Nekromanti Hej. Jag tycker illa om rollspel.nu och #rollspel

Grappa Polar

Veteran
Joined
7 Oct 2000
Messages
5
Location
Göteborg, Kina
Anledning?

Folket som är redaktörer på rollspel.nu och som även är operatörer på #rollspel styr sin lilla community på ett sätt som jag finner störande.

Jag har bara mina egna erfarenheter, men det tycks för mig som att de är rädda för personer som har attityd och humor. Varför vet jag inte. Antagligen för att de inte besitter dessa egenskaper själva. Men det är naturligtvis bara en vild gissning (iee).

Något jag dock kan bekräfta är att dessa personer (inga namn nämda) verkar ha någon form av maktbegär. Om jag skulle få ge mig på en gissning så tror jag att de njuter av att styra och ställa i lilla rollspels-sverige. De kan med enkelhet plocka bort störande element ur sin lilla chat om dessa använder sig av "olämpliga" ord eller tycker något som strider mot deras egna uppfattningar.

Inte nog med att man inte tillåts uttrycka sig som man vill, man ska dessutom vara på god fot med de styrande. Annars kan det gå riktigt illa. Mitt förra inlägg blev t.ex. borttaget pga. personangrepp. Men det är faktiskt väldigt svårt att kritisera en person för något utan att det ska kallas personangrepp. Jag blir inte förvånad om detta inlägget också censureras.

Som grädde på moset vill jag avsluta med ett minnesvärt citat från en av redaktörerna;
"De flesta av oss på #rollspel har stort inflytande i sveriges rollspelsamhälle...bara så du vet.."

Ja, tyvärr är det nog så...
 
G

Guest

Guest
Hej Grappa Polar!


Det är tråkigt att du tycker illa om rollspel.nu och om #rollspel (dvs chattkanalen på DalNet). Dock ska det i sammanhanget påpekas att detta är två vitt skilda saker. Eftersom det är mig du menar när du pratar om redaktör och Op på samma gång så känner jag mig manad att svara.

Jag har inga som helst problem med folk som har humor - tvärt om. De som känner mig bra vet att jag har ganska mycket humor själv. När det kommer till folk som har attityd så är det i de flesta fall inga problem för mig, det heller. Dock så ber jag alla att följa reglerna som nu finns upplagda (klicka på regler).

Om jag skulle ha maktbegär eller inte är något som du och jag får ta en privat diskussion om. Jag finner ingen "njutning" i att "styra och ställa" i rollspels Sverige. Att kicka dig ifrån en kanal är nog inte att påverka rollspels Sverige. På #rollspel finns det ett antal regler; följer man inte dessa så kommer man att bli kickad. Som det så vackert är uttryckt "IRC är inte en rättighet, det är ett privilegium"...

Om man är på god fot med de styrande eller ej spelar absolut ingen som helst roll. Bara man följer de regler som finns uppsatta. Jag påstår mig inte ens känna 5% av de som skriver inlägg här - hur kan de då vara på god fot med mig? Ditt förra inlägg togs bort med motiveringen att den var stötande och bröt mot forumsreglerna. Men jag påtalade också att du var jättevälkommen att skriva ett nytt inlägg igen. Vilket du nu har gjort! =)

Var du har fått det citatet ifrån vet jag inte. Om du har fått det via IRC så är det i alla fall inte från mig och jag tror inte att så många andra redaktörer besöker #rollspel på DalNet. Detta kan vi också ta privat och lösa vem det är som utgett sig för att vara redaktör hos oss.

Jag hoppas att du, och alla andra, inser att rollspel.nu finns där för dig/er och att vi tillsammans med dig/er vill bygga en riktigt stor och cool sajt. Dock händer ibland tråkiga saker och då tvingas vi kliva in och ordna upp det. Jag hoppas att jag lyckats besvara alla dina frågor och om inte är du välkommen att ta kontakt med mig. Du kan nå mig på nedanstående mailadress eller så kan du skicka ett privat meddelande till mig.


Med vänlig hälsning,

---
Johnny
Redaktör - rollspel.nu
 
Joined
27 Jun 2000
Messages
52
Location
Piteå, Norrfjärden
Hejsan, som Founder (ägare) över den berörda kanalen #rollspel på DALnet så vill jag yttra mig i denna fråga.


För det första så vill vi ( på #rollspel ) upprätthålla en trevlig och trivsam stämning i kanalen. Detta för att det kommer folk i olika åldrar som vill träffa andra likasinnade, nämligen Rollspelare.

Varför skall vi då släppa igenom folk som bryter mot våra regler? I detta fall, med Grappa_Polar , så har han bettet sig långt ifrån hövligt på kanalen och i så kallade privata chattar, querys. Jag fick t.ex. ett meddealande osm innehöll stötande ord i query. Detta på grund av att jag (och 2 av mina operatörer) hade kickat han på grund av störande av ordningen.


Hmm, detta kommer jag inte att ta upp så mycket (på ståendet om att vi operatörer på #rollspel inte har Humor.) Eftersom att jag anser att de operatörer som vi har nu är både Trevliga och kan sitt "arbete" i kanalen. De flesta av dem har minst 2 - 3 år's vana av rollspelande. Vi har även många mer, och dessa vet vilka de är, och de får gärna lämna ett svar här om detta påstående.



Ja, vi kan, som du uttrycker det, plocka bort folk från vår egna chatvärld.. men vi gör det dock inte utan anledning.. Utan vi har alltid bra anledningar. På samma sätt som rollspel.nu troligen har väldigt bra orsaker till alla dess beslut.


man behöver inte stå på god fot med en operatör, men det är bra om man inte gör så att en oepratör blir förbannad på en, men i detta fall så är det den enskilda operatören som väljer sätt att agera på.



jag har inget att säga om ditt citat, men dock så har vissa av oss kontakter, eller jobbar inom världen.. men lika många är enbart hängivna rollspelare, och det är väl det som räknas.. eller ?

// Nicklas Westerlund - Perfect_Gentleman


//Nicklas "PeGe" Westerlund | God, Root, What is the difference ?
 

Oliestion

Warrior
Joined
13 Oct 2000
Messages
228
Location
Liu
Re: Hej. Jag tycker illa om... OT

Hejsan,
Som långtida operator på ett antal stora kanaler i EFnet vill jag säga (för att backa upp Nicklas som jag aldrig ens har pratat med) att man som operator ofta måste ta hand om en individ för den stora gruppens bästa. Jag VET att det känns som en personlig sak för den som blir utsatt, men det är det INTE!
Sedan är det klart att man skryter om makten man har... /images/icons/cool.gif ...men det är inte för att skrämma folk. Så det så.

Hoppas den här dispyten tas om hand om.

****** Oliestion ******
<A HREF="http://www.morningrise.8m.com/page6.html" target="_new">http://www.morningrise.8m.com/page6.html</A>
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
andra sidan..

Jag håller inte med Grappa Polar, men det gör det samma. Jag tänkte på det att när det nämns någonting om hur forumet sköts, så är det ofta negativa saker, men iofs, sånt som är bra har man ingen riktig anledning att kommentera, eftersom det är bra.

Jag tänkte i alla fall bara säga att jag tycker att www.rollspel.nu har ett av de absolut seriösaste forumen som jag någonsin har sett på nätet.
Debatterna handlar (ofta) om sådant som de faktiskt ska handla om, rollspel. Det är det inte alla forum som kan skryta med.
Dessutom ligger debatterna på en ganska seriös nivå. Man kastar inte ur sig vad som helst utan ofta är det både argumentation och uppföljning på ett sätt som jag tycker fattas t.o.m. i politiska "seriösa" debatter.

Vidare förekommer det mycket sällan personliga påhopp, eller dyl som faktiskt inte får föras utan dennes medgivande.

Sist men inte minst så vill jag tacka operatörerna som ger oss användare detta forum utan kostnad, dag ut och dag in.

- Zire
 

NecTech

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
647
Location
Norpan
Att folk här på rollspel.nu inte har humor verkar ju uppenbart, många verkar vilja vara sååå vuxna av sig.....Och att många på forumet har någon sorts maktbegär stöter man på nästan dagligen...Speciellt folk som rör sig kring NeoGameskulten......(Den finns...).

Men att dom tar bort inlägg stör mig inte alls....Det finns regler, dom ska följas...Så är det bara....Jag har själv drabbats av borttagna inlägg......Vill man absolut gnälla på någon, eller ge sig på personangrepp så kan man göra det genom att träffa personen en mörk kväll i en park eller så kan man skicka ett mail...(föredrar personligen att skicka mail)...

Men vem bryr sig att dom skulle ha någon att säga till om i rollspelssverige....Inflytande????...Över vadå....????...Nä, löjligt fånigt skryt...

Men låt dom hållas....Om det ger dom någon sorts njutning så varför inte......
Jag brukar njuta av ett par pilsner, god mat, träffa mina kamrater, lyssna på bra musik osv......Om dom får erektion av att deras artikel exempelvis är med i Codex så är det deras problem......

Nä...Det finns mer än rollspel!!

Mvh
Necrotech - Som spelat rollspel längre än vad många har levt på detta forum.
<A HREF="http://www.endarker.net/rollspelszonen" target="_new">http://www.endarker.net/rollspelszonen</A>
 

NecTech

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
647
Location
Norpan
Re: andra sidan..

"Jag tänkte i alla fall bara säga att jag tycker att www.rollspel.nu har ett av de absolut seriösaste forumen som jag någonsin har sett på nätet"

Där måsta jag faktisk hålla med....Och att dom fixar till det så fint för oss användare är beundransvärt...Den mesta attityden finns faktiskt hos dom vanliga användarna och inte hos dom som sköter detta fina forum...Det finns så klart undantag.....

Jag vill minnas att jag från en av operatörerna fick som svar att jag bara skrev en massa dravel när jag skulle försvara mig varför jag skrev vissa saker.....

Om han ser det som dravel är så bemöter jag honom på samma sätt......Jag skulle till och med se deras små regler som dravel och skita i dom.....Men sådan är inte jag....

Mvh
Necrotech
<A HREF="http://www.endarker.net/rollspelszonen" target="_new">http://www.endarker.net/rollspelszonen</A>
 

_Sephiroth_

Veteran
Joined
5 Nov 2000
Messages
1
Hej.

Jag är en av dom 2 operatörerna som kastade ut Grappa_Polar ur #rollspel. Hans inställning mot allt och alla i kanalen var helt och hållet stötande. Vid många tillfällen så har han kommit in och betett sig helt och hållet avskyvärt.
Nån gång måste vi sätta stopp för det.

Så jag kan inte säga att jag eller den andra operna har nå speciellt stort behov av makt. När vi anser att en person tagit ett alltför stort steg över #rollspel's regler så kastar vi ut denne. Vi kan inte ha en kanal där det finns folk som är riktiga skit stövlar.
Vem skulle vilja vara där i så fall?
Genom mina egna ögon så tycker jag absolut inte att vi har gjort nånting fel.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Va?

Erektion? Det är val klart att det är himla kul om man skulle få med en artikel i codex!
Maktbegär? Vaddå? Jag tycker vi har det jättetrevligt! /images/icons/smile.gif


/Arvidos, Riddare av nätet
Beväpnad med mus och tangentbord
Ridderlig respekt och ideal
 

Eldsalamander

Veteran
Joined
26 May 2000
Messages
15
Location
Orsa
Grappa polar

Jag tycker att om du ska snacka oseriöst så ska du göra det på en oseriös kanal....inte en seriös kanal som #rollspel

EonEXE/Jonas Flink, spelutvecklare
 

Putte

Veteran
Joined
5 Nov 2000
Messages
4
Location
Sverige
Jag vill börja med att säga att jag är en av operatörerna från #rollspel finner ditt anklagande mot oss ganska absurt.
Som de flesta kanaler som finns på DALnet så har vi regler, och om någon (Grappa_polar i detta fall) kommer in och bryter mot ett flertal av dessa regler och gör det ett flertal gånger så tycker jag det är en självklarhet att denna åker ut.

Även jag undrar vart du fått det där citatet ifrån, skulle bara ganska trevligt att veta.

Och attacken mot våran attityd och humor - Att vi inte besitter några sådan egenskaper.
Jag skulle gärna vilja veta vad du grundar det på. Att vi inte finner oss roade när du lägger ett "skämt" där en besökare/operatör är indragen i och klassa som person angrepp (vilket vi inte tillåter i #rollspel), om det är din humor så har vi inte en liknande humor...Men de som besöker #rollspel och sköter sig vet (förhoppningsvis) att även vi operatörer har humor, även om den inte stämmer överens med din egen så tycker jag att det är lite överdrivet att påstå att vi sakner det överhuvudtaget.

Och angående "våran" maktgirighet kan jag bara svara för mig själv - Visst, att jag kickar folk som bryter mot kanalens regler kan säkert tolkas som maktgalenhet, men så är inte fallet. Du måste väl själv inse att bara för att en operatör kickar dig så är denna inte makgalen.

Och jag ser inte varför denna disskution tas upp på rollspel.nu när du kan ta den med oss operatörer på DALnet - #rollspel.

/mvh Putte



//Putte - Patrik Holmkvist
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Du behöver inte vara här om du inte gillar det

"Folket som är redaktörer på rollspel.nu och som även är operatörer på #rollspel styr sin lilla community på ett sätt som jag finner störande."

De har startat denna kanal och även #rollspel för seriösa inlägg och diskussioner om rollspel. Är det oseriöst hör dessa inlägg inte hemma där. Var glad att det finns seriösa ställen istället...

"Jag har bara mina egna erfarenheter, men det tycks för mig som att de är rädda för personer som har attityd och humor. Varför vet jag inte. Antagligen för att de inte besitter dessa egenskaper själva. Men det är naturligtvis bara en vild gissning (iee)."

Har inte jag märkt, de accepterar både seriösa inlägg, men även lite mindre seriösa. Dessutom är det flertalet inlägg som finns kvar som både har attityder och humor. Så jag ser detta påstående som grundlöst. Detta skall vara ett hjälpmedel och stöd för rollspelare, inte en kanal att spy galla över varandra, det hör inte hemma här.

"De kan med enkelhet plocka bort störande element ur sin lilla chat om dessa använder sig av "olämpliga" ord eller tycker något som strider mot deras egna uppfattningar."

Detta gäller endast personangrepp i det flesta fallen. Jag vet endast ett annat inlägg som är borttaget, och det har helt andra orsaker även om vi genom diskussion etc har visat att det var felaktigt. Men det är också det enda som jag vet som jag själv anser skulle fått vara kvar, i övrigt har det varit personangrepp, och det hör som sagt inte hemma här.

"Inte nog med att man inte tillåts uttrycka sig som man vill, man ska dessutom vara på god fot med de styrande. Annars kan det gå riktigt illa. Mitt förra inlägg blev t.ex. borttaget pga. personangrepp. Men det är faktiskt väldigt svårt att kritisera en person för något utan att det ska kallas personangrepp."

Jag kan säga att jag är inte god hand i alla frågor med redaktörerna. Men det är inte heller meningen att man skall kritisera personer här. Det som skapar debatt är kritisering av inlägg som berör rollspel, då behövs inte personangrepp.

En sista detalj vill jag påpeka. Detta rör inte rollspel utan hur forumet handhas. Alltså är inlägget placerat fel och borde legat under www.rollspel.nu-forumet. Riddaren - tycker att alla argument i detta fall är helt grundlösa


Även den bäste har dåliga dagar
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Å en till sida...

Seriositet i all ära, men jag tycker att den kan tas för långt. Jag vet inte hur #rollspel sköts, och har inga klagomål på Rollspel.nu alls; detta är inte någon känga åt någon, utan endast en kommentar angående hur jag vill ha diskussionen. Alltså: jag vill gärna ha friheten att då och då kommentera något kul i en tråd utan att direkt få en kommentar om att hålla mig till ämnet. Anmärkningar av den typen är IMO enbart irriterande.

--
Björn Paulsen

"Death is the one true constant."
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: andra sidan..

http://forum.rollspel.nu/
Är klart en bra sida specielt om man jämför med ANDRA rollspels forum som finns där ute.. *suck* specielt de amerikanska företagen fan skiter grus så jälva dåliga deras forum duger inte ens till gödsel.. *suck*
MEN rollspel.nu är välskött det är seriösa och humoristiska diskutioner av hög kavalite det är roligt och intresangt att komma tillbacka gång på gång..

SÅ EN APPLÅD ETT TACK EN BUKETT MED VIRTUELLA ROSOR TILL DE GUDAR SOM BESKYDDAR FORUMET MÅ DE ALDRIG BLI TRÖTTA PÅ DET..
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Re: Å en till sida...

friheten att då och då kommentera något kul i en tråd utan att direkt få en kommentar om att hålla mig till ämnet
Jo, jag håller med. Dessutom är humor egentligen lika seriöst som något annat, det är inte en slump att komedier hörde till de mest anseende teaterstyckerna under antikens grekland.
Det jag menade med oseriöst var meddelanden av typen "hej pälle, det var länge sen sist!", el dyl. men å andra sidan brukar sådana trådar låsas och hänvisas till privata meddelanden istället.

- Zire
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
Re: Va?

Han har en poäng, faktiskt. I alla organisationer finns det drivna människor som, i princip, bär organisationen framåt. De sitter i styrelsemöten, jobbar hårt för sin organisation och de är på alla sätt behjärtansvärda.

Men det hela har också en mörkare sida. Jag har varit inblandad i många föreningar och ideella organisationer genom åren. Men jag har sällan kommit ur ett styrelsemöte utan en besk bismak i munnen. I de billiga styrelserummen, inrymmda i fuktskadade källare med heltäckningsmatta, sker grymmheter, förtal och svek.

Det verkar som om dessa vackra, snälla och undebara människor har en tendens att vilja styra sin organisation med järnhand. De slår sig ofta ihop i informella grupper som håller varandra om ryggen och ser till "att bli av med" alla andra som börjar skaffa någon maktställning.

Det värsta med allt detta tycker jag är att _inget_ står på spel. Det finns inga pengar att tjäna, ingen prestige, ingenting. Det enda som, rimligen, kan driva dessa underbara, fina, föreningsmänniskor är ren, djurisk, maktlystnad.

PS Beskrivningen ovan tjänar att föra ett argument, inte att smutskasta hela rollspelssverige. Den är klädsamt överdriven. DS

/Kalil
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Fasa!

Jag har varit inblandad i många föreningar och ideella organisationer genom åren .... sällan kommit ur ett styrelsemöte utan en besk bismak ... billiga styrelserummen, inrymmda i fuktskadade källare med heltäckningsmatta, sker grymmheter, förtal och svek
Har du varit riksdagspolitiker?!

Skämt åsido, nog är det så alltid. Människor vill leva.Det gör man lättare om man kan skydda sig. Skydd får man från andra människor som man kan styra genom makt. Alltså är makten i sig psykologisk förstärkande och man mår också psykiskt bra av att utöva maktförtryck över andra.
Sorgligt men sant.

Nåväl de flesta inser väl att man i längden får mer långsiktigt beskydd av vänner än av förtryckta (om miljön inte är psykologiskt pressande).

- Zire
 

Boadicea

Veteran
Joined
17 Oct 2000
Messages
185
Location
Malmö
Väl talat Johnny. Du har uppenbarligen mer tålamod än jag.

Stå på er, rollspel.nu, ni gör ett bra jobb.


/boddi - krigardrottning

"The Legend will never die"
- SoulCalibur
 
Top