Skall snart till att starta en ny kampanj där RP kommer hastigt och mer eller mindre lustigt blir andelsägare till ett litet och ganska misslyckat handelsbolag i Jarla.
Tänkte att bolagets tillgångar i princip består av en mindre slup samt ett litet lager med några enkla inventarier och kanske en mindre mängd varor. Det kan eventuellt också vara så att bolaget har vissa småskulder. (Det har varit i så pass dåligt skick att ingen vågat ge några större lån eller avbetalningar.)
En sak jag dock funderar på är hur stort lagret bör vara? En annan är ungefär hur mycket "lastkapacitet" ett lager har?
Jag tänker mig att man kan få in ungefär ett halvt till ett "ton" per kubikmeter. Låter detta rimligt? Givetvis beror det ju också lite grann på vilka varor det är men jag har alltid utgått ifrån att de "ton" av olika handelsvaror som finns i S&P också för de lättare varorna i någon mån är en volymsbegränsning.
Saker som är levande (boskap och fjäderfä och sånt) eller väldigt skrymande lär man ju knappast kunna utnytja ett fartygs hela flytförmåga till utan blir istället begränsad av utrymmet.
En annan sak jag funderat lite över är när och hur man skall hantera om man går från att handla i parti till att handla i minut. Köper man t.ex. Lergods som en handelsvara men säljer det som enstaka krukor och fat och muggar och vad det nu kan vara lär man ju kunna göra sig en hacka imellan, även om det ju lär ta sin tid.
En annan sak jag funderar över är vilka tillstånd, avtal och andra sådana handlingar som krävs eller ger fördelar till de lokala köpmänen i en stad som Jarla. (Eller för den delen i almmänhet.) En sak som jag funderat på är att köra så att är man inte registrerad eller ja har tillstånd i staden så räknas alla varor som att man fört in dom i staden och ska förtullas.
/Bjorn
Tänkte att bolagets tillgångar i princip består av en mindre slup samt ett litet lager med några enkla inventarier och kanske en mindre mängd varor. Det kan eventuellt också vara så att bolaget har vissa småskulder. (Det har varit i så pass dåligt skick att ingen vågat ge några större lån eller avbetalningar.)
En sak jag dock funderar på är hur stort lagret bör vara? En annan är ungefär hur mycket "lastkapacitet" ett lager har?
Jag tänker mig att man kan få in ungefär ett halvt till ett "ton" per kubikmeter. Låter detta rimligt? Givetvis beror det ju också lite grann på vilka varor det är men jag har alltid utgått ifrån att de "ton" av olika handelsvaror som finns i S&P också för de lättare varorna i någon mån är en volymsbegränsning.
Saker som är levande (boskap och fjäderfä och sånt) eller väldigt skrymande lär man ju knappast kunna utnytja ett fartygs hela flytförmåga till utan blir istället begränsad av utrymmet.
En annan sak jag funderat lite över är när och hur man skall hantera om man går från att handla i parti till att handla i minut. Köper man t.ex. Lergods som en handelsvara men säljer det som enstaka krukor och fat och muggar och vad det nu kan vara lär man ju kunna göra sig en hacka imellan, även om det ju lär ta sin tid.
En annan sak jag funderar över är vilka tillstånd, avtal och andra sådana handlingar som krävs eller ger fördelar till de lokala köpmänen i en stad som Jarla. (Eller för den delen i almmänhet.) En sak som jag funderat på är att köra så att är man inte registrerad eller ja har tillstånd i staden så räknas alla varor som att man fört in dom i staden och ska förtullas.
/Bjorn