- Joined
- 4 Dec 2010
- Messages
- 8,130
Detta kanske det redan finns rollspel som avhandlar, men jag känner inte till något sådant.
En väldigt ambitiös elev som jag undervisar håller på att skriva en historia vars koncept jag tyckte var intressant. Det är en fantasyberättelse där huvudpersonen hamnar i en reva utanför tiden. Det väsen som kontrollerar tiden kommer bara att släppa in honom i hans egen tid igen om han utför en handfull uppdrag i olika tidsepoker.
Jag tycker som sagt att det är ett rätt kul koncept och det fick mig att fundera på ett upplägg till ett rollspel: Ett heist-spel som utspelar sig i olika tidsepoker.
Upplägget är att rollpersonerna är ett gäng problemlösare från olika tidsepoker. Någon slags byrå anställer dem för att utföra olika heists i olika tidsepoker. Byrån tar jobb från personer, företag eller nationer i en epok och anställer rollpersonerna för att lösa problemet.
Rollpersonerna får ta med sig gadgets från den period de kommer från. Här får man dock ha i åtanke att grejer som kräver internetuppkoppling inte kommer funka långt in i det förflutna.
Det kommer också vara viktigt att rollpersonerna i så liten mån som möjligt interagerar med det förflutna då detta kan få konsekvenser för framtiden. Ju mer rollpersonerna stökar till det, ju fler de dödar, desto mer kommer framtiden att ändras. Det gäller därför att vara snabb och diskret.
Idéer till heists som rollpersoner kan göra:
Åka till första dynastins Egypten och stjäla en sigillplatta som visar till en hemlig mumifieringskammare.
Åka till medeltida stad och byta en falsk relik mot en äkta.
Åka till renässansens Venedig och stjäla ett hemligt register som kan användas för utpressning.
Åka till den industriella revolutionens vagga och stjäla ritningar till en ångmaskin.
Åka till andra världskrigets Europa och frita en agent eller forskningsdokument från en fiktiv tysk fästning.
Vad tycker ni om idén? Bu eller bä?
En väldigt ambitiös elev som jag undervisar håller på att skriva en historia vars koncept jag tyckte var intressant. Det är en fantasyberättelse där huvudpersonen hamnar i en reva utanför tiden. Det väsen som kontrollerar tiden kommer bara att släppa in honom i hans egen tid igen om han utför en handfull uppdrag i olika tidsepoker.
Jag tycker som sagt att det är ett rätt kul koncept och det fick mig att fundera på ett upplägg till ett rollspel: Ett heist-spel som utspelar sig i olika tidsepoker.
Upplägget är att rollpersonerna är ett gäng problemlösare från olika tidsepoker. Någon slags byrå anställer dem för att utföra olika heists i olika tidsepoker. Byrån tar jobb från personer, företag eller nationer i en epok och anställer rollpersonerna för att lösa problemet.
Rollpersonerna får ta med sig gadgets från den period de kommer från. Här får man dock ha i åtanke att grejer som kräver internetuppkoppling inte kommer funka långt in i det förflutna.
Det kommer också vara viktigt att rollpersonerna i så liten mån som möjligt interagerar med det förflutna då detta kan få konsekvenser för framtiden. Ju mer rollpersonerna stökar till det, ju fler de dödar, desto mer kommer framtiden att ändras. Det gäller därför att vara snabb och diskret.
Idéer till heists som rollpersoner kan göra:
Åka till första dynastins Egypten och stjäla en sigillplatta som visar till en hemlig mumifieringskammare.
Åka till medeltida stad och byta en falsk relik mot en äkta.
Åka till renässansens Venedig och stjäla ett hemligt register som kan användas för utpressning.
Åka till den industriella revolutionens vagga och stjäla ritningar till en ångmaskin.
Åka till andra världskrigets Europa och frita en agent eller forskningsdokument från en fiktiv tysk fästning.
Vad tycker ni om idén? Bu eller bä?