Nekromanti Har någon spelat klart en kampanj, någonsin?

yokowermland

Warrior
Joined
27 Dec 2003
Messages
238
Location
Wermland
Oj min spelgrupp har avslutat ganska många kampanjer. Tar dem i ordning.

Som spelare: Giovanni chronicles, Transylvania chronicles, Chicago by night, diableri äventyren, Berlin by night, dark ages kampanjen som jag inte kommer i håg vad den heter, Gehenna, Day of the brast (CoC), mask of nyharlahotep (CoC), aOla gamla drakar äventyr ofy kampanjer typ svavel vinter, den nidländska reningen och demonprinsen. Alla western äventyren spelades som en kampanj men med lite tvekan. Vi var nog i 8-9års åldern med något äldre sl. Plus en del vanliga CoC äventyr,mutant och world of darkness..

Som som sl måste jag räkna efter lite. Herregud vad tid jag spenderat på rollspel. Om man spendetat samma tid på att jaga brudar......
 

Stjärnskott

Veteran
Joined
3 Nov 2011
Messages
84
Magnus Edlund said:
Stjärnskott. said:
Vår spelgrupp har avslutat Horrors of the orient express, Escape from innsmouth, Beyond the mountains of madness, Masks of Nyarlathotep, Descent into Darkness och Enemy within.
Shit. Hur lång tid tog detta?
Horrors of the orient express tog åtta månader,
Escape from innsmouth tog fyra, Beyond the mountains of madness tog ungefär ett år (svårt att säga, vi körde Descent into Darkness samtidigt för att bryta av lite), Masks var relativt snabb och tog ungefär ett halvår och Enemy within ungefär ett år, så tre och ett halvt år ungefär.
 

yokowermland

Warrior
Joined
27 Dec 2003
Messages
238
Location
Wermland
Som Sl: escape from innsmouth, uttati asfet, horror on the orient express, dunwich horror och typ alla olika äventyrssamlingar till cthulhu (ex return to lovecraft country, dead rekognings).
Den svarta solen kampanjen till drakar.

Vet att våran spelgrupp varit extremt disciplinerade genom åren. Vi har kört två kampanjer samtidigt med enstaka sido spår för t ex två kvällars Cthulhu scenario.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,619
Location
Stockholm
Stjärnskott. said:
Horrors of the orient express tog åtta månader,
Escape from innsmouth tog fyra, Beyond the mountains of madness tog ungefär ett år (svårt att säga, vi körde Descent into Darkness samtidigt för att bryta av lite), Masks var relativt snabb och tog ungefär ett halvår och Enemy within ungefär ett år, så tre och ett halvt år ungefär.
Hur ofta och hur länge spelar ni? I min spelgrupp tog det till exempel 60 timmar (på en höft) att spela igenom Oraklets fyra ögon.
 

Stjärnskott

Veteran
Joined
3 Nov 2011
Messages
84
Magnus Edlund said:
Stjärnskott. said:
Horrors of the orient express tog åtta månader,
Escape from innsmouth tog fyra, Beyond the mountains of madness tog ungefär ett år (svårt att säga, vi körde Descent into Darkness samtidigt för att bryta av lite), Masks var relativt snabb och tog ungefär ett halvår och Enemy within ungefär ett år, så tre och ett halvt år ungefär.
Hur ofta och hur länge spelar ni? I min spelgrupp tog det till exempel 60 timmar (på en höft) att spela igenom Oraklets fyra ögon.
I regel runt sex timmar per möte, en gång i veckan. Så, Horrors of the orient express tog ca 200 timmar att slutföra.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,319
Location
Örebro
Ah, du skulle absolut passa in den yngre målgruppen som jag åsyftade, men då skiljer sig dina erfarenheter utifrån de som jag hört talas om då. :gremsmile:
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Jag har för vana att spelleda igenom mina kampanjer och jag tillhör troligtvis inte en yngre generation (beroende på hur gammal du är alltså ^^ ).

Edit: När vi spelade när jag var liten så brukade vi aldrig spela klart någonting någonsin. Spelledaren tröttnade alltid och det slutade vanligtvis med att han kunde säga nåt i stil med: "Det kommer en drake och äter upp er, SLUT. Vad ska vi göra nu?"

Så... Jag försöker avsluta kampanjer för jag har upplevt det traumatiska avslutet som är "avbrutet äventyr på grund av SL's fantasilöshet", tror jag.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Första åren som jag rollspelade spelade vi aldrig klart några kampanjer, men någon gång under universitetstiden blev det istället standard att spela klart kampanjerna och få ordentliga slut och det håller jag än idag. Visst händer det att kampanjerna inte från något slut (vanligaste anledningarna till det har varit flyttar, näst vanligast skillsmässor). Och en del saker har varit rätt korta (typ knappa tio speltillfällen). Men flera kamanjer har löpt över några år och längsta tror jag var 48 speltillfällen.

-Gunnar (brukar ha tydliga kampanjslut)
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Har hunnit med att avsluta några, men de är också relativt lätträknade.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Jag har avslutat en kampanj jag spellett en gång. Det tog två år, ungefär. :gremsmile: Skräckkampanj i Eon.

Sedan var jag med i en kampanj som spelare som höll på i fyra år, sedan dog alla våra karaktärer due to avrättning på det sista äventyret. Ganska lyckad avslutning!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,604
Location
Helsingborg
Väldigt ofta ... när jag var 20 och yngre. När jag var äldre ... tja, det finns så mycket annat att göra då. Både i sysselsättning men också att man kommit i kontakt med så himla många olika rollspel.

/Han som för något år sedan spelade klart Svavelvinter, men då tog den kampanjen bara fem spelmöten också
 

mvessla

Veteran
Joined
10 Dec 2011
Messages
22
Location
in Orbit
Min erfarenhet är att många kampanjer kommer till sin ände till slut, men att de blir otroligt sega emellanåt och känns mest som transportsträckor.

Min (min förra spelgrupps) lösning på det hela var att ha två (2) spelledare och en sådär 4-5 spelare. Detta gjorde att då den ena spelledarens energi hade en dipp så hade troligen (oftast) den andre en topp och aldrig kom vi till någon transportsträcka av endera slaget.

Problemet kan vara att man har två SL's som är båda vana att vara den ENDE SL'n och att det av detta skäl blir rabalder dem emellan, M3N sanning å säga så var det oftast de mest roande spelstunderna (om inte så höjde det temperaturen på ett (faktiskt) kreativt vis!)!

Kanske missat att fler inlägg kommit med detta tips... men tänkte att det tål att nämnas en gång till i sådant fall. :gremsmile:

:gremsmile:
 

KamiFisk

Hero
Joined
1 Feb 2010
Messages
928
Location
Uppsala
Jag har både Sl'at spelat klart en hel del kampanjer.
Men på senare tid håller jag mest på med att hålla igång en fungerande värld där olika parter verkar. Nu har jag dock reebootat allt för att börja om från början.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Vi har påbörjat en massa, men faktiskt avslutat ganska många av dem. Typ alla gamla Ä-kampanjer, de flesta CoC-diton och ett par hemmasnickrade Kultkampanjer.

Det krävs i allmänhet en driven och organiserad SL eller annan medlem i gruppen som ser till att mötena blir av, annars tenderar det mesta rinna ut i sanden.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Försvinnande få färdigspelade bland alla påbörjade. Men på senare år har jag faktiskt klarat av Red Hand of Doom för D&D och Paths of the Damned i WFRP - den sistnämnda var en riktig pärs på 50+ spelmöten med ett möte/månad c:a :gremsmile:

Förr om åren var det sämre med riktiga kampanjer som spelades klara, men har spelat ett gäng Vampire-settings sönder så samman, så där så att man blev en hårding till slut och kände till alla hemligheter i stan (Berlin by night, Constantinople by night, DC by night, Dark Alliance Vancouver och kanske nån till).
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,886
Location
Off grid
Vi har nog inte tänkt avsluta våra kampanjer. Istället har vi snarare alltid försökt ha öppet för fler äventyr/delkampanjer. Sen avslutar man ju ändå kampanjerna av olika skäl men det har aldrig varit särskilt episkt eller formellt eftersom vi nästan alltid velat kunna starta om dem vid behov.

Det har helt enkelt handlat mer om att hålla kampanjen vid liv än att bli klar.

//EvilSpook
 
Top