Nekromanti Handel?

Kenzui

Warrior
Joined
12 Jan 2004
Messages
389
Location
Stockholm, värmdö
Hej. Har skapat en handelsman en cirefalier. Så min fråga är hur mycket kostar ett mindre handelsskepp? och en andra fråga som jag bara är lite nyfiken över. Hur mycket får man ungefär för ett hertigdöme om man skulle sälja det direkt när man börjar spela, om man fått det på egendomar? Ha det bra!
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Hur mycket får man ungefär för ett hertigdöme om man skulle sälja det direkt när man börjar spela, om man fått det på egendomar? Ha det bra!

Jadu... Jag kan tycka att man inte kan sälja ett hertigdöme. Det kommer ju med en adelstittel och den kan man ju inte sälja.

/Honken
 

keraii

Veteran
Joined
18 Feb 2004
Messages
64
Location
San Francisco, CA
Sälja hertigdöme?!!

Är du inte klok?! Ett helt hertigdöme är ju hur bra som helst att ha! Fatta hur mycket pengar du kan dra in! Hur mycket status du får! Hur många personer som kan bli intresserade av att göra affärer med dig! Ett hertigdöme är OVÄRDELIGT! Visst, marken som det omfattar har självklart ett värde, men det är ändå noll och intet jämfört med den status ägaren har i och med titeln Hertig!

Sälj inte! Aldrig någonsin! Det är ekonomiskt självmord!
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Skutor och hertigdömen

En tremastad cirefalisk Galloz på 28 meter kan ta en last på 166 ton, men kräver dock en besättning på 37 man och kostar lite drygt 336.000 sm.
Det finns i övrigt i princip hur många lämpliga handelsskepp som helst. Det är nästan enklare att du köpter "Sjöfarare & Pirater" själv istället för att jag vidarebefordrar en massa information.

När det gäller hertigdömet så är det högst osannolikt att du kan sälja det. Du kan säkert avvyttra det på något sätt, antingen till kungen eller någon mäktig adelssätt men du kommer knappast att få igen värdet. Jag tror inte du riktigt inser hur mycket makt, status och resurser ett hertigdöme för med sig. Istället för att sälja det så borde du snarare behålla det och ha det som bas för framtida äventyr.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Pengarpengarpengarpengar...

"Hur mycket får man ungefär för ett hertigdöme om man skulle sälja det direkt när man börjar spela, om man fått det på egendomar?"

Ack, denna moderna syn på pengar.

För den normale människan på Mundana så är pengar egentligen inte värt något. Är man rik så har man land, inte pengar.

Tanken är så här: pengar är till för att skyffla värden från punkt A till punkt B. Det är till för att underlätta handel, helt enkelt. Handel är ju trots allt utbyte av varor: du får en cykel av mig om jag får en gummisnodd av dig (i princip). Nå, har inte jag en cykel så är du inte intresserad av att byta bort din gummisnodd. Kalle, däremot, har en cykel, men han vill ha en kakadua i utbyte, och ingen av oss har en kakadua, och så vidare.

Detta löser man på tre sätt. Ett är att ha saker som man egentligen inte vill ha men som andra vill ha, som "potentiella byten", helt enkelt. Jag har med mig en massa kakaduor och cyklar, utifall att någon vill ha en cykel och kan byta bort sin gummisnodd. Men egentligen vill jag inte ha en cykel, eftersom den tar plats.

Ett annat är att samla alla involverade och sedan på något sätt skyffla varor fram och tillbaka tills alla är nöjda. Men det är opraktiskt och tar tid och innebär ändå att jag måste skyffla cyklar med mig.

Det tredje sättet är pengar. Pengar är så att säga en "frystorkad cykel". Det är värdet av en cykel som kan realiseras till en cykel om jag träffar någon som har en cykel att bli av med. Dessutom väger den två gram, vilket är bra mycket mindre än 14 kilo cykel. Tack vare pengar så kan jag få köpa din gummisnodd nu på stubben utan att släpa med mig en cykel, varefter du själv kan ta silvermyntet och leta upp en cykel som passar dig. Pengar är helt enkelt till för att göra handel lättare för alla inblandade.

Så, hur får man pengar? Genom att sälja något. Hur får man något att sälja? Genom att det produceras, antingen genom att du tillverkar det själv eller genom att du samlar in det som skatt. Det gör att ett hertigdöme, som producerar en massa saker åt dig, är en värdegenerator. Det genererar hela tiden mer värde. Pengar är inte en värdegenerator, utan en värdetransport.

Ska man ta det med moderna termer, att sukta efter pengar i Mundana är som att sukta efter de elektroniska impulserna som talar om för bankomaten att den ska spotta ut sig en hundralapp till dig. Att vilja sälja ett hertigdöme är som att säga upp sig från jobbet för att få fler elektroniska impulser.
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Re: Belåning?

Liksom övriga skribenter i den här tråden än så länge tror jag inte på att sälja ett hertigdöme, av flera skäl. T ex, vem ska du sälja det till? Vem har råd att betala för det? Hur ska man uppskatta egendomens värde på ett rättvist sätt? Det du tycker är ett rimligt pris för din egendom kommer säkerligen att bestridas av potentiella intressenter, och eftersom det bara är ett fåtal som skulle ha råd att betala för kalaset har du inte mycket att sätta emot om ingen vill betala ditt pris.

Allt detta förutsätter också att du får lov att sälja din egendom. Om ditt hertigdöme är en förläning, så äger du formellt sett förmodligen inte hertigdömet - du (eller rättare sagt din släkt) förvaltar den åt kungen eller den som tilldelat din släkt marken. Du kan avsäga dig ditt ansvar men isf går egendomen tillbaka till din feodalherre. Förmodligen kommer också din släkt att bestrida din rätt att göra dig av med deras förmenta arvegods, t ex genom att få dig fängslad, förklarad som inkompetent eller galen, eller helt enkelt slå ihjäl dig.

Ett alternativ om du vill åt pengar snabbt är istället att belåna ditt hertigdöme. Som Krille påpekat är ditt hertigdöme enormt värdefullt i sig. Det kan därför tjäna som säkerhet om du vänder dig till någon mäktig penningutlånare för att snabbt få rörliga medel. Kan du sedan inte betala tillbaka din skuld kan du som adelsman oftast strunta i penningutlånarens krav, så länge detta inte ställer till problem för din länsherre eller andra adelsmän. Räkna dock inte med att någonsin få låna pengar av den penningutlånaren eller någon annan han har inflytande över igen. Räkna också med att få ett taskigt rykte.

OBS! Det mesta av detta förutsätter att ditt hertigdöme verkligen är en förläning i ett feodalt system. Om ditt hertigdöme är inom Cirefaliska Samvälet kan situationen kanske vara annorlunda, och dina möjligheter att sälja hertigdömet större. Men det beror på om det cirefaliska samhället faktiskt fungerar annorlunda än ett feodalsamhälle som Soldarn eller Consaber. Och för att få reda på detta får du nog vänta tills du kan lägga vantarna på Cirefalier-modulen från Neogames. :gremwink:


/Rax
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,042
Location
Göteborg
Sälja hertigdöme

Hertigen äger inte hertigdömet, han förvaltar det åt kungen och får på så sätt rätt till kosingen länet genererar, eller snarare resurserna länet genererar.

I gengäld måste han ställa upp tillräckligt med väpnade styrkor till kungens förfogande.

Så det går inte att sälja ett hertigdöme av den anledningen..dessutom har ingen råd att köpa det.
 

Kenzui

Warrior
Joined
12 Jan 2004
Messages
389
Location
Stockholm, värmdö
ok jag har fattat det där med hertigdömet! Fast då är ju jag inte ägare av det för jag kan ju bli avsat av tex kjesare jargus om jag nu är dux? i jargiska kjesardömet right? då det alltså inte min mark ju! så då är dedt bättre att få nästbästa resultatet som är greveskap för greveskap ägerman väll själv eller hur!?
//kenzui som inte riktigt har fattat egendom. men som vet att pengar är lättare än varor!
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
ok jag har fattat det där med hertigdömet! Fast då är ju jag inte ägare av det för jag kan ju bli avsat av tex kjesare jargus om jag nu är dux? i jargiska kjesardömet right? då det alltså inte min mark ju! så då är dedt bättre att få nästbästa resultatet som är greveskap för greveskap ägerman väll själv eller hur!?
rent teoretiskt sett så äger du ett hertigdömme eller för den del en annan föläning men bara för det kan du inte sälja den då det förutom att vara dumt och oekonomiskt som krille påpekade så skulle nog din länsherre klassa det som uppror och dra in marken varpå du blir jagad inte får några pengar och förlorar dill län.

Om du har en tittel i det jargiska kejsardömet så är det ännu lättare att fixa pengar med den du tar helt enkelt stora mutor för att tillsätta dina underordnade helst tar du alla intreserade parters mutor varefter du tillsätter den som betalat mest det ger betydligt mer än att avgå även om vissa kanske skulle muta dig till att göra det.
 

Sankt Creigh

Warrior
Joined
17 Feb 2004
Messages
258
Location
SthlM
Instämmer med Lijat, om du vill tjäna pengar i Jargien så har du ypperliga möjligheter till att ta mutor.

// Creigh
 

Spike

Veteran
Joined
17 Apr 2004
Messages
4
Location
Örebro
Hur mycket får man ungefär för ett hertigdöme om man skulle sälja det direkt när man börjar spela, om man fått det på egendomar? Ha det bra!

Hertig är en titel du fått av kungen för ditt land(eller något annat, för den delen).

När du blir hertig blir du oftast förvärvad ett hertigdöme. Du äger inte hertigdömet, du förvaltar det. Det är så ett feodalt system funkar. Du har den enormt skitstora äran att bli hertig över lite mark, så kungen slipper styra det direkt. DU är alltså en förvaltare, inte en ägare, av hertigdömet.

Att avsäga sig sitt hertigdöme är att avsäga sig sin titel. Och att avsätta sig sin titel är som att peka finger åt kungen. Han kommer, toksäkert bli arg. Alltså är det en dålig idé.

Dessutom: Vilken cerifalisk handelsman skulle göra sig av med sådan hård valuta som mark? Mark är som guld, men konstant. Du har folk som genererar pengar åt dig, sit back and enjoy! :gremlaugh:

Om du tycker dina plikter hindrar dig från att äventyra kan du alltid kalla in en släkting att styra det åt dig, alternativt kan du anställa någon att styra det.

Mina råd till dig:
Mjölka ditt hertigdöme på pengar. Har du brist på kontanter i början, låna dem. Jag tror att cirefaliska banker ger dig ett lån. Du är hertig, och du äger en båt, alltså ses du som en säker investering.

Använd din titel precis jämt och ständigt. Du kommer förhoppningsvis att mötas med mer respekt. (Plus att det är ett cerifaliskt karaktärsdrag att använda sina titlar)

Köp dig boken "Sjöfarare och Pirater", du kommer troligtvis behöva den!


/Erik - som delar med sig direkt ur minnet o tydligen mindes en massa....
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Re: Egendom?

då är dedt bättre att få nästbästa resultatet som är greveskap för greveskap ägerman väll själv eller hur!?
Nej - samtliga adelstitlar som ger dig land fungerar på samma sätt i ett feodalt system, oavsett om du är greve, hertig, baron, markis eller något annat. Marken/egendomen du fått i samband med din titel tillhör fortfarande din länsherre (och i förlängningen kungen), alltså kan du inte bara bestämma dig för att sälja det hux flux.


/Rax
 

Kenzui

Warrior
Joined
12 Jan 2004
Messages
389
Location
Stockholm, värmdö
Re: Handel? Tack för alla bra svar

Hej. Okej då börjar jag få riktigt grepp om detta. hur ska jag få pengar om jag förvaltar marken? gissar att jag får en del av skatterna och sånt? ok Tack ska ni ha alla smarta människor =).
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Re: Handel? Tack för alla bra svar

Hej. Okej då börjar jag få riktigt grepp om detta. hur ska jag få pengar om jag förvaltar marken? gissar att jag får en del av skatterna och sånt? ok Tack ska ni ha alla smarta människor =).
Du får inte endel av skatten du får all skatt även om endel krävs för att underhålla borgar och armeer
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Handel? Tack för alla bra svar

"Okej då börjar jag få riktigt grepp om detta. hur ska jag få pengar om jag förvaltar marken?"

Genom att fogdar och tillsyningsmän på din förläning samlar upp skatten och drar in den i stora lagerhus. En del av dessa resurser går åt att underhålla vägar, broar, borgar och förstås att nära dina män, men resten är faktiskt ditt.
 

Siadan

Veteran
Joined
25 Mar 2003
Messages
10
Location
Jönköping
Re: Handel? Tack för alla bra svar

Mitt ganska tråkiga men informativa svar blir:

Köp riddaren.

Där bör du hitta all information du söker.
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Pengar näää

Läs i riddaren om du nu skulle ha den som någon påpekat.

Vad ska du med pengar till föresten? Pengar är inte roligt. Det är däremot roligt att ha handelsskepp som bär adelsfamiljens flag, uppköpta hantverkare, byggnader, vakter, ett eget litet universitet med tillhörande bibliotek, en katedral och så vidare. Allt detta är köps inte främst för pengar utan betalas till stor del med avancerad byteshandel. Det blir trevligare att gå i sin egen huvudstad om de finaste byggnaderna bär släktens flagga.

/Ceram, blev lite på världsdominanshumör...
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Re: Egendom?

Jag vill påpeka att detta inte stämmer, åtminstone inte i alla Mundanas feodala system. I Consaber så finns det en skillnad mellan markägande och förvaltande adel b.l.a så får de markägande sitta med i regentrådet alltså sitter inte hertigar där i egenskap av hertig men oftast så är de greve också och får på så sätt ändå en plats.
I Consaber så är baroner och grevar markägande adel och markiser, godsherrar, riddare och hertigar förvaltande.
 

Kenzui

Warrior
Joined
12 Jan 2004
Messages
389
Location
Stockholm, värmdö
Re: Handel? Tack för alla bra svar

ok då har jag nog fattat allt! det där med att dte är tråkit med pengar JA! Det är det men jag vill ju ha det där handelsskeppet och fina byggnaden :gremsmile:. Och tyvärr så har jag ju inte råd att köpa varken ridaren eller sjörövare ...! Ha det bra.
//kenzui som är väldigt trög!
 
Top