Nekromanti Har en bok eller film inspirerat ditt rollspel?

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,280
Jag vill först och främst, på rent principiella grunder, vända mig mot att någon dissar Highlander. Originalet är en utomordentlig film, även om samtliga uppföljare är det sämsta som hänt sedan skivat öl.

Robin of Sherwood har gett mig mängder med spelmöten. Gammal Errol Flynn-film också, i princip varenda en. Men sen, gud förbjude, använde jag faktiskt storyn till Beastmaster 2 (!) en gång i ett äventyr. Men eftersom RP förföljde skurken till ett annat land på andra sidan jorden via portalen, inte till vår värld, funkade det bra när de stoppade honom från att aktivera en gigantisk alkemibomb.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
skaraborgarn;n320773 said:
En tanke som kom av sig. Tänkte ta Mörkrets hjärta eller kanske rättare filmen apocalypse och förlägga till Stjärnornas krig.
Handlingen var att en rebelledare på en träskplanet som hade vissa kunskaper i kraften men blivit galen skulle avrättas av spelarna som var utsända av alliansen.
Inte i allas smak måhända.
Det skrevs väl någonting liknande till Mutant Chronicles, kanske i det där Venusian apocalypse-äventyret?
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Khan;n320807 said:
Jag vill först och främst, på rent principiella grunder, vända mig mot att någon dissar Highlander. Originalet är en utomordentlig film, även om samtliga uppföljare är det sämsta som hänt sedan skivat öl.

Robin of Sherwood har gett mig mängder med spelmöten. Gammal Errol Flynn-film också, i princip varenda en. Men sen, gud förbjude, använde jag faktiskt storyn till Beastmaster 2 (!) en gång i ett äventyr. Men eftersom RP förföljde skurken till ett annat land på andra sidan jorden via portalen, inte till vår värld, funkade det bra när de stoppade honom från att aktivera en gigantisk alkemibomb.
Jaja första filmen gick väl att se men de andra nej usch.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
God45;n320774 said:
Hawk the slayer biten där någon är jättesnabb genom att de spolar filmen är magisk :D Kollade upp den filmen efter att Knight of the Dinner table nämnde den.

I samma klass, Lords of Magick!
Jag har missat Lords of Magick. Jag får föra in den i min filmflik där jag sparar info om filmer jag måste kolla på.:wink:
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,524
skaraborgarn;n320773 said:
En tanke som kom av sig. Tänkte ta Mörkrets hjärta eller kanske rättare filmen apocalypse och förlägga till Stjärnornas krig.
Handlingen var att en rebelledare på en träskplanet som hade vissa kunskaper i kraften men blivit galen skulle avrättas av spelarna som var utsända av alliansen.
Inte i allas smak måhända.
Någon har redan gjort det här, fast med spelarna som Sith Lords! Kampanjen heter Power of the Dark side: http://gamerstable.com/pod/
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,099
Location
Göteborg
Dubbelarmborst är väl ingenting mot trippelsvärdet i The Sword and the Sorcerer. Fast jag har aldrig kunnat med att införa det i ett spel...
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Bolongo;n320819 said:
Dubbelarmborst är väl ingenting mot trippelsvärdet i The Sword and the Sorcerer. Fast jag har aldrig kunnat med att införa det i ett spel...
Hur ser det ut?:confused:
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Bolongo;n320819 said:
Dubbelarmborst är väl ingenting mot trippelsvärdet i The Sword and the Sorcerer. Fast jag har aldrig kunnat med att införa det i ett spel...
Låter som ett episkt systemknäckarvapen.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,280
Bolongo;n320819 said:
Dubbelarmborst är väl ingenting mot trippelsvärdet i The Sword and the Sorcerer. Fast jag har aldrig kunnat med att införa det i ett spel...
Är det det som kan skjuta iväg två av klingorna som ur en pistol?
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
:wink:
Bolongo;n320828 said:
Jepp, Det raketdrivna svärdet, som vi också kallade det.
Föredrar Sommersvärdet som kan skjuta blixtrar, i alla fall mot mökerherrar.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,099
Location
Göteborg
Khan;n320829 said:
Åttiotalet var en fantastisk tid.
Om inte mitt minne är helt galet är det också den filmen som har den ikoniska scenen där hjältarna flyr från en fajt, och skurken tar sig tid att springa upp på en närbelägen klippa så han kan posera dramatiskt innan han skriker "After them, you fools!" till sina hantlangare.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,309
Utan tvekan. Jag är ju filmarbetare i grunden och började spela rollspel en gång i tiden för att ge liv i filmidéer som jag aldrig skulle ha råd att filmatisera och mitt stora cineast-intresse återspeglas i alla rollspel jag spellett och nu även när jag skriver. Allt från att ha en Indiana Jones-karta i Masks of Nyarlathotep till att göra spellistor med filmmusik för när jag spelleder.

Men kan ju vara lite mer konkret, då ett av mina äventyr är en ren hyllning till skräckfilmsmediet och kulturen kring det. I skräckfilmens skugga, ett äventyr jag skrev till Ur Varselklotet om videovåld blev ju såklart av sin natur som ett äventyr som kretsar kring film väldigt influerat av filmvärlden. Delvis finns en ruta med inspiration (They Live, Videodrome, The Stepford Wives och Invasion of the Body Snatchers för den nyfikne), men den är helt chockfull med referenser på andra ställen, allt från namnet (I skräckens skugga, eller In the Mouth of Madness av John Carpenter som också var en stor influens för äventyret), till att filmer som Alien och Aliens båda är viktiga för handlingen, plus en hel annan drös med filmer. Den är liksom min hyllning till 80-talsskräck överlag och en spelgrupp avslutade med att en sade: All hail John Carpenter.

Och ja, alltså, annars är jag en som ofta använder filmer och böcker som utgångspunkter, men som det sedan blir en egen spin på, men där framförallt känslan är det viktiga. Till exempel var min pitch för Terror på 200 meter: The Thing möter Mordet på Orientexpressen fast ombord på en zeppelinare.

Sist men inte minst så älskar jag referenser. Ni som har läst mina verk har nog snappat upp dem rätt hårt, då de ofta är fullproppade med dem, men en av de roligaste grejerna jag vet är att baka in dem. Personliga favoriten är karaktären Obed Kärrström i Spökhuset i Färentuna, som är precis sådär småfnittrigt som en bra referens ska vara (baserad på Obed Marsh från The Shadow Over Innsmouth).
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Ja, Carpenter har varit en stor inspiration för mig också. Tyvärr så tycks ju flera av mina favoritregissörer ha tappat gnistan idag (t ex Cronenberg, Carpenter och Argento). Argentos Mother of Tears var ju renodlad bajs jämfört med hans tidiga filmer.
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
597
Influenser, stölder och hyllningar till litteratur, film och musik genomsyrar allt mitt rollspelande, både som spelare och spelledare. Här är blott ett fåtal exempel:

Äventyret "Katres gåtor" till Eon är ju i grunden redan en rip-off på, eller mildare uttryckt hommage till, "I rosens namn" och ska man spelleda det äventyret kan man likväl slänga in ännu mer inslag från boken och/eller filmen, vilket jag gjorde, med miljöbeskrivningar och karaktärer direkt från boken / filmen.

Ett annat Eon-äventyr, "De fördömdas sista hopp", fyllde jag som SL på med mängder av mer eller mindre maskerade och omskrivna scener och repliker ur fängelsörullen "Papillon" (originalet, nyversionen har jag ännu inte sett). Till den kampanjen hämtade jag även mycket influenser och inslag från göteborgske vispopparen Stefan Anderssons historiska konceptalbum "Marstrandsfånge No. 90 Kleist".

Till ett egenskrivet äventyr till Eon stal jag rakt av premissen för Stephen Kings "Revolvermannen", detta var typ femton år sedan och ingen i spelgruppen kände till boken. Detta uppblandat med teman och textinslag från Iron Maidens musik, eftersom det var ett one-shot vi skulle spela i samband med att många av spelarna var i stan över helgen för en konsert med just det bandet. Upplägget var att rollpersonerna jagar en mystisk svartklädd man (namngiven efter en Iron Maiden-låt) genom den stora öknen Tarkas, med inslag av grottor fyllda av giftspindlar och andra direkta inslag från boken och en hel del referenser till Iron Maidens textvärldar.

Till Coriolis-äventyret "Det döende skeppet" slängde jag nyligen in lite stämningssättande repliker och fluff från skräckfilmerna "Virus", "Deep Rising" och "Ghost Ship". Det räcker att skriva om en replik med lite synonymer eller översätta till svenska, så är den oftast oigenkännlig även för de som sett filmerna.

Och som spelare name-droppar jag gärna en skådespelare som visuell grund till min rollperson, exempelvis en Thorsten Flinck som sliten riddare i Eon, en enögd Peter Jöback som kapten i Coriolis eller en Keira Knightley som Östermalms-baronessa till Kutulu.
 
Top