Helgvänliga scenarion

Ikari

Veteran
Hej på er!

Vårt spelgäng kommer under de närmsta 1–2 åren mestadels bara kunna ses några gånger per år och spela rollspel. Då kommer vi att köra fredag–söndag, vilket vi gjort mycket förr också och verkligen gillar. Det kommer inte att bli kampanjspel, med andra ord, och inte heller några enkvälls-scenarion. Mer något slags mellanformat :)

Så jag eftersöker tips på scenarion som ni älskar och som ryms inom en helgs ganska intensivt spelande. Vi spelar typ det mesta, så tips från alla system, traditioner och genrer tas tacksamt emot! Och jag vill också jättegärna höra hur ni andra brukar göra när ni skriver ett scenario till en helhelg, och som är tänkt att avslutas därefter. Vi brukar ofta hamna i ett upplägg där fredagen blir komma-igång-grejer och slå an ton, stämning och social kontext. Sen blir lördagen ofta väldigt intensiv, och söndagförmiddagen blir något slags knyta-ihop-säcken-session där vi kör avslutande scener och sen sitter och snackar om allt som hänt under helgen. Men jag misstänker att många här på forumet har tänkt betydligt mer kring detta och nog har en hel del användbara tips och idéer kring hur man kan göra på andra sätt. Vore sjukt spännande att få ta del av!

Alla cinematic till Alien bör funka bra. De ligger på runt 3-5 normala 3-4 timmars pass, kommer med färdiga RP redan knutna till äventyret (och nödvändiga att använda).

Även Blade Runners case files bör funka. De har lite större spännvidd i tid, beroende på hur mycket utrymme man låter de utredarande delarna ta. Färdiga RP finns men krävs inte (och det är kul att göra egna, går ju att fixa i förväg).

Tre förslag:
- Se och göra i Aliatra. Jag har bara spelat det en 3-4 timmarssession, men skaparen @Genesis har sagt att (har jag för mig) konceptet gruppresa passar bäst över några möten (eller en helg då). Underbart spel!
- Upsala-sviten. Trilogi jättestämningsfulla skräckäventyr. Kan nog klämmas in under en helg, även om det nog hade varit mer stämningsfullt att köra tre regniga kvällar.
- Slimmad version av Drakkejsarens hemlighet (DoD 2023). Kan bli tight, men kan gå enligt följande upplägg:
1. Skapa RPs, intro och ankomst till byn på fredag
2. Hitta statyettdelar i tre grottor under lördagen
3. Slutstrid på söndagen

Last edited:
Shadowrun: Anarchy har massor av one-shots som man lätt kan länka ihop, även om det också finns några förslag på följetonger. Det finns massor av arketyper att spela rakt av, länkade till världen, så man behöver egentligen inte sitta och göra rollpersoner.

- Upsala-sviten. Trilogi jättestämningsfulla skräckäventyr. Kan nog klämmas in under en helg, även om det nog hade varit mer stämningsfullt att köra tre regniga kvällar.
Jag hade nog ärligt talat varit försiktig med att försöka. Men ett av dem helt klart, + något mer.

Last edited:
Mer något slags mellanformat :)
Jag hade nog pitchat mitt eget rollspel OKULT i den sitsen. Det är för långt för en helkväll. Men inte tillräckligt för att kännas som en riktig kampanj.

Det är dock ett spelledarlöst samberättarspel och inte ett specifikt scenario, och det har lätta regler men är inte jättelätt att spela om man inte är van vid samberättande.

Det finns lite recensioner på https://wilhelmsgames.wordpress.com/okult/

Vi brukar ofta hamna i ett upplägg där fredagen blir komma-igång-grejer och slå an ton, stämning och social kontext. Sen blir lördagen ofta väldigt intensiv, och söndagförmiddagen blir något slags knyta-ihop-säcken-session där vi kör avslutande scener och sen sitter och snackar om allt som hänt under helgen.
Menar du ett färdigt spelledarlett scenario med samma spelledare över hela helgen? Det känns som att det kan bli en rätt tung uppgift för en av er.

Det låter som att ni spelar såhär några gånger förut, vad har ni hunnit med på en helg tidigare?

Jag hade nog antingen valt spelledarlöst eller delat upp det i några olika scenarion i samma system och roterat SL-rollen. Många kult-scenarion är för långa för en normallång session men tjänar på att ändå spelas i en sittning.

Om intresset finns så har jag ett scenario till mitt spel Dinoblast som är skapat för att spelas på ca 4 timmar med färdigskapade rollpersoner. Har testat det 3 gånger på konvent.

Har också ett till Eon 4 som går att köra på en helg.

Tusen tack för alla förslag hittills! Ska läsa igenom ordentligt och svara alla ikväll :)

@Hägerstrand:
Menar du ett färdigt spelledarlett scenario med samma spelledare över hela helgen? Det känns som att det kan bli en rätt tung uppgift för en av er.

Yes, vi kör samma spelledare under hela helgen. Det har inte varit något problem belastningsmässigt, utan de av oss som spelleder gillar att preppa. Men vi brukar oftast inte spela färdigskrivna scenarion i och för sig. Överlag känns dock SL-förberedelserna som en förlängning av rollspelshelgen :)

Köp ett antal starter-set. Många sådana innehåller precis det du söker. Jag tänker främst på de till Alien, The One Ring och Call of Cthulhu.
Just det! Jag tror att det är lite av en vattendelare, men jag älskar starter set The One Ring! Och absolut mäjligt att spela klart de fem korta äventyren på en helg.

Hej på er!

Vårt spelgäng kommer under de närmsta 1–2 åren mestadels bara kunna ses några gånger per år och spela rollspel. Då kommer vi att köra fredag–söndag, vilket vi gjort mycket förr också och verkligen gillar. Det kommer inte att bli kampanjspel, med andra ord, och inte heller några enkvälls-scenarion. Mer något slags mellanformat :)

Så jag eftersöker tips på scenarion som ni älskar och som ryms inom en helgs ganska intensivt spelande. Vi spelar typ det mesta, så tips från alla system, traditioner och genrer tas tacksamt emot! Och jag vill också jättegärna höra hur ni andra brukar göra när ni skriver ett scenario till en helhelg, och som är tänkt att avslutas därefter. Vi brukar ofta hamna i ett upplägg där fredagen blir komma-igång-grejer och slå an ton, stämning och social kontext. Sen blir lördagen ofta väldigt intensiv, och söndagförmiddagen blir något slags knyta-ihop-säcken-session där vi kör avslutande scener och sen sitter och snackar om allt som hänt under helgen. Men jag misstänker att många här på forumet har tänkt betydligt mer kring detta och nog har en hel del användbara tips och idéer kring hur man kan göra på andra sätt. Vore sjukt spännande att få ta del av!
Hade jag haft en hel helg att spela, hade jag kört Daggerheart, löst planerat i tre akter utifrån den tempokurva du beskriver.

Alla cinematic till Alien bör funka bra. De ligger på runt 3-5 normala 3-4 timmars pass, kommer med färdiga RP redan knutna till äventyret (och nödvändiga att använda).

Även Blade Runners case files bör funka. De har lite större spännvidd i tid, beroende på hur mycket utrymme man låter de utredarande delarna ta. Färdiga RP finns men krävs inte (och det är kul att göra egna, går ju att fixa i förväg).
Ja, för sjutton! De spelen hade jag glömt. Jag får inte läsa varken Alien eller BR pga att en annan kompis ska spelleda det. Men en case file till Blade Runner känns spontant som att det skulle funka helt perfekt.

Tre förslag:
- Se och göra i Aliatra. Jag har bara spelat det en 3-4 timmarssession, men skaparen @Genesis har sagt att (har jag för mig) konceptet gruppresa passar bäst över några möten (eller en helg då). Underbart spel!
- Slimmad version av Drakkejsarens hemlighet (DoD 2023). Kan bli tight, men kan gå enligt följande upplägg:
1. Skapa RPs, intro och ankomst till byn på fredag
2. Hitta statyettdelar i tre grottor under lördagen
3. Slutstrid på söndagen
Jättebra tips! Aliatra har jag faktiskt sneglat på en del men blev lite skraj när jag säg sidantalet. Men det verkar ju mer vara som ett möjligheternas manuskript. Nu blev jag jättesugen igen :D

Drakkejsaren kör vi med ungarna, men Upsala-sviten vore ju nästan skam att inte ha spelat när man bor här. Nån som vet om det går att köpa nånstans?

Shadowrun: Anarchy har massor av one-shots som man lätt kan länka ihop, även om det också finns några förslag på följetonger. Det finns massor av arketyper att spela rakt av, länkade till världen, så man behöver egentligen inte sitta och göra rollpersoner.
Kul! Aldrig hört talas om Shadowrun: Anarchy men det verkar ju ha fått sjukt bra recensioner. Ska definitivt kolla in det! Tack 🙏

Nån som vet om det går att köpa nånstans?
Finns här:

(Notera att handouts säljs separat, men du hittar dem av samma författare på lulu)

Jag hade nog pitchat mitt eget rollspel OKULT i den sitsen. Det är för långt för en helkväll. Men inte tillräckligt för att kännas som en riktig kampanj.

Det är dock ett spelledarlöst samberättarspel och inte ett specifikt scenario, och det har lätta regler men är inte jättelätt att spela om man inte är van vid samberättande.

Det finns lite recensioner på https://wilhelmsgames.wordpress.com/okult/
Tack, det där verkar ju passa riktigt bra utifrån helgupplägget! Synd bara att jag är sämst på att spelleda skräck, men kanske kan övertala någon annan i gänget att testa. Nu kände jag igen ditt namn också, och måste säga att jag äger Ökenros men inte har spelat det än. Det ligger dock högt upp på beta-av-listan och står och lockar i bokhyllan, så mycket möjligt att det blir en session till hösten!

Back