Nekromanti helrustning

Ckmaster

Veteran
Joined
3 Dec 2000
Messages
6
Undrade bara om det finns några regler om att springa i helrustning, om man går efter bärförmåge tabellen så kan man om man har STY 15, Tål 15 och RÖR 15 göra 100m på 13-14sek med en helrustning i tunnplåt.
Om man har på sig rustningen överskrider man inte bärförmågan och kommer 30m på en runda om man spurtar.
Detta ledar iofs till att man blir trött ganska snabbt.
En annan sak är att undvika med helrustning borde det inte bli ganska så svårt att "hoppa högt".
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Undrade bara om det finns några regler om att springa i helrustning, om man går efter bärförmåge tabellen så kan man om man har STY 15, Tål 15 och RÖR 15 göra 100m på 13-14sek med en helrustning i tunnplåt."

Sannolikheten att få en grundegenskap på 15 eller mer på tre grundegenskaper är inte direkt hög. Om nu en spelare lyckas får det kan jag faktiskt bjuda på det - 15 i en grundegenskap är bra, 15 i tre grundegenskaper är snudd på olympiaklass.

"En annan sak är att undvika med helrustning borde det inte bli ganska så svårt att "hoppa högt"."

Varför då? Är detta ännu ett utslag av myten "rustningar är så tunga att man knappt kan röra sig i dem"? Man kan slå kullerbyttor i helrustning, man kan slåss i helrustning, så varför skulle det vara så ämlans mycket svårare att hoppa högt? Det är ungefär som att hoppa högt med 20 kg ryggsäck, fast med bättre balans.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
En annan sak är att undvika med helrustning borde det inte bli ganska så svårt att "hoppa högt".

Det är en myt. Det går till och med att slå frivolter i helrustning.

C
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
Det finns ett enkelt sätt att betrakta dylika myter och det är att tänka rationellt - skulle en människa skapa ett föremål, i det här fallet, en rustning om man inte kunde röra sig i den? Varför skulle man bära en massa metall/vikt om det inte är en fördel jmf med att inte bära rustningen? Rustningar är inte så otympliga som man kan tro, speciellt inte mtp deras vikt sprids över hela kroppen och att fästanordningarna sitter på ett sätt som inte stör rörelse.

Om någon skulle bygga en rustning som var så otymplig så man blev sämre i strid skulle ingen använda den. Så enkelt är det.

(Detsamma gäller vapen som väger 3+ kg, eller tvåhandssvärd som väger *host* 8kg, som i vissa andra svenska rollspel...)

-Marco Behrmann
 

Helio

Veteran
Joined
14 Jun 2000
Messages
85
Location
Göteborg
Bra formulerat men..

Men är inte helrustningens poäng att man är beriden som riddare?
( spelar dvärg med 19 sty, 16 vil, 18 tål,15 psy -koboldiskt va?)

"may the blood of your enemies stain the ground"
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
(Detsamma gäller vapen som väger 3+ kg, eller tvåhandssvärd som väger *host* 8kg, som i vissa andra svenska rollspel...)

Är det så orimligt? Jag har kompisar som viftat lite med tvåhandssvärd på någon medeltidsmässa och enligt dem var svärdet verkligen inte lätt.

C
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
Re: tvåhandssvärdets vikt

Ja, det är helt orimligt, eftersom du inte kan använda ett 150+ cm långt föremål som väger som 8 kg. Tänk dig själv att svinga 8 mjölkpaket...



-Marco Behrmann
 

Skrynkelberg

Veteran
Joined
26 Nov 2000
Messages
20
"Sannolikheten att få en grundegenskap på 15 eller mer på tre grundegenskaper är inte direkt hög. Om nu en spelare lyckas får det kan jag faktiskt bjuda på det - 15 i en grundegenskap är bra, 15 i tre grundegenskaper är snudd på olympiaklass."

Svårt, men inte omöjligt. En karaktär i mina kretasar vars färdigheter slogs fram med 3T6 fick faktiskt 17 i en och 18 i en annan egenskap. Men med tanke på att chansen att få 18 med 3T6 är lika med 1 på 6 * 6 * 6 = 216, är det väldigt svårt.
 

Mederian

Warrior
Joined
1 Aug 2000
Messages
208
Location
Uppsala, Sverige
Re: tvåhandssvärdets vikt

Så sant. I början tyckte jag att vapenvikterna var väldigt låga i Eon, men sen började jag fundera över. I min källare har jag en styrketräningsbänk med en stång som väger 5 kg och är ungefär 150 cm. Försök att använda det svärdet snabbt och smidigt.

/Mederian síol Ianoty t'un Léarama t'an Machara
- den stolte
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Tvåhandssvärd i DoD kräver 16 i STY för att svingas, vill jag minnas. Conan har STY 18 i en Sinkadus. Inte så stor skillnad alltså, och alla vet vi att Conan sliter sönder järn, bryter nackar på tjurar, stryper björnar osv.

DoD är inte lika realistiskt som Eon, jag brukar se det mer som att i DoD ser alla människor nästan ut som i Marvel-serierna (jättebiffiga) och därför kan de svinga maffiga svärd.
Men det är ju bara mitt synsätt på det hela. Naturligtvis är det egentligen en bugg.

Iofs såg jag ett svärd på ett museum en gång som var 230 cm långt och vägde över 6 kg, men detta antar man användes till ceremoniella syften.

Don Kennetho
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Re: tvåhandssvärdets vikt

Ja, det är helt orimligt, eftersom du inte kan använda ett 150+ cm långt föremål som väger som 8 kg. Tänk dig själv att svinga 8 mjölkpaket...

Du har säkert rätt men även om jag tränar en hel del så antar jag att krigarna med tvåhandssvärd var mycket större och starkare än jag är. Tvåhandssvärdet var ju inte till för strid man mot man utan i fältslag om jag inte har helt fel. Om det är rätt behöver man inte kunna vifta med det som en värja. Jag har en sabel hemma som är ett enhandsvapen och det väger inte så hemskt lite. Ett tvåhandssvärd är mycket större och inriktar sig väl mest på en ganska koncentrerad krosskada.

Dock antar jag att du är påläst och böjer mig därför för din information... /images/icons/smile.gif

C
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Re: tvåhandssvärdets vikt

Vikterna på vapen är ju betydligt mer realistiska i Eon än i DoD. Mitt wakisashi som jag inhandlade i Japan har en vikt på ca 450 gram (längd ca 65 cm). Jag gissar på att alvernas Niamhsvärd är inspirerade av dylika svärd...

 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Bra formulerat men..

"Men är inte helrustningens poäng att man är beriden som riddare?"

Inte nödvändigtvis. En helrustning är till för att skydda bäraren, oavsett om han sitter till häst eller till fots, utan att hindra hans stridsförmåga. Under senmedeltiden använde man ofta krigare till fots i helrustning och stora tvåhandssvärd i Tyskland för att röja pikformationer så att riddarna kom åt. Dessutom kan riddaren till häst slås ner till marken, och då måste han kunna fortsätta att slåss.

Så återigen, vi talar fortfarande om den viktorianska vinschmyten. En person i helrustning kan slå kullerbyttor (har en inspelad sekvens på video där det görs) och hoppa som en apa (strax innan på samma sekvens).

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Vapenfakta

"Jag har en sabel hemma som är ett enhandsvapen och det väger inte så hemskt lite."

Lägg den på köksvågen och prova. Jag skulle bli förvånad om den vägde något annat än omkring 1 kg.

Betrakta för övrigt följande sida: <A HREF="http://www.algonet.se/~enda/vapenvikter.htm" target="_new">http://www.algonet.se/~enda/vapenvikter.htm</A> Där finns vikter på ett antal vapen i rollspel, samt vad motsvarande vapen i verkligheten väger.

För övrigt är hela den webbplatsen (<A HREF="http://www.algonet.se/~enda/swords.htm" target="_new">http://www.algonet.se/~enda/swords.htm</A>) fylld med fakta om svärd och andra medeltida vapen. Det gör gott för de flesta som vill veta något om vapnen ens rollperson viftar med att titta där.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Helio

Veteran
Joined
14 Jun 2000
Messages
85
Location
Göteborg
Lättad

Ja, det var det svar åtminstone [color:red]jag</font color=red> ville höra
( i egenskap av halvkoboldisk spelartyp /images/icons/cool.gif )
I men borde det inte föras in åtminstone [color:green]lite</font color=green>penalties i RÖR, THAC0 och skada?

"may the blood of your enemies stain the ground"
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Hoppa högt med en ryggsäck är svårt. Mu vet jag inte vad ni menar med att "hoppa högt", men i de flesta rollspel ges inga negativa modifikationer för att hoppa med en helrustning. Jag tror inte att Patrik Sjöberg skulle floppa lika högt i en dylik.
Sedan att jag nog inte vill ha dessa modifikationer är en annan sak, men det vore ju mer realistiskt.

Don Kennetho
 

Dr Ikusha

Veteran
Joined
5 Dec 2000
Messages
56
Location
Malmö
Re: tvåhandssvärdets vikt

Det intressanta är dock inte bara vad svärdet väger utan vad dess tyngdpunkt ligger. Ett svärd kan vara ganska tungt men om det är balanserat så att tungdpunkten ligger nära händerna gör det inte så mycket. Ta en pinne och fäst en vikt i ena änden. försök sedan fäktas med den hållandes i den lätta änden. Om pinnen höll upptäkte du att det var ganska svårt. Vänd nu på pinnen så du håller i den tyngre änden. Genast blev det mycket lättare, eller hur?
Jag är inte säker, men jag har för mig att de japanska svärdens tyngdpunkt ligger ungefär på parerplåten, medans de västerländska svärdens ligger kanske tio cm längre fram. Inte så långt kanske men det gör stor skillnad. Framför allt för hur lätt svärdet slår igenom rustningar men ochså för hur "snabbt" det är.

Nil Mortifi Sine Lucre
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Nä, precis.
Så om man vill ha (överdriven?) realism är detta något som man också borde införa. För det ÄR svårt att hoppa med ryggsäck.

Don Kennetho<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Don Kennetho on 2000-12-10 13:58.</EM></FONT></P>
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Re: Vapenfakta

Tack. Jag borde kanske kunnat räkna ut själv att det blir ganska stort moment att svinga ett tvåhandssvärd och att det var därför min kompis hade stora problem med det... /images/icons/smile.gif

C
 
Top