Har rollspel fått er att gråta?

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,608
Location
Huddinge
Tyvärr kan jag inte gråta framför andra människor (vilket är något jag jobbar på att hantera) så har aldrig gråtit vid spelbordet.

Men jag har fått andra spelare att gråta
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Så jag frågar er, har ni någonsin på grund av något dramatiskt i storyn under ett rollspelspass börjat gråta?
Svar: nej. Däremot har jag fått andra att gråta när jag varit spelledare (dräpta rollpersoner, mycket länge sedan) och när jag läst upp något jag skrivit (är en del år sedan nu). Kanske skulle du följa upp din tråd med att kolla hur många fler här som har detta på sitt samvete? Om antalet "ja" på den nya frågan grovt överstiger antalet "ja" på frågan du nu ställt, ja då är det dags att dra sina slutsatser om de som är aktiva på forumet...
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,031
Location
Stockholm
Nej, inte vad jag kommer på... Det som får mig att lipa ordentligt i film är allt som oftast djup godhet och självuppoffring, som filmen It's a Wonderful Life. Det dyker sällan upp i rollspel, som oftare tenderar att fokusera på mer själviska aktioner från rollpersonerna, eller becksvarta spelvärldar där väldigt lite godhet ryms.

Lite OT har jag dock blivit tårögd av frustration när det känns som min agens som spelare försvunnit, och jag inte vet hur jag skall fortsätta delta i aktiviteten.
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,694
Location
Göteborg
Nattpasset igår på LinCon var en riktig gråtfest. Jag lyckades med konststycket att gråta i den allra första scenen, som var en begravning. Det tror jag inte att jag gjort förr. Vi spelade en grupp frikyrkliga ungdomar vars kompis just tagit självmord. Jag hade en till rejäl gråtscen senare, där jag nog kom rätt nära okontrollerat hulkade. Det var tillräckligt med gråt för att jag skulle behöva snyta mig! :gremgrin: Min rollperson Elin berättade för sin pojkvän om hur hon inte kunde sluta tänka på Johannes (den döde), hur hon drömde om honom varje natt, och om hur hon bad till Gud om vägledning men inte kände att hon fick något svar. Jag tyckte väldigt synd om Elin, men hon var nog en ganska självupptagen person, egentligen. Och i sista scenen, när hennes närmsta vän Adam berättade att han och Johannes hade haft ett hemligt förhållande så hanterade Elin detta … dåligt.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,892
Nej, lyckligtvis inte. Att gråta är raka motsatsen till vad jag vill få ut av rollspel. Eller kultur över huvud taget - jag har extremt svårt för sentimentala berättelser. För mig är gråt kopplat till sorg och ångest, och det är inte känslor jag vill framkalla ”artificiellt”.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Jag har väldigt lätt för att gråta själv, och inför individer som kommit mig inpå livet. Utöver det har jag väldigt svårt för att gråta, såvida inte situationen är extrem. Eftersom alla i min spelgrupp inte är sådana personer som jag "kan" gråta inför, så tror jag nog att jag aldrig har gråtit när jag spelat rollspel.
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
Nej. Jag har gråtit ca tre gånger i vuxen ålder, och det bara vid stora personliga tragedier. Så det kommer förmodligen aldrig hända.
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
511
Nej, och det kommer heller aldrig att ske. Om inte någon stjäl mina tärningar från 70-talet.
 
Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Så jag frågar er, har ni någonsin på grund av något dramatiskt i storyn under ett rollspelspass börjat gråta?
Jag kan inte påminna mig att det hänt på grund av något som skett "in game" i vart fall, och det är inte heller något jag är intresserad av att uppleva. Det är inte den nivå av känslomässig inlevelse jag vill ha i rollspel.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,289
Jag är extremt blödig och gråter ofta för allt möjligt. Det kan vara en fin nyhet i morgontidningen eller tecknad film, och don't get me going om tal på bröllop och sånt, det är helt kört. Dock har jag aldrig gråtit av rollspel eftersom det aldrig brukar bli minsta lilla fint eller sentimentalt. Men man ska aldrig säga aldrig.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Vi borde ha en utmaning där man ska skriva ett rollspel som får någon att gråta. Mest gråtande vuxna vinner!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,694
Location
Göteborg
Jag är extremt blödig och gråter ofta för allt möjligt. Det kan vara en fin nyhet i morgontidningen eller tecknad film, och don't get me going om tal på bröllop och sånt, det är helt kört. Dock har jag aldrig gråtit av rollspel eftersom det aldrig brukar bli minsta lilla fint eller sentimentalt. Men man ska aldrig säga aldrig.
Ljug och förbannad lögn. Det finns ju videobevis!
 
Top