Nekromanti helrustning

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Tvåhandare

Moderna kopior av tvåhandssvärd är sällan särskilt bra. Jag har hanterat en äkta tvåhandare (läs mer här: http://www.algonet.se/~enda/vm_2h_sv.htm), och det var inget utplattat järnspett a la DoD. Då det var jag som sammanställde de flesta vapen- och rustnigsvikterna för Eon, så kan det förhoppningsvis kännas betryggande att tabellerna bygger på verkliga exempel och inte fantasikonstruktioner.

http://www.algonet.se/~enda
 

Zaiber

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
100
Location
Boden, Sverige
Re: tvåhandssvärdets vikt

Fick möjligheten en gång att svinga ett riktigt katana. Nu pratar vi ett svärd som är direktimporterat från Japan. Kostar 30.000 och har till och med egen stamtavla...
Nåja för att återgå till saken. Jag har aldrig varit med om ett så lättsvingat svärd. Även vid enhandsgrepp så var det inga problem att stanna med svärdet precis där man ville, otroligt lätt att svinga var det också.

Man blev nästan lite kåt.

Zaiber - Vill också ha dyra svärd, för då kunde han sälja dem och köpa en dator.
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
japanska svärd (OT)

Alla "riktiga" japanska svärd måste förvaras tillsammans med ett äkthetsintyg som, om jag inte minns fel, också visar tidigare ägare. I en butik i Tokyo som jag besökte i sommras så fanns det svärd för 100.000 kronor eller mer. Men det finns ju andra, lite billigare, svärd som är mycket lika orginalen. Det som jag själv köpte kostade nästan 2000 kronor, och nu snackar vi inte Hobbex-svärd utan lite bättre kvalité med hajskinn runt handtaget.

 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Lättad

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>men borde det inte föras in åtminstone litepenalties i RÖR, THAC0 och skada?<p><hr></blockquote><p>
I Eon finns det inget som heter "lite penalties". Den minsta modifikation du får på färdigheter och sånt är Ob1T6, och en dylik gör en väldans skillnad.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 
Top