Nekromanti Har en bok eller film inspirerat ditt rollspel?

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
All fantasy vare sig det är böcker eller rollspel är inspirerad av Tolkien. Nu tänker jag inte på filmerna baserade på hans verk.
Men finns det böcker och filmer som inspirerat dig när du spelat rollspel.
Jag spelade en gång där SL rentav plankat Highlander rakt av. Gräslig film.Blev inte bra spel heller.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Du får inte glömma bort Robert E. Howard. När jag var grabb läste jag den svartvita Conan-serien och det var ett nummer med en djungelö som hade ett tempel med en eller flera levande statyer av järn. Jag plankade det rakt av, men det funkade. Fan, allt funkade på den tiden. Man kunde rita kartor över magikerkomplex där det fanns spångar som ledde över en krokodilinfesterad bassäng. Ingen rim, ingen reson. Precis som trollet, demonen och spöket som måste samsas om grottgångarna i äventyret Dimön. Men man brydde sig inte om sådant då.
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Grisodlar'n;n320736 said:
Du får inte glömma bort Robert E. Howard. När jag var grabb läste jag den svartvita Conan-serien och det var ett nummer med en djungelö som hade ett tempel med en eller flera levande statyer av järn. Jag plankade det rakt av, men det funkade. Fan, allt funkade på den tiden. Man kunde rita kartor över magikerkomplex där det fanns spångar som ledde över en krokodilinfesterad bassäng. Ingen rim, ingen reson. Precis som trollet, demonen och spöket som måste samsas om grottgångarna i äventyret Dimön. Men man brydde sig inte om sådant då.
Conan har nog påverkat en och annan.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,521
Det finns en massa fantasy innan Tolkien. Hela Sword and Sorcery pulp fantasy traditionen med Conan, Elric, Kane och Jirel of Joiry är helt oinspirerade av Tolkien. Den traditionen är dessutom mycket närmre D&D än Tolkien är. Vilket Gygax var öppen med.

Jag blir ofta inspirerad av böcker från helt andra genrer än den jag spelar i. Thomas Liggotti och Kenneth Burke är stora influens på min nuvarande fantasy kampanj,
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
God45;n320740 said:
Det finns en massa fantasy innan Tolkien. Hela Sword and Sorcery pulp fantasy traditionen med Conan, Elric, Kane och Jirel of Joiry är helt oinspirerade av Tolkien. Den traditionen är dessutom mycket närmre D&D än Tolkien är. Vilket Gygax var öppen med.

Jag blir ofta inspirerad av böcker från helt andra genrer än den jag spelar i. Thomas Liggotti och Kenneth Burke är stora influens på min nuvarande fantasy kampanj,
Ja svärd och trolldom fanns innan Tolkien. men han har nog inspirerat mest.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,521
skaraborgarn;n320744 said:
Jag var mycket inspirerad av Boormans Excalibur.
Den är helt amazing! Den visuella represenationen av Gralen är 100% mitt knark! Och hur Merlin är ????
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
skaraborgarn;n320744 said:
Jag var mycket inspirerad av Boormans Excalibur.
Ja, det är en helt ok rulle. Dragonslayer från 1981 var riktigt häftig också. Det var i och för sig ett tag sedan jag såg den, vet inte hur väl den har åldrats.
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
God45;n320746 said:
Den är helt amazing! Den visuella represenationen av Gralen är 100% mitt knark! Och hur Merlin är ????
Jag var så fascinerad av filmens början där alla de där riddarna i tunga rusningar bultar på varandra. Så jag skapade ett rike i min spelvärld där det var i princip allas krig mot alla. De som stred mot varandra var just folk i helrustning.
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Grisodlar'n;n320751 said:
Jag använde "The Lady of the Lake" från Excalibursoundtracket under ett spelmöte, vilket funkade riktigt bra.
Jag minns mest att dubbelarmborst var inspirerat av den filmen. Filmen är väl okej, men musiken är gräslig.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
skaraborgarn;n320754 said:
Jag minns mest att dubbelarmborst var inspirerat av den filmen. Filmen är väl okej, men musiken är gräslig.
Var det inte i Ladyhawk som Rutger Hauer använde ett dubbelarmborst?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,521
skaraborgarn;n320754 said:
Jag minns mest att dubbelarmborst var inspirerat av den filmen. Filmen är väl okej, men musiken är gräslig.
Det är fantasy! Låt oss ha bara synth musik!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,521
Okej, snackar vi 80-tals fantasy? Beastmaster!
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Haha, du säger Beastmaster. Jag trumfar med Hawk the Slayer. Enligt wiki har den utvecklat någon slags kultstatus. Det måste vara en Kool-Aid-kult för filmen är något av det sämsta jag sett i mitt liv, trots att Jack Palance är med i rullen.:wink:
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
En tanke som kom av sig. Tänkte ta Mörkrets hjärta eller kanske rättare filmen apocalypse och förlägga till Stjärnornas krig.
Handlingen var att en rebelledare på en träskplanet som hade vissa kunskaper i kraften men blivit galen skulle avrättas av spelarna som var utsända av alliansen.
Inte i allas smak måhända.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,521
Grisodlar'n;n320770 said:
Haha, du säger Beastmaster. Jag trumfar med Hawk the Slayer. Enligt wiki har den utvecklat någon slags kultstatus. Det måste vara en Kool-Aid-kult för filmen är något av det sämsta jag sett i mitt liv, trots att Jack Palance är med i rullen.:wink:
Hawk the slayer biten där någon är jättesnabb genom att de spolar filmen är magisk :D Kollade upp den filmen efter att Knight of the Dinner table nämnde den.

I samma klass, Lords of Magick!
 
Top