg). Men detta innebär en kopiös massa kladdande på papper (hålla ordning på hur många gånger man har använt varje färdighet, alltså kladda ett streck på rätt ställe varje gång man använder en färdighet, attackerar eller parerar). Så det systemet funkade inte i praktiken pga att spelarna måste ägna lite för mycket tid åt sina papper. Och om SL ska hålla reda på räkningen hinner han inte med något som helst spelledande.
Igår kom jag på att den metod som passar mig bäst borde vara att SL kör helt på känsla när/om man blir bättre. Det är bekvämt och bra. Men det har vi inte provat än.
Så vad jag efterlyser är ett förbättringssystem utan levlar och KP-höjningar där man långsamt blir bättre efter hur mycket man utövar. Förmodligen finns det ingen i hela världen som har ett sexakt sådant system, men om någon kommer på en bra grundidé så kan ju jag/vi utveckla den.
Tack som fan