NYHET Hasbro: "All framtida D&D kommer att handla om Transformers"

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,542
Location
Umeå
Lego är idag världens största leksakstillverkare, före både Mattell (som bla äger Barbie) och Hasbro (som bla äger Wizards of the Coast {och därmed D&D, M:tG}, G.I. Joe, och Transformers).

Grejen är att Lego i grunden är en enda produkt. Mattell och Hasbro kommer inte i närheten av tronen ens med sina samlade IPn och kataloger. Hasbro har nu bestämt sig för att den diversifierade katalogen är problemet. De vill konsolidera och bygga ut en enda stark IP, som ska genomsyra alla deras kanaler. Och de valde Transformers. Pressmeddelandet är smått förvirrande, upplever jag. Nu ska alltså D&D reskinnas för att vara ytterligare en sorts Transformers, och de planerar tre filmer i en serie om Optimus Prime, Bumblebee, Megatron, mfl i en slags medeltidsfantasy-Cybertron. Och flera av deras linjer med "flickleksaker" ska också bli Transformers av olika slag, däribland en animerad serie i Barbie-stuk med de välbekanta robotarna i småstadsliv bland människor i high school? Jag vet inte om jag hängde med där riktigt.

Men ja, lyssna själva

Vad tror ni? Alla ägg i en korg. Flipp eller flopp?
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Inte vad man hoppades på kanske, men jag tänker att miniatyrerna blir billigare när man konsoliderar produktlinjerna iom att de går att sälja till fler konsumenter. Jag ser också stora fördelar med att det kan dra nya målgrupper till hobbyn. Transformers är ändå rätt coola, kan knappt bärga mig från att berätta för spelgruppen. Så jag tror på flipp.

Undrar hur länge det dröjer innan andra hoppar på samma grej, typ att Fria Ligan har samma regelmotor för alla sina spel.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Förra året var det OSR-skandalen och nu detta!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Jag tycker att det känns bakvänt. Robotar finns ju redan i D&D, och det är ju noll problem att bara integrera Transformers som en del av D&Ds "generiska fantasy". Det är ett såpass vitt begrepp att Transformers inte kommer att sticka ut. Så det hade gått att konsolidera utan att kasta ut resten av D&D:andet. Det hade också givit upphov till filmer som kanske till och med jag hade tittat på.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Jag ser fram emot att spela en trärobot som kan förvandla sig till en åsnekärra!
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Jag håller med. Transformer skall förstås vara en spelbar ras, precis som alv, djävling eller hustomte.

Möjligen ett par Prestige Classes också - Kassettband, Prime och Jättelaserpistol
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Nu ska alltså D&D reskinnas för att vara ytterligare en sorts Transformers, och de planerar tre filmer i en serie om Optimus Prime, Bumblebee, Megatron, mfl i en slags medeltidsfantasy-Cybertron. Och flera av deras linjer med "flickleksaker" ska också bli Transformers av olika slag, däribland en animerad serie i Barbie-stuk med de välbekanta robotarna i småstadsliv bland människor i high school? Jag vet inte om jag hängde med där riktigt.
Det jag tänker, spontant, är att det mesta av det där redan är gjort. I princip, iaf. De kommer inte att behöva börja från scratch, är vad jag säger.

OK, Kiss Players kanske inte direkt är Barbie-stuk, och Michael Bays Transformers 5 kanske inte är helt och hållet medeltida cybertron, men… Riddare och drakar, det räknas väl?

1617304103837.png
 
Last edited:
Top