[Nyhet] Hasbro trademarkar "OSR", bestämmer att det är D&D 3.5 och senare

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
[Nyhet] Hasbro trademarkar "OSR", bestämmer att det är D&D 3.5 och senare

Mike Mearls fick meddela det på youtube, och ärligt talat verkar han inte vara eld och lågor över det även om han försöker låta säljande. WTF, liksom? Hur tänkte de där?
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
483
Ja jag läste det där.
Men riktigt coolt att Mörk Borg blir en officiell delsetting/plane i Faerun. Tycker det var ett ballsy move.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,264
Lite småirriterad. Inte att jag varit inne i Old School Rave, men trist att den sista subkulturen från nittiotalet nu har kidnappats av företag.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,304
Jag vill dock påpeka att de endast trademarkeade OSR ® som ett eget ord, då frasen Old School Revival inte gick igenom, då det ansågs vara en för generisk term i engelska språket, vilket i praktiken betyder att enligt Hasbro är OSR ett helt eget ord och inte längre en förkortning.

Jag passade på att följa det här när det hände och märkte att här i Sverige är det däremot lätt att varumärkesskydda engelska fraser, då de inte alls ses lika generiska och vill därför upplysa alla att jag nu är ägare av Old School Revival ® inom svenska gränser. Det här har också gjort att jag varit i kontakt med Hasbro Sverige angående frasen OSR ®, då jag (och mina advokater) ansåg att det inte alls är ett eget ord, utan tydligt en förkortning för det varumärke jag nu äger, vilket har lett till en uppgörelse där jag nu får licenspengar för varje gång det ordet använts.

Jag tackar därför svenska OSR ®, en förkortning av termen Old School Revival ® (detta är från och med hur varumärket ska skrivas i framtiden)-rörelsen i Sverige, som betalar min semester.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Jag tycker att det är oerhört obehagligt hur Hasbro som ett i raden av kapitalistiska företag inkräktar allt mer på en frihetlig domän. Snart får man inte ens publicera spel under eget namn! Jag googlade och hittade på reddit den här videon som faktiskt visar hur tankarna har gått på företaget ett bra tag nu: https://youtu.be/f5csBraq21k

Men för att få en bra bakgrundsförståelse till hur jävla dåligt 3,5:an är (och hur tråkigt hela rpg-communityt kommer att bli) titta här:https://www.youtube.com/watch?v=PLOPygVcaVE

/Basenanji, nu återstår endast friform för oss rebeller
 
Top