Handel på Kopparhavet

dr_avalanche

Veteran
Joined
5 Aug 2015
Messages
5
Någon som funderat kring handel? Hittar inget i boken att utgå från. Blir ju snabbt komplext om man vill ta hänsyn till vanliga import och exportvaror per region, tullavgifter och värdet på varor. Får ens vem som helst bedriva handel där Edsförbundet eller Tribunalen har inflytande?
 

afUttermark

Warrior
Joined
17 Oct 2011
Messages
391
Jag tänker mer jordnära olika handelshus har specialiserat sig på olika varor/laster.

Sen Krilloan är ju en maffig stad, tänker om man kapar ett skepp mot krilloan så är det i nio fall av tio något slags skepp med födoämnen, vin, olja, vete och fiskmjöl skeppen som går därifrån däremot, där finns grejer att plundra.

Men det är klart vi kan göra handelslistor.
 

Måns

Duck Champion
Joined
12 Nov 2001
Messages
11,172
Location
Athos
Någon som funderat kring handel? Hittar inget i boken att utgå från. Blir ju snabbt komplext om man vill ta hänsyn till vanliga import och exportvaror per region, tullavgifter och värdet på varor. Får ens vem som helst bedriva handel där Edsförbundet eller Tribunalen har inflytande?
Om vi har! Vi har funderat oerhört mycket kring detta men som du misstänker, och där vi just nu valt att lägga ribban, är att handel kräver någon form av jurisdiktion. Det finns inte någon enhetlig standard och det är inte heller en fri marknad. Istället är det stora spelare, som ex nämnda Edsförbundet och Tribunalen, som dikterar villkoren vilket ger att ett antal aktörer får spelrum. Det är komplext och vi ämnar inte gå till djupet i frågan, men vi kommer fördjupa oss en aning i kommande moduler med hyfsat abstrakta regler kring handel och lite mer info kring hur det egentligen går till.

Frågan är även förknippad med lag och rätt runt Kopparhavet, och vem man tyr sig till i stunder av nöd etc.

Men för den enskilde äventyrslystne handelsmannen räcker det med att packa sitt fartyg fullt med varor och ta sig till en hamn där dessa kan säljas.

Och mer grundläggande, när det gäller vilka varor som är gångbara så kan man tjuvkika på Medelhavets länder för att få en liten ledtråd om var man håller lamm, odlar ris, har fiskodlingar etc etc.
 
Last edited:

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
3,417
Det kan ju vara värt att nämna att vi valde att ha med lastmått (tunna och skeppslast) precis för att göra det enklare att utveckla de abstrakta reglerna Måns nämnde. Och att det inte är en slump att vi har med värvet Köpman.

Vi har en ganska tydlig idé om var vi vill landa med handelregler, men de är inte skrivna än, och vi hör gärna era preferenser och tankar.
 

dr_avalanche

Veteran
Joined
5 Aug 2015
Messages
5
Det kan ju vara värt att nämna att vi valde att ha med lastmått (tunna och skeppslast) precis för att göra det enklare att utveckla de abstrakta reglerna Måns nämnde. Och att det inte är en slump att vi har med värvet Köpman.

Vi har en ganska tydlig idé om var vi vill landa med handelregler, men de är inte skrivna än, och vi hör gärna era preferenser och tankar.
Kul att du nämner skeppsläster för när jag läste sjöfartsreglerna första gången bläddrade jag omedelbart tillbaka till utrustningskapitlet för att hitta tabell för värdet på olika varor per skeppslast. Blev lite besviken 😁

Som svar på frågan - jag skulle inte vilja ha något alltför komplicerat när det gäller regler. En tabell för typiska värden på vanliga handelsvaror. Lite generella riktlinjer för skillnad mellan export och import map förtjänst. Gärna lite kött på benen hur handelshusen reglerar handeln. Vilka varor som produceras var. Finansiering. Risker.

Ser verkligen fram emot att se vad ni hittar på.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
1,830
Location
Linköping
Lämplig inspiration: Braudel, Ferdinand (1997) Medelhavet och medelhavsvärlden på Filip II:s tid
Ibland är det tråkigt med ett litet modersmål, den var inte billig men den fanns på engelska för halva priset också. Dags att slå ett kik på biblioteket, något att vara glad för. Tack för tipset.
 
Top