Pengarpengarpengarpengar...
"Hur mycket får man ungefär för ett hertigdöme om man skulle sälja det direkt när man börjar spela, om man fått det på egendomar?"
Ack, denna moderna syn på pengar.
För den normale människan på Mundana så är pengar egentligen inte värt något. Är man rik så har man land, inte pengar.
Tanken är så här: pengar är till för att skyffla värden från punkt A till punkt B. Det är till för att underlätta handel, helt enkelt. Handel är ju trots allt utbyte av varor: du får en cykel av mig om jag får en gummisnodd av dig (i princip). Nå, har inte jag en cykel så är du inte intresserad av att byta bort din gummisnodd. Kalle, däremot, har en cykel, men han vill ha en kakadua i utbyte, och ingen av oss har en kakadua, och så vidare.
Detta löser man på tre sätt. Ett är att ha saker som man egentligen inte vill ha men som andra vill ha, som "potentiella byten", helt enkelt. Jag har med mig en massa kakaduor och cyklar, utifall att någon vill ha en cykel och kan byta bort sin gummisnodd. Men egentligen vill jag inte ha en cykel, eftersom den tar plats.
Ett annat är att samla alla involverade och sedan på något sätt skyffla varor fram och tillbaka tills alla är nöjda. Men det är opraktiskt och tar tid och innebär ändå att jag måste skyffla cyklar med mig.
Det tredje sättet är pengar. Pengar är så att säga en "frystorkad cykel". Det är värdet av en cykel som kan realiseras till en cykel om jag träffar någon som har en cykel att bli av med. Dessutom väger den två gram, vilket är bra mycket mindre än 14 kilo cykel. Tack vare pengar så kan jag få köpa din gummisnodd nu på stubben utan att släpa med mig en cykel, varefter du själv kan ta silvermyntet och leta upp en cykel som passar dig. Pengar är helt enkelt till för att göra handel lättare för alla inblandade.
Så, hur får man pengar? Genom att sälja något. Hur får man något att sälja? Genom att det produceras, antingen genom att du tillverkar det själv eller genom att du samlar in det som skatt. Det gör att ett hertigdöme, som producerar en massa saker åt dig, är en värdegenerator. Det genererar hela tiden mer värde. Pengar är inte en värdegenerator, utan en värdetransport.
Ska man ta det med moderna termer, att sukta efter pengar i Mundana är som att sukta efter de elektroniska impulserna som talar om för bankomaten att den ska spotta ut sig en hundralapp till dig. Att vilja sälja ett hertigdöme är som att säga upp sig från jobbet för att få fler elektroniska impulser.