Nekromanti Har en bok eller film inspirerat ditt rollspel?

Joined
22 Sep 2011
Messages
1,422
Location
Malmö
I dag tar jag mest inspiration av författare som Richard Morgan, Joe Abercombe och George Martin. När jag skriver fantasy blir det nästan alltid de här magi fattiga brutala historierna utan gott och ont. Tidigare ville jag alltid ha episka äventyr men har numera fallit in på den här stilen.

När jag skriver cyberpunk är William Gibson och framför allt Neuromancer min stora inspirations källa. Faktum är att jag aldrig får färdigt några äventyr i den genren eftersom de aldrig lever upp till Gibsons nivå i mitt huvud.
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Mad Max har nog inspirerat mycket till mutant.
Hajen inspirerade till ett äventyr till mutant 2
Och Bladrunner har nog påverkat en och annat spel till Ny mutant mer eller mindre omedvetet.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Jag har aldrig kunnat skriva episka äventyr i stil med t ex Granströms Konfluxsvit. Det blir bara grisodlarstuk på allting. De där episka världsräddaräventyren från Äventyrsspel som jag var SL för var jag alltid tvungen att ändra lite för att det var något konstigt som jag störde mig på eller skämdes för. Jag avskydde att spelleda t ex hela grejen med Nominatorn i Kristalltjuren, men gillade Svavelvinter och Oraklets fyra ögon (den bästa delen). Jag ogillade det osynliga, teleporterande Skymningsros i Barbia. Jag kunde själv inte knåpa ihop sådana konstigheter i mina egna äventyr. Inte för att jag saknade fantasi, utan för att jag saknade den sortens mer "utflippade" fantasi.
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Såg en dokumentär om slaget vid Teutoburgerskogen mellan romare och germaner år 9. Spelaren fick smaka på en sådant förintelseslag. :cool:.
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Kom och tänka på en sak. En av dem jag brukade splea med skulle alltid i princip vara någon slags kopia av Conan. Ja jag sa du vill bara sepla Conan i byxor.
Men han läste ju alla Conan tidningar som fanns på 80 början av 90 talet.
Conan påverkade mig också fast indirekt och inte alltid positivt.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
skaraborgarn;n321061 said:
Kom och tänka på en sak. En av dem jag brukade splea med skulle alltid i princip vara någon slags kopia av Conan. Ja jag sa du vill bara sepla Conan i byxor.
Men han läste ju alla Conan tidningar som fanns på 80 början av 90 talet.
Conan påverkade mig också fast indirekt och inte alltid positivt.
Jo, jag hade en likadan kompis/spelare (tyvärr död nu). Men han var Conan med en twist. Han skapade ett bisexuellt muskelberg. Det var långt innan någon hbtq-rörelse det.:wink:
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Grisodlar'n;n321067 said:
Jo, jag hade en likadan kompis/spelare (tyvärr död nu). Men han var Conan med en twist. Han skapade ett bisexuellt muskelberg. Det var långt innan någon hbtq-rörelse det.:wink:
Huga huga tycks man undra varför det blev så?:eek:
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
skaraborgarn;n321068 said:
Huga huga tycks man undra varför det blev så?:eek:
Ja, det kan väl undra. Men allt som skedde med hans bi-barbar var kanske inte så moraliskt/politiskt korrekt. Vi var typ 13 år gamla och han gillade inte en annan spelare/dennes RP, så han betäckte RPn med våld. Japp, det var obehagliga scener som utspelade sig i en annan polares gillestuga. Jag har ett visst minne av att den där våldtäktsbarbaren red på en elefant också. Han var väl som någon ytterst obehaglig, ostoppbar Mary/Gary Sue när jag tänker efter. Men de där två spelarna råkade alltid i luven på varandra.
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Grisodlar'n;n321071 said:
Ja, det kan väl undra. Men allt som skedde med hans bi-barbar var kanske inte så moraliskt/politiskt korrekt. Vi var typ 13 år gamla och han gillade inte en annan spelare/dennes RP, så han betäckte RPn med våld. Japp, det var obehagliga scener som utspelade sig i en annan polares gillestuga. Jag har ett visst minne av att den där våldtäktsbarbaren red på en elefant också. Han var väl som någon ytterst obehaglig, ostoppbar Mary/Gary Sue när jag tänker efter. Men de där två spelarna råkade alltid i luven på varandra.
Skumläste böckerna om Tjuvstaden och där finns det väl något liknade med?
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
skaraborgarn;n321073 said:
Skumläste böckerna om Tjuvstaden och där finns det väl något liknade med?
Ja, kanske det. Jag ägde inte de böckerna, och jag är säker på att den där spelaren inte gjorde det heller. Det var i princip alltid jag som köpte Drakar och Demoner-produkterna plus Sinkadus medan två andra kompisar köpte alla Mutant-prylar (fast jag fick oftast vara SL ändå). En tredje hade Chock-lådan och ett par äventyr som jag senare köpte billigt av honom (plus första Western).
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,999
Location
Ett häxkräl
Det enskilda verk som påverkat mitt spelande mest konkret (Tolkien har präglat mitt spelande mer, men på ett mer generellt plan) är T H Whites The Once and Future King, hans take på Arthur-legenden. Jag läste White när jag började spela Pendragon på gymnasiet, och hans sätt att ta sig an legenden kom att prägla mitt Pendragon-spelledande ända fram till runt 2010. Kort sagt, så gjorde jag (vi) slap-stick av Pendragon. White drev nämligen hejdlöst med riddargenren i framförallt de första böckerna och befolkade sin värld med korkade stereotyper. Jag hade mycket roligt med det sättet att spela Pendragon länge, men kände till slut att det tog udden av spelets potential att berätta stora berättelser om stora känslor i en storslagen värld folk sätter livet på spel för kärleken, Arthur, hatet, Mordred ... Till slut tröttnade och gjorde slut med White, Mina senaste (sista?) Pendragon-kampanjer har haft en mer mörk och grisodlig air.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,309
Grisodlar'n;n321067 said:
Jo, jag hade en likadan kompis/spelare (tyvärr död nu). Men han var Conan med en twist. Han skapade ett bisexuellt muskelberg. Det var långt innan någon hbtq-rörelse det.:wink:
Innan frigörelsedagarna 1977, föregångaren till Pride-firandena i Sverige? Eller innan 1973, då homosexualitet accepterades av riksdagen? Eller innan Stonewallupproret 1969? Innan 1950 då RFSL bildades? Känns å andra sidan orimligt att det vore innan Magnus Hirschfields bildande av sexologiska institutet som skedde 1919, 13 år innan Conan skrevs, men som å andra sidan samtidigt som Conan kom ut var det en klinik som erbjöd vård till patienter världen runt vad gällde könskorrigerande vård (operationer, hormoner) samt var ledande vad gällde all form av forskning vad gällde läggningar.

(Förlåt för eventuell OT, men jag kände att din kommentar var aningen historielös)

Alltså för övrigt känns tanken på en bisexuell Conan ändå sjukt logisk och som en relevant twist!
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Flykten från New York inspirerade vår SL i mutant.
Tyvärr så blir det ju när man försöker planka en film rätt av dåligt.
 
Top