Hela Sverige som fantasy (helgpyssel)

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,815
Vargön ligger i Vänersborg. Tror namnet kommer ifrån att man såg en varg simma ut till ön, vilket då var ovanligtlångt söderut för en varg.

Kombinera Vargön med en grannö Fårö så har du given rivalitet
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,118
Hornborg, bara smaka på det! Men idag är det bara en ruin..

 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,287
Från området där jag bor:

Nedanbäck, låter verkligen som en liten hobbit-by.

Skeingeborg, inte det ballaste namnet, men en bra historia. En bonde hittade ruinen på sina ägor i början av 1900-talet och än idag är man inte säker på vem som byggde borgen eller varför, den verkar dock blivit övergiven på 1200-talet. Den lokala skrönan om borgen lyder:
En borgherre vid namn Peder Oxe styrde Skeingeborg. Han var mäkta rik och tillika ogudaktig. Herr Oxe plågade sina underlydande så grymt att djävulen, i skepnad av en fin herre, ofta kom på besök för att spela schack med honom. Det hela slutade med att Peder Oxe en kväll åkte iväg med djävulen i hans kolsvarta fyrspann, för att aldrig mer komma åter. Efter sig lämnade han en skatt vilken ska ligga kvar än i dag.
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
516
Sen finns ju Njutånger, nu vet jag att ånger här betyder någon form av kustformation, en vik kanske.
Men det låter som en Tjuvstad utan dess like fylld av eviga karnevaler
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,881
Talar vi om platser som ligger nära vart vi bor så tycker jag att Blackeberg i grund och botten känns rätt fantasy.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,881
Snarare horror: Låt den rätta komma in. ;)
Jo, det är ju den boken man tänker på i första hand men hade den boken inte funnits och det skrivits en fantasyroman med det namnet tror jag det funkat också 🙂
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,002
Vargön ligger i Vänersborg. Tror namnet kommer ifrån att man såg en varg simma ut till ön, vilket då var ovanligtlångt söderut för en varg.

Kombinera Vargön med en grannö Fårö så har du given rivalitet
Det finns också mer än en Kålö, för när man måste hålla på och transportera vargar, får och kålhuvuden utan att det går åt helvete.
 
Top