Nekromanti Har någon lirat Trudvang med Trudvang-regler?

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,514
Location
Stockholm
Har någon vettig människa som spelat DoDT några gånger lust att berätta för mig hur det gick.

Är reglerna bra, eller?

Blir spelarna sura när de gör rollpersoner, för att val av ras etc nästan inte spelar någon roll?

Går det att hitta det man söker efter i regelboken "on the fly", liksom?

Är det roligt med fördjupningar?

I allmänhet: Vad funkar, vad funkar inte?
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Ja. En gång. Sista gången.

Har någon vettig människa som spelat DoDT några gånger lust att berätta för mig hur det gick.

Om du tycker jag är vettig, så har jag spellett fjolårets GothCon-scenario till DoDT. Med DoDT-regler och förskapade karaktärer som var ohyggligt bra.

Är reglerna bra, eller?

Nej. Jag skulle inte spela med dem om jag så fick betalt för det.

Blir spelarna sura när de gör rollpersoner, för att val av ras etc nästan inte spelar någon roll?

Kan jag inte svara på, men vi diskuterade lite kort det idiotiska att beskriva zwordadvärgar som otroligt starka när alla raser är jämnstarka. Sådana saker finns det gott om.

Går det att hitta det man söker efter i regelboken "on the fly", liksom?

Nej. Kanske efter ett tag när man läst igenom det några gånger och bläddrat mellan alla olika ställen man kan tänkas besöka.

Är det roligt med fördjupningar?

Smaken är delad. Tycker man om Feats i d20 tycker man om Fördjupningar i DoDT.

I allmänhet: Vad funkar, vad funkar inte?

Se ovan. Övrigt har jag ingen kommentar.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Re: Ja. En gång. Sista gången.

Då kanske du är intresserad av att använda Sagas regler till Trudvang. :t6b-3: :t6b-4:

Jag sitter och gör konverterings tillsammans med Tomas Arfert som kommer att presenteras så fort som möjligt (inga löften). :gremwink:
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,059
Location
Ereb Altor
Re: Ja. En gång. Sista gången.

[ QUOTE ]
Kan jag inte svara på, men vi diskuterade lite kort det idiotiska att beskriva zwordadvärgar som otroligt starka när alla raser är jämnstarka. Sådana saker finns det gott om.


[/ QUOTE ]

Det ser jag inget fel i. Vill man spela zwordadvärg får man helt enkelt lägga sitt karaktärsdrag på styrka, och plötsligt är det en stark karaktär. Men här är det oerhört lätt att skapa husregler.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Re: Ja. En gång. Sista gången.

Jag håller helt och hållet med Traffaut.

Men, jag gömmer mig bakom björnens stora, håriga rygg! :gremwink:


Jag tycker det är en av de bra sakerna med Trudvangs regler. Det vimlar inte av +7 i STY eller -4 i SMI hit eller dit. :gremshocked:
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,514
Location
Stockholm
Re: Ja. En gång. Sista gången.

Men hur är det med de där konstiga storleks-reglerna? Går de öht att använda?
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
När jag för första gången skulle spela DODT blev jag först irriterad på att raserna inte har några speciella fördelar utöver syn och för. Sedan blev jag ännu mer irriterad på de exceptionella karaktärsdragen. En ljusglimt kom emellertid när jag kom till fördjupnigarna som var det enda jag gillade med Rp skapar systemet.

En stund senare när det var dags att spela tyckte jag att alla reglerna sög. Irritationen byggdes upp på grund av alla små saker som jag tyckte sög. Allt från skador på vapen till en hel del andra saker.
Det gick så långt att jag absolut inte ville spela spelet igen.


efler mer än ett halvt år efter att jag sista gången spelat Trudvang hade spelgruppens sammansättning ändrats en del och en av spelarna skaffade DODT. Så jag prövade på det hela en gång till. Fast nu gillade jag systemtet, det är enkelt och smidigt att använda. Nu är det ett av mina favorit system.

Sedan när vi för första gången spelade det med ny SL visade det sig att ungeför 90% av de regler som jag hatat tidigare var feltolkningar av den gamla spelledaren och en hel del egna husregler som ingen utom han visste var husregler. Dessutom är det roligare nu då den SL jag har nu är bättre än den tidigare.


Så numera gillar jag systemet och spelar gärna Trudvang.
 

phantom

Veteran
Joined
7 Feb 2006
Messages
8
Location
No Mans Land
Re: Ja. En gång. Sista gången.

Jag tycker DODT är ett himmlit bra rollspel, jag tycker fördjupningar är bra. Det är nästan bättre än D6E
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,009
Location
Umeå
Har någon vettig människa som spelat DoDT några gånger lust att berätta för mig hur det gick.
Ja.

Är reglerna bra, eller?
Nja. De är enkla. Jag menar, slå under färdighet (breda sådana) med en T20 och mod är inte så spännande, men de kommer inte i vägen iaf. Men jag har inte blivit vän med vildmarksreglerna än. Dock började jag göra undantag och grejer som fuckade upp det hela, jag ska prova att köra med reglerna som de är nån gång.

Blir spelarna sura när de gör rollpersoner, för att val av ras etc nästan inte spelar någon roll?
Mina blev inte det iaf. De tyckte att det snarare var bra att de inte hade begränsningar på samma sätt som tidigare.

Går det att hitta det man söker efter i regelboken "on the fly", liksom?
Nja. Jag är skitdåligt på sånt. Men strider gick bra iaf. De sporadiskt följda vildmarksreglerna var samlade. Magikapitlet är ett helsike att hitta i, så de ska man läsa på bättre än vad jag gjorde. Totalt sett så får jag nog säga att det är svårt att hitta regler. Framför allt som man lätt kan missa rubrikerna.

Är det roligt med fördjupningar?
Jepps. Dock behöver man inte använda dem så mycket som SL. Färdigheterna är breda och det tycker jag är bra (lättare improvisera SLPs då).

I allmänhet: Vad funkar, vad funkar inte?
Som vanligt är världen stora behållningen. Håller man sig från att det blir standardfantasy så blir spelmötet lyckat.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: Ja. En gång. Sista gången.

När man gör ett sådant uttalande är det alltid intressant att veta vad man har för jämförelsematerial. Angoria känner jag inte till, men de övriga systemen är ju ganska lika varandra.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,514
Location
Stockholm
Re: Ja. En gång. Sista gången.

ooooooooooooo det där var den värsta besserwisserkommentaren av dem alla. precis som om antalet spel man spelat på något sätt skulle ha betydelse för ens omdömme om kvaliteten på de spel man har spelat.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,587
Re: Ja. En gång. Sista gången.

ooooooooooooo det där var den värsta besserwisserkommentaren av dem alla. precis som om antalet spel man spelat på något sätt skulle ha betydelse för ens omdömme om kvaliteten på de spel man har spelat.
Nja, har man bara spelat några få spel som dessutom är ganska lika det man uttalar sig om så är det faktiskt relevant att fråga sig om personen har tillräckliga referensramar för att göra en ordentlig bedömning.

Det är ungefär som folk som säger "Sverige är världens bästa (eller sämsta) land!".

"Jaha, vilka andra länder har du varit i då?"

"Åland. Fast jag gick aldrig av båten."
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: Ja. En gång. Sista gången.

Ja, det visar vad man har att jämföra med. Om jag säger "Drakar och Demoner är bäst!" och har spelat Drakar och Demoner och Eon, då har jag endast sagt att DoD är bättre än Eon. Om jag har spelat ett tjugotal andra spel med olika fokus och regelsystem och fortfarande säger att DoD är bäst, då har den åsikten en aning mer underbyggnad.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Ja. En gång. Sista gången.

" precis som om antalet spel man spelat på något sätt skulle ha betydelse för ens omdömme om kvaliteten på de spel man har spelat. "

Jag kan faktiskt sträcka mig så långt att jag påstår att det har mer enskild betydelse än något annat.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Besserwisser? Snarare sunt förnuft.

Instämmer helt och fullt. Om det enda spel man någonsin spelat var på ett visst sätt, är det fullkomligt rimligt att man anser det vara det bästa spel som finns, t.ex. Dessutom kommer man antagligen åtminstone undermedvetet att tro att alla spel måste vara som det spelet, t.ex. ha vissa sätt att slå tärningar. Det här blir fullständigt uppenbart när man pratar med de många svenskar som länge bara spelade Drakar och demoner, eller de många rollspelare som internationellt endast spelat Dungeons and dragons.

Erik
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
Re: Ja. En gång. Sista gången.

Vilka andra faktorer bör spela in i ens bedömning av ett spel menar du?
 
Top