Handel på Kopparhavet

dr_avalanche

Veteran
Joined
5 Aug 2015
Messages
5
Någon som funderat kring handel? Hittar inget i boken att utgå från. Blir ju snabbt komplext om man vill ta hänsyn till vanliga import och exportvaror per region, tullavgifter och värdet på varor. Får ens vem som helst bedriva handel där Edsförbundet eller Tribunalen har inflytande?
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Jag tänker mer jordnära olika handelshus har specialiserat sig på olika varor/laster.

Sen Krilloan är ju en maffig stad, tänker om man kapar ett skepp mot krilloan så är det i nio fall av tio något slags skepp med födoämnen, vin, olja, vete och fiskmjöl skeppen som går därifrån däremot, där finns grejer att plundra.

Men det är klart vi kan göra handelslistor.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Någon som funderat kring handel? Hittar inget i boken att utgå från. Blir ju snabbt komplext om man vill ta hänsyn till vanliga import och exportvaror per region, tullavgifter och värdet på varor. Får ens vem som helst bedriva handel där Edsförbundet eller Tribunalen har inflytande?
Om vi har! Vi har funderat oerhört mycket kring detta men som du misstänker, och där vi just nu valt att lägga ribban, är att handel kräver någon form av jurisdiktion. Det finns inte någon enhetlig standard och det är inte heller en fri marknad. Istället är det stora spelare, som ex nämnda Edsförbundet och Tribunalen, som dikterar villkoren vilket ger att ett antal aktörer får spelrum. Det är komplext och vi ämnar inte gå till djupet i frågan, men vi kommer fördjupa oss en aning i kommande moduler med hyfsat abstrakta regler kring handel och lite mer info kring hur det egentligen går till.

Frågan är även förknippad med lag och rätt runt Kopparhavet, och vem man tyr sig till i stunder av nöd etc.

Men för den enskilde äventyrslystne handelsmannen räcker det med att packa sitt fartyg fullt med varor och ta sig till en hamn där dessa kan säljas.

Och mer grundläggande, när det gäller vilka varor som är gångbara så kan man tjuvkika på Medelhavets länder för att få en liten ledtråd om var man håller lamm, odlar ris, har fiskodlingar etc etc.
 
Last edited:

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Det kan ju vara värt att nämna att vi valde att ha med lastmått (tunna och skeppslast) precis för att göra det enklare att utveckla de abstrakta reglerna Måns nämnde. Och att det inte är en slump att vi har med värvet Köpman.

Vi har en ganska tydlig idé om var vi vill landa med handelregler, men de är inte skrivna än, och vi hör gärna era preferenser och tankar.
 

dr_avalanche

Veteran
Joined
5 Aug 2015
Messages
5
Det kan ju vara värt att nämna att vi valde att ha med lastmått (tunna och skeppslast) precis för att göra det enklare att utveckla de abstrakta reglerna Måns nämnde. Och att det inte är en slump att vi har med värvet Köpman.

Vi har en ganska tydlig idé om var vi vill landa med handelregler, men de är inte skrivna än, och vi hör gärna era preferenser och tankar.
Kul att du nämner skeppsläster för när jag läste sjöfartsreglerna första gången bläddrade jag omedelbart tillbaka till utrustningskapitlet för att hitta tabell för värdet på olika varor per skeppslast. Blev lite besviken 😁

Som svar på frågan - jag skulle inte vilja ha något alltför komplicerat när det gäller regler. En tabell för typiska värden på vanliga handelsvaror. Lite generella riktlinjer för skillnad mellan export och import map förtjänst. Gärna lite kött på benen hur handelshusen reglerar handeln. Vilka varor som produceras var. Finansiering. Risker.

Ser verkligen fram emot att se vad ni hittar på.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,052
Location
Linköping
Lämplig inspiration: Braudel, Ferdinand (1997) Medelhavet och medelhavsvärlden på Filip II:s tid
Ibland är det tråkigt med ett litet modersmål, den var inte billig men den fanns på engelska för halva priset också. Dags att slå ett kik på biblioteket, något att vara glad för. Tack för tipset.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Vi diskuterade faktiskt handel senast igår när vi spelade. Det finns en del mer moraliskt tvivelaktiga handelsmän (smugglare), i vår spelgrupp som är villiga att ta stora risker för snabba pengar.

Det skulle vara trevligt om det i kommande texter finns uppslag även för dem. Saker som...

- Var går det att köpa varor legalt, smuggla in till annan plats och sälja illegalt.
- Var man kan tjäna mest pengar genom att smuggla varor och undvika tullavgifter.
- Finns det pengar att tjäna i t.ex. illegal sophantering, dvs få pengar för att ta emot stadens sopor och sedan "råka tappa lasten" när man är ute till havs?
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Handelshuset di Fano - vin, lyxprodukter( parfym, oljor och smink), socker
Handelshuset Bulldaccio - timmer, pälsverk,
Handelshuset Fyske af Klippebo - Berendiskt drakvin, tegel och marmor.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
- Var går det att köpa varor legalt, smuggla in till annan plats och sälja illegalt.
På många platser, och jag skulle föreslå att du som SL hittar på några passande rutter. Exempel kan vara:
- speglar, smycken och andra lyxartiklar från i princip varsomhelst till Kardunien eller det Heliga Kishatet.
- vapensmuggling från det Feliciska Edsförbundet till rebellgrupper i rivalstater.
- vapensmuggling från Zorakin eller Berendien till Hynsolgiska rebeller.
- I princip var som helst där det finns ett handelsmonopol.

- var man kan tjäna mest pengar genom att smuggla varor och undvika tullavgifter.
- främst om man smugglar till välutvecklade handelsekonomier med starka gillen och handelshus eller en stark centralmakt. Så erebosiska handelsstäder under tribunalen, zorakiska, krunska och efariska stapelstäder, feliciska medlemsstäder.
- Inte Krilloan ;)
- Tänk gärna på nivån stad snarare än nivån rike. Varje stad har sina egna lagar och aktörer.


- Finns det pengar att tjäna i t.ex. illegal sophantering, dvs få pengar för att ta emot stadens sopor och sedan "råka tappa lasten" när man är ute till havs?
- spontant känns det kanske inte så troligt. Tror kopparhavsborna redan dumpar fritt utan att bry sig så noga...
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Berätta gärna hur ni gör och hur det funkar. Vi har definitivt planer på handelsregler, och är fortfarande öppna för input
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Jag har precis börjat spelleda Ultraviolet Grasslands där man driver en karavan på väg västerut över det vidsträckta gräslandet mot Black City ute vid världens ände, och handlar med guld, hästar, förbjudna vapen och radioaktiva körsbär på vägen. Reglerna för handel går ut på att man köper varor för ett visst pris på en viss plats, sedan kan man lägga lite tid på att undersöka var i närheten man kan sälja dem med vinst (slå på en tabell), sedan ytterligare ett slag när man försöker sälja dem så dyrt som möjligt. Men all tid som går kostar pengar i och med uppehälle, karavanens resurser, löner etc, förutom risken för överfall eller andra missöden. Vi har inte riktigt greppat vad som är lämplig risktagande än, men det ger sig nog. Det som saknas är tydliga regler för vad som går att köpa vid vilken plats.

Resultatet är än så länge lovande. Handelsrutter skisseras, debatteras och förkastas. Reglerna ger upphov till intressanta val och möjligheter i fiktionen. Längre fram, när man har mer pengar att spendera, kan man skapa en fast handelsrutt mellan två platser och håva in vinsten. Tills något går snett som man måste hantera. Och kanske är det ändå bättre att smuggla vapen till de revolutionära dvärgarna?

Det tilltalar mig att systemet är ett slags självgående ekonomi egentligen. Lite oklart huruvida det kapitalistiska systemet fungerar i längden också, eller om man måste ha tur för att lyckas, precis som det ska vara. Kan rapportera mer när kampanjen fortgått lite längre. :)
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Tabell över handelsskepp på väg mot Pendon slå 2t6
2 - En-mastad Sambuk, kryddor, exotiska insekter och örter
3 - Feluck, 4 skeppsläster rostade mandlar, 2 läster silvertackor och 2 läster olivolja
4 - Tvåmastad Sambuk, 8 skeppsläster Krunsk marmor, 7 läster hynsolgiskt ylle
5 - Kogg, 2 skeppsläster krut, 10 skepsläster havre, 10 läster humle
6 - Kogg, 4 läster tegel, 10 läster ekplank, 4 läster ylle, 2 läster pergament, 2 läster tusch
7 - Chebeck, 11 läster fiskmjöl , 1 skeppsläst gul beladonna
8 - Chebeck 12 läster papyrus
9 - Karavell, 30 läster råg, 5 läster vin
10 - Karavell, en stridselefant och tolv läster hö
11 - Karavell, tio läster glas, tio läster svart sand, tio läster silke
12- Karrack, 8 hynsolgiska fålar, 12 läster drakvin, tre balar papir, ett tjog konserverade gripägg, en staty i underlig grön sten, 12 tunnor armborstlod, två smäckra stridsliar och tolv slavar
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Intressant. Har inte läst Ultraviolett Grasslands, men finns en del beröringspunkter här. Och karavaner med exotiska varor är bara början ;)

Vi tänker att en handelsexpedition är en Utmaning. Vi har redan etablerat idén att en resa har en viss kostnad per etapp i sjöfartsreglerna. Mycket möjligt att vi bygger vidare på det.

Smart att simulera andra marknader med slumptabeller. Helst så att det steg för steg "populerar" spelvärlden.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Intressant. Har inte läst Ultraviolett Grasslands, men finns en del beröringspunkter här. Och karavaner med exotiska varor är bara början ;)

Vi tänker att en handelsexpedition är en Utmaning. Vi har redan etablerat idén att en resa har en viss kostnad per etapp i sjöfartsreglerna. Mycket möjligt att vi bygger vidare på det.

Smart att simulera andra marknader med slumptabeller. Helst så att det steg för steg "populerar" spelvärlden.
Jag kan tänka mig att man kan ha olika multipler av vinst beroende på utfallet av utmaningen då, modifierat av hur väl man gjort sin hemläxa och avläst marknaden rätt. (Förutom att den kan hinna ändras medan man är på väg!)

Alla borde för övrigt läsa Ultraviolet Grasslands, inte bara för handelsreglerna. Här förklarar jag varför. :)
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Namn på skepp, tavernor, el dylikt
1- Anxalis. 1 - Vrede
2 - Marduks 2 - Bägare
3 - Gyllne 3 - Hammare
4 - Zephons 4 - Storm
5 - Ljuster 5 - Våg
6 - Drak 6 - Vind
7 - Blodstänkta 7- Lyster
8 - Mån 8 - Klinga
9 - Utu 9 - Fiskgjuse
10 - Havets 10 - Skräck
 
Top