Nekromanti Harnmaster - rekommendationer?

Cara250

Veteran
Joined
27 Jun 2018
Messages
25
Hej rollspelare på sajten,

jag undrar om det finns några som har spelat low fantasy-spelet Harnmaster? Det verkar riktigt bra, men jag har inte sett det i den svenska rollspelssvängen sedan 80-talet. Vet ni om det finns en OGL till det? Det tycks finnas en ganska livaktig fanbase till den fortfarande, även om de flesta kanske är över 35.

Med vänlig hälsning,

Cara250
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Cara250;n335913 said:
Vet ni om det finns en OGL till det?
Tyvärr gör det inte det… det närmaste hittills är en klon av Rolemaster som heter Lightmaster.
Jag är urimponerad av Harn, skulle gärna vilja upptäcka mer av det.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Uj, jag trodde HarnMaster byggde på Rolemaster men det gör tydligen inte det! Jag har läst några settinggrejer till HarnMaster men inte sett reglerna, det var därför jag var lite förvirrad!
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,999
Location
Ett häxkräl
Jo, jag spelade det nog i ett par timmar någon gång runt 1990. Jag gjorde en gubbe i alla fall och jag vill minnas vi körde en strid eller två. Vi var fascinerade av stridssystemet, som var otroligt dödligt och frossade i detaljer om jag minns rätt. Världen har jag alltid tyckt verkat bra; solitt världsbygge välförankrat i historiska kunskaper och med en inre logik. Det är mitt intryck i alla fall. Men jag har nog aldrig träffat någon rollspelare som faktiskt har spelat det.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
MattiasLejbrink är en av forumets Harn-vurmare och har roddat en kampanj hyggligt nyligt i tid vill jag minnas. Får se om han hittar hit. :)
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Hallå! (OH MY GOD, IT'S ALIVE!!)

Jag har mycket att säga om Hârnmaster - och har spelat massor både förr och i närtid. Jag kastar ur mig några snabba reflektioner så får du gärna ställa följdfrågor.

Jag skulle inte kalla det low fantasy, lite beroende på vad man menar. Enklast kan man snarare säga att fantasyelementen är sällsynta. Tänk Game of Thrones, på ett ungefär. Det har att göra med att upphovsmannen N. Robin Crossby ville åt just det som Skarpskytten nämner: solitt världsbygge med en inre logik. Ungefär: om den här magin nu fanns: skulle inte världen se annorlunda ut givet att världens egna interna logik. Alltså: gärna övernaturligt, men fortfarande logiskt inom de ramar som sätts upp.

Hârn har en mycket levande community med vad de kallar "fanon" (kommer från "canon" som är officiella grejer, medan fanon är fan-material). Tror det beror på tre saker: 1) Hârn är byggt så, det finns INGEN officiell produkt som styr hur världen utvecklas, allt startar från år noll, alltid. 2) många som spelar är även historienördar som gillar att fördjupa sig i grejer, 3) Leitchy som är admin för lythia.com har gjort det gratis sedan en evighet (lite som ni som driver rollspel.nu), utan hans insats hade det aldrig hänt.

Sen är världen Hârnworld skild från systemet Hârnmaster och det är mycket bra utfört. Däremot måste man vara medveten om att eventuellt system man kastar in till Hârnworld som ersättare måste passa världen. Ett level-system som DnD tycker jag inte passar med sin snabba progress och character builds. Det vanligaste är att man stoppar in Burning Wheel tror jag, något jag själv varit sugen på att testa.

Fördelen med Hârnmaster är världen Hârnworld som är helt fantastisk. Det finns oändligt med material och en del fanon är helt galet bra. Man behöver nog en grupp som vill spela lite mer i Game of Thrones-anda dock med delvis intriger och risken att bli dödad eller skadad om man ger sig in i strider. Men många gillar ju GoT, så det borde inte vara någon omöjlighet.

Nackdelen som jag kan se idag med lite perspektiv är att Hârnmaster är för komplext. Det håller inte idag när man fått känning på smidigare system. Man har heller inte den tiden. En strid kan ta en halv dag. Mängden info till Hârnworld kan också vara överväldigande. Det finns inte en möjlighet att ens läsa allt. Man måste starta med en region. Det finns regioner som är designade för att vara "vanilj" just av denna anledning, men det är inget som framgår i böckerna, det måste man fatta själv. Kaldor eller Chybisa heter de.

Som sagt, fråga gärna vidare.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
Vad är grundsystemet för "flavour"? BRP-variant eller nått sånt?

Är det vanligt att man vill byta ut det, och i så fall varför? (komplexiteten)?

/M
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Magnus Seter;n335957 said:
Vad är grundsystemet för "flavour"? BRP-variant eller nått sånt?

Är det vanligt att man vill byta ut det, och i så fall varför? (komplexiteten)?

/M
Grundsystemet är...rätt likt BRP faktiskt. 3D6 i ett rätt stort antal grundegenskaper och sen färdighetsvärde som ges av mängd träning multiplicerat med grundegenskapen, på ett ungefär. Så om du har plockat lite växter som bonde så har du SB * 1 % i herblore, där SB (skill base) är ett snitt av de tre grundegenskaperna som passar (säg fingerfärdighet, smak, luktsinne i det här fallet). Men det är mer nyanserat än säg Drakar och Demoner. Du tar fram en bakgrund där även föräldrarnas yrke räknas in, och beroende på hur du fostrats har du högre SB. Ädlingar som inte är ungtuppar har säkert SB * 5 eller SB * 6 i svärd på grund av all övning. Så med en SB på säg 13 startar du någonstans på 65% - 78% redan där. Tanken är väl att man inte ska behöva starta som 16-åring. Sen går grundegenskaperna ner något med ålder, men det är samma sak i någon version av DoD också tror jag? Så sammanfattningsvis: som Drakar och Demoner fast mer avancerat och faktiskt lite bättre. Det finns inga klasser heller utan bara bakgrund och färdigheter!

Alla slag mot färdigheter kan gå på fyra sätt: mycket lyckat, lyckat, misslyckat, grovt misslyckat (%-slag som slutar på 0 eller 5 ger epiteten "mycket" respektive "grovt").

Strid är helt annorlunda - och mer tidsödande. Både anfallare och försvarare väljer vad de ska göra ("hugg" vs "parera" eller kanske "hugg" vs "mothugg"). Bägge rullar sedan mot sin respektive färdighet och man jämför i en matris som har 16 utkomster (kom ihåg att det finns fyra nivåer att lyckas/misslyckas på). Detta ger rätt mycket fler utkomster än de svenska klassikerna lyckas vs. misslyckas kryddat med enstaka perfekt/fummel. De olika rutorna i matrisen ger en hel massa effekter som att snava, tappa vapnet, tappa sitt försvar och så vidare.

För skador blir det ännu mer komplicerat. Där korsrefereras vapentyp (hugg/stöt/kross) mot rustningstypen på den träffade kroppsdelen. Skadenivån ger sen även den följdeffekter per kroppsdel, som förblindad, snavar. Sen kan man såklart blöda, hamna chock...ja ni hör ju.

Jag gillar massor i stridssystemet som att folk ramlar, vapen går av, dolkar hamnar i halsen, men det blir för långsamt. Mången gång har jag försökt fila på nytt system som får med det mesta av det bra men strömlinjeformar striden. Det kanske allra bästa är att försvararen också har val och kan våga sig på motanfall. Man slipper hela "nu slår du, sen slår jag, sen slår du, sen slår jag"-pingisen som är så vanligt i tex DnD.

Jag tänker ofta på hur stridsscenerna i Game of Thrones är extremt Hârnmastriga. Det är skititgt, det böljer, man tappar bort sig, tjuvhugg funkar. En kortväxt person kan mosa huvudet på en omtöcknad knekt med en enorm sköld.

Magin är något helt annat. Man hittar på egna besvärjelser (finns exempel såklart). Det tar några stridsrundor att besvärja fram en "form" och fylla den med "mana" men det blir ju mäktigt med stridsmagi ändå. Magikern är rätt jävla trött efter någon besvärjelse. Rent konkret räknas det som en skada, fast utmattningsskada.

Prästmagi finns i två sorter. Ritualer/smörjelser samt gudomligt ingripande. De första är som spells där du betalar med fromhetspoäng. Dessa intjänas i gudens tjänst genom bön, fromhet och quests (fromhet för vissa gudar kan som bekant vara att bränna folk på bål). Vid gudomligt ingripande bränner du alla dina fromhetspoäng (månader av arbete!) och ber om ett underverk. Och kanske får du det, kanske inte, det finns tabeller. Hârnworld har en egen gudavärld som är helt okej.

Folk kör lite olika system som ersättning. Flera försöker sig på DnD men det är...svårt. Mängden guld och ekonomin som är en del av DnD framstår som helt trasig när man kommer från Hârnmaster. Även levlingen i DnD är svår. "Ja du spöade mig i envig i förra tornerspelet, men nu har jag varit nere i tre dungar senaste månaden och kan mörda dig med en trubbig smörkniv och ändå ha hälften av mina hp kvar".

Jag vet faktiskt inte vad jag skulle hitta på. Jag älskar DnD i sin egen rätt, men för Hârnworld passar det inte. Jag har sett er alla spela massa Apocalypse World med sina "moves" eller vad det heter. Det har jag tänkt kanske skulle funka, något som drar mer åt storytelling.

Hârniacs (som det heter) tenderar ju att gilla Pendragon också, kanske inte helt oväntat.


EDIT: tilläggsinformation som kan vara väldigt matnyttig är att alla världmoduler följer uppdelningen regler vs. värld och är skrivna utan regelhänvisningar! Äventyren är stattade för Hârnmaster-reglerna men det är mycket fluff och relativt lite crunch. Vad jag försöker säga är att man kan skaffa moduler utan att vara rädd för att låsa in sig i det rätt krångliga regelsystemet.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
MattiasLejbrink;n335980 said:
För skador blir det ännu mer komplicerat. Där korsrefereras vapentyp (hugg/stöt/kross) mot rustningstypen på den träffade kroppsdelen. Skadenivån ger sen även den följdeffekter per kroppsdel, som förblindad, snavar. Sen kan man såklart blöda, hamna chock...ja ni hör ju.
Men här tänker jag ändå att det inte var så dumt att jag länkade till Lightmaster för den har ju det här. Kolla speciellt Piazza-tråden där han skriver om dom här grejerna. Det är precis som i Rolemaster att man rullar på en korsreferens mot vapentyp mot rustningtyp, fast mer strömlinjeformat.

Själv använder vi mina hemgjorda Oh, Injury!–regler när vi vill ha lite avhuggna armar och sånt. Men det är ett swashbuckligare system där dom flesta hugg mest är undvika och parera. Clang clang clang clang hoppsan där var visst ögat striden är över. Istället för att varje hugg landar med ett slafs.
 

yokowermland

Warrior
Joined
27 Dec 2003
Messages
238
Location
Wermland
Finns det några bra äventyr eller kampanjer att köpa till Harn? Jag är grymt sugen sedan en tid men just nu finns ingen tid att skriva egna grejor.
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
This just in: många Hârniacs verkar gilla 5E-systemet Adventures in Middle-earth av Cubicle 7. Har någon av er spelat det? Hur skiljer det sig från vanilj-5E? (Tråkiga nyheter är att Cubicle 7 precis meddelat att de slutar med ovan nämnda rollspel.)
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
yokowermland;n336051 said:
Finns det några bra äventyr eller kampanjer att köpa till Harn? Jag är grymt sugen sedan en tid men just nu finns ingen tid att skriva egna grejor.
Ja det tycker jag. Finns massor av proffsiga gratis-äventyr. Spana in serien Dark Rethem som börjar med äventyret Peran: Heart of Darkness. Apocalypse Now konverterat till fantasy, otroligt bra.

https://www.lythia.com/series/dark-rethem/

På lythia.com under Downloads/Adventures finns hur mycket som helst. Fler höjdpunkter: Bognor's Folly, The Earl's Progress och Figurine of Fertility.

En kul grej är att N. Robin Crossby (skaparen) lackade ur på alla som gnällde att Hârn inte var "high" nog och skrev Panaga-triologin. Den är svin-episk kampanj (tre långa länkade äventyr) och high på alla håll och kanter. Vet inte vad jag ska likna sista delarna vid, typ Planescape? Jag tycker det är hur bra som helst, men de är inte så populära idag, just eftersom de är high fantasy i Hârn. Så ja, först var det för Low, sen för High. Aldrig får man vara nöjd :)

http://columbiagames.com/cgi-bin/query/harn/cfg/single.cfg?product_id=5063

De brukar dyka upp begagnade ibland och inte vara så dyra. Ovanstående länk leder till pdf-filerna.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,421
Location
Malmö
MattiasLejbrink;n336171 said:
This just in: många Hârniacs verkar gilla 5E-systemet Adventures in Middle-earth av Cubicle 7. Har någon av er spelat det? Hur skiljer det sig från vanilj-5E? (Tråkiga nyheter är att Cubicle 7 precis meddelat att de slutar med ovan nämnda rollspel.)
PÅ rak arm är det väl andra klasser, andra skills, helt annat magi system och andra regler för resor vilket påverkar long rest, samt regler för corruption. Adventures in Middle earth är någon slags mellanting mellan one-ring och 5E
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Swedish Chef;n336187 said:
PÅ rak arm är det väl andra klasser, andra skills, helt annat magi system och andra regler för resor vilket påverkar long rest, samt regler för corruption. Adventures in Middle earth är någon slags mellanting mellan one-ring och 5E
Det låter ju.... bra!
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jag tycker inte om resereglerna alls. Föredrar vanlig hexcrawl-pointcrawl.
 
Top