Nekromanti Handel, lastkapacitet och lagerbyggnader

Bjorn

Hero
Skall snart till att starta en ny kampanj där RP kommer hastigt och mer eller mindre lustigt blir andelsägare till ett litet och ganska misslyckat handelsbolag i Jarla.

Tänkte att bolagets tillgångar i princip består av en mindre slup samt ett litet lager med några enkla inventarier och kanske en mindre mängd varor. Det kan eventuellt också vara så att bolaget har vissa småskulder. (Det har varit i så pass dåligt skick att ingen vågat ge några större lån eller avbetalningar.)

En sak jag dock funderar på är hur stort lagret bör vara? En annan är ungefär hur mycket "lastkapacitet" ett lager har?

Jag tänker mig att man kan få in ungefär ett halvt till ett "ton" per kubikmeter. Låter detta rimligt? Givetvis beror det ju också lite grann på vilka varor det är men jag har alltid utgått ifrån att de "ton" av olika handelsvaror som finns i S&P också för de lättare varorna i någon mån är en volymsbegränsning.

Saker som är levande (boskap och fjäderfä och sånt) eller väldigt skrymande lär man ju knappast kunna utnytja ett fartygs hela flytförmåga till utan blir istället begränsad av utrymmet.

En annan sak jag funderat lite över är när och hur man skall hantera om man går från att handla i parti till att handla i minut. Köper man t.ex. Lergods som en handelsvara men säljer det som enstaka krukor och fat och muggar och vad det nu kan vara lär man ju kunna göra sig en hacka imellan, även om det ju lär ta sin tid.

En annan sak jag funderar över är vilka tillstånd, avtal och andra sådana handlingar som krävs eller ger fördelar till de lokala köpmänen i en stad som Jarla. (Eller för den delen i almmänhet.) En sak som jag funderat på är att köra så att är man inte registrerad eller ja har tillstånd i staden så räknas alla varor som att man fört in dom i staden och ska förtullas.

/Bjorn

...men jag har alltid utgått ifrån att de "ton" av olika handelsvaror som finns i S&P också för de lättare varorna i någon mån är en volymsbegränsning.
Jag vill minnas att det står att så är fallet och att det står någonstans i S&P, inte säker dock...

Varför mäter du inte bara lagrets storlek i sabriska ton också? Eller vill du veta ungefär hur stort det är i meter bara för att? Kan ju tänka mig att ett lager har ganska hög lastkapacitet, fast allt beror ju på... Minst hundra ton låter väl rimligt åtminstånde för ett litet lager, finns ju skepp som tar 300 och mer i S&P så... Fast vill man ha ett litet litet, så kanske ca 50?

Visst borde man kunna tjäna en hel del på att köpa ettpar ton lergods och sedan sälja av i styck... Men jag vet inte, det tar säkert ettpar tre månader att avyttra ett helt ton (jag bara gissar, jag har ingen koll) och på den tiden hinner man bedriva ganska mycket annan handel... Annars hade väl alla köpt in några ton och sålt det i smådelar...

Avtal, dels de som finns i S&P. Att man betalar mindre hamnavgift i registrerad hamn. Man kan väl även registrera sig för lots kanske. Betala ett fast årspris för att få hur många lotsningar som hälst i en specifik hamn.
Lägre tull kanske... Sedan står det ju en hel del på "Registrering" i S&P på s 58... T.ex. förtur till kajplatser, stuvare och varv och sådanna grejer...

Låter som en kul kampanjidé iallafall... Lycka till med den! :gremlaugh:

En annan sak jag funderar över är vilka tillstånd, avtal och andra sådana handlingar som krävs eller ger fördelar till de lokala köpmänen i en stad som Jarla. (Eller för den delen i almmänhet.) En sak som jag funderat på är att köra så att är man inte registrerad eller ja har tillstånd i staden så räknas alla varor som att man fört in dom i staden och ska förtullas.

Folk som kommer från utomsocknes (minns att Ashariens jarladömen faktiskt är mer eller mindre suveräna stater) lär ju definitivt betala tull, och ju mer utomsocknes desto mer tull (med förbehåll för diverse avtal av politiskt och ekonomisk art); en bonde på väg till markan kanske går in gratis eller för motsvarandra några silver medan en sabrisk handelsman som kommer in med en skeppslast får betala 400 silver + 4 procent av den avyttrade lastens värde.

Sedan kan det ju som sagt finnas otaliga mer eller mindre snåriga avtal mellan stater, individer, grupper gillen, handelsmän och andra privata intressen som gör livet surt för den oinvigde och ge upphov till en eller två äventyrsmöjligheter...

Back