Nekromanti Han, hon, hen en

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,784
Location
Göteborg
Precis. I vissa dialekter används "en" som subjektspronomen, men i standardsvenska är det en skillnad.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
obak said:
All heder åt recensenter, men sluta använda ordet En när ni menar Man, känns Man alldeles för manschavunistiskt icke genusneutralt så använd om ni måste Hen, men fan inte En!
Vadårå? Fenix skriver väl va fan de vill?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,441
Jag förstår ingenting här Robban. Menar du att du var medveten om subjekt-objekt-skillnaden (jag tänkte inte alls på det innan Genesis påpekade det) men liksom utgick från att vi diskuterade "en" som dialektal subjektsform? Eller hur menar du?
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Jag använder ofta 'folk' istället för 'Man' där det är möjligt grammatiskt. Jag skriver även om meningar för att bli av med ordet 'man'.

Exempelmeningar:

Men det har man fått för sig...
Men det har folk fått för sig...
Man har en tendens att tycka så...
Folk har en tendens att tycka så...

Men oftast försöker jag att inte skriva så allmängiltigt utan försöker precisera vilka jag menar med "man/folk".

Att ersätta 'man' med 'en' ogillar jag. Jag tycker att det stör läsningen. När jag måste använda 'man' för att jag inte kan använda 'folk' så använder jag helt enkelt 'man' för att jag ogillar de substitut som idag finns att tillgå. Jag skulle vilja ha ett annat ord för det allmängiltiga 'man', för helst vill jag inte använda det.
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,207
Location
Stockholm
Mukwa said:
Jag använder ofta 'folk' istället för 'Man' där det är möjligt grammatiskt. Jag skriver även om meningar för att bli av med ordet 'man'.

Exempelmeningar:

Men det har man fått för sig...
Men det har folk fått för sig...
Man har en tendens att tycka så...
Folk har en tendens att tycka så...
Men det där blir väldigt mycket mer otrevlig och exkluderande ton. När du använder "volk" så exluderar du dig själv, när "man" används så inkluderar du dig själv.

Om man ska ha ett allternativ till "man", varför inte börja använda "hanne"?
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,986
Location
Göteborg
krank said:
Sum Caligini said:
Jag tyckte du menade att ordets betydelse saknade mening?
Det var inte det jag menade, och det var inte det jag skrev.

Sum Caligini said:
Förstår fortfarande inte vad du menade när du skrev "Frågan är ju inte vad det har betytt, utan vilka associationer det skapar nu."
Om vi tar ett helt orelaterat exempel, som du gärna inte får stirra dig blind på:

Ordet "fitta" kommer av "våt ängsmark". Ändå finns det väldigt få som hävdar att det borde vara okej att använda ordet fitta eftersom det ju ändå "egentligen" betyder våt ängsmark. Idag har det blivit ett ord som betyder och associeras med det könsorgan som samhället betraktas som kvinnligt.

Alltså är det skillnad på dåtida/historisk betydelse och nutida. Och man kan inte försvara nutida betydelse genom att hänvisa till ett ords historia, eftersom ords betydelse förändras med tiden.
Jag tycker inte att ditt exempel är relevant. Menar du att för att vissa människor tror att ordet "man" syftar på en man så skall det bytas ut mot ett annat ord? Eller att om man skriver ordet "man" tillräckligt många gånger, oavsett betydelse, så förstärker det "normen" att en person är man? Vad säger man då om en man på ett lejon? Skall det också bytas ut? Kanske bör man bränna upp alla gamla uppslagsverk som nämner "man"" eftersom det kan förleda människor att tänka män som normen?
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Genesis said:
"Man får inte vara dum" är inte samma sak som "Han/hon får inte vara dum". "Han" och "hon" syftar till en viss specifik person, medan "man" syftar till en allmän, ospecifik person. Vi saknar alltså ett pronomen för en specifik, enskild, könsobestämd person.
"En får inte vara dum"?

Genesis said:
EDIT: Ännu tydligare skillnad: "Orcher dödar en lätt" kontra "Orcher dödar man lätt".
Om meningen skrivs såhär då: "En dödar orcher lätt", "man dödar orcher lätt"?

Är jag helt språkligt obegåvad om jag tycker att skillnaden försvann?

Att byta ut ord rakt av i en mening känns lite oärligt, ibland behöver en omformulera.

(jag erkänner att jag är på tunn is, detta är verkligen inte mitt område)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Sum Caligini said:
Jag tycker inte att ditt exempel är relevant. Menar du att för att vissa människor tror att ordet "man" syftar på en man så skall det bytas ut mot ett annat ord?
Mitt exempel var menar att illustrera poängen "ett ords historia har mycket litet att göra med vad ordet betyder idag", eftersom du uttryckte svårigheter att förstå vad jag menade när jag skrev det.

Har jag skrivit "det ska bytas ut"? Försöker du få det här att glida till någon form av situation där jag vill skicka språkpolisen på alla som väljer att fortsätta skriva 'man'?

Så för att göra det väldigt, väldigt enkelt för dig: Nej, jag menar inte att ordet nödvändigtvis "ska bytas ut" sådär i allmänhet. Det är mer som att jag gärna skulle se en utveckling där det fasades ut. Men jag ämnar inte göra speciellt mycket åt saken själv. Som jag skrivit längre upp har jag själv ingen jättestark åsikt i frågan. Men jag förstår de som kan tänka sig att själva göra en minimal förändring i sitt språk för att försöka verka för en god sak.

Sum Caligini said:
Eller att om man skriver ordet "man" tillräckligt många gånger, oavsett betydelse, så förstärker det "normen" att en person är man?
Nope.

Sum Caligini said:
Vad säger man då om en man på ett lejon? Skall det också bytas ut? Kanske bör man bränna upp alla gamla uppslagsverk som nämner "man"" eftersom det kan förleda människor att tänka män som normen?
Alltså... Är det här saker du på riktigt tror att jag - eller någon annan som tycker att 'man' i den betydelse som diskuteras här, som opersonligt pronomen eller vad det heter - tycker? Allvarligt?

Eller försöker du göra dig lustig? Trolla? Jag förstår ärligt talat inte riktigt vad du vill med den sortens överdrifter.


Jag kan försöka ta det igen, om det hjälper. Märk väl, jag har ingen superstark åsikt i frågan själv; jag använder "man" i Rotsystem till exempel eftersom jag inte tycker att den dialektala känsla "en" har i dagsläget passar min vision. Men i alla fall:

Just nu är mannen norm. Det betyder att när någon ombeds föreställa sig en "person" så är det en överväldigande majoritet som föreställer sig en man, inte en kvinna eller en okönad person. Vi pratar om "fotboll" när det är herrfotboll men "damfotboll" när det är fotboll som råkar spelas av kvinnor. Säger man inget annat, dvs är det inte ett undantag, så är det en man. Det är det man menar med att mannen är norm. Lite som att vi i sverige oftare beskriver en svart person som "svart" än vi beskriver en vit person som "vit" (vithetsnormen).

Med så långt?

Ordet "man" används idag i två betydelser. Det är inte speciellt långsökt, tycker jag, att tänka sig att det finns associationer dem emellan. De låter likadant, och det passar dessutom himla bra ihop med ovan nämnda mansnorm. Detta oavsett ordets historia.

Att då använda "en" istället för "man" i sitt eget språk - vilket en del människor väljer att göra, utan att på något vis tvinga till exempel dig att göra det - signalerar en medvetenhet inför det här. Att man fattar grejen, och vill luckra upp manlighetsnormen. Det betyder inte att man kommer att Rädda Världen genom att skriva "en" istället för "man". Eller ens att man har det som mål. Det är i hög grad en signal, en symbolhandling: Man signalerar sin medvetenhet, och arbetar därmed inkluderande för de som upplever att de åsidosätts av den nuvarande normen. Lite som att använda ord som "cis" om icke-transpersoner.

Och det sker som sagt på högst individuell basis. Jag har inte sett någon fördömas för att hen vägrar byta "man" mot "en". Eller ens kritiseras, tror jag. Ibland ser jag försiktiga förfrågningar och förslag, men inte mer än så.


Och allt detta har naturligtvis hemskt lite att göra med den dystopi du av någon anledning finner det nödvändigt att måla upp.

Vad vet jag, kanske är det mest menat som en språkkonservativ symbolhandling...


Om det här också blir bemött med vanvettiga överdrifter eller att du hittar på saker jag inte sagt vet jag att min förmåga att förklara vad jag menar tydligen är undermålig i det här sammanhanget och hoppas att någon annan kan förklara bättre.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Korpen said:
Mukwa said:
Jag använder ofta 'folk' istället för 'Man' där det är möjligt grammatiskt. Jag skriver även om meningar för att bli av med ordet 'man'.

Exempelmeningar:

Men det har man fått för sig...
Men det har folk fått för sig...
Man har en tendens att tycka så...
Folk har en tendens att tycka så...
Men det där blir väldigt mycket mer otrevlig och exkluderande ton. När du använder "volk" så exluderar du dig själv, när "man" används så inkluderar du dig själv.
Ja, det har du förstås rätt i, och i de fall jag vill inkludera mig själv så använder jag inte 'folk'. 'De flesta' eller 'Alla' brukar funka bra för retoriska poänger av sådant slag :gremtongue:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Gurgeh said:
Jag tolkar dem på följande sätt:

orcher dödar en lätt -- det är lätt för orcher att döda dig

orcher dödar man lätt -- det är lätt för dig att döda orcher
Mä'föschöen, kan ent' stassfôlk läre sej å prate som fôlk, så en slepper sånt därna trams! En annen bler ju alldeles trött på'em som ent' fatter va en mener mä "en"!
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,986
Location
Göteborg
krank said:
Om det här också blir bemött med vanvettiga överdrifter eller att du hittar på saker jag inte sagt vet jag att min förmåga att förklara vad jag menar tydligen är undermålig i det här sammanhanget och hoppas att någon annan kan förklara bättre.
Angående överdrifter så tyckte jag väl inte det var så moderat att ta "fitta" som exempel - även om du naturligtvis inte direkt jämställde det med "man" så kändes det som lite provocerande.
 

Per Folmer

Swordsman
Joined
13 May 2011
Messages
449
Location
Söder om Göteborg
krank said:
Det kallas "att se strukturer". Individen är inte allt; individen existerar i skärningspunkten mellan ett antal olika grupper/dimensioner, där de flesta har privilegier i vissa dimensioner men saknar dem i andra. Det är det här som kallas "intersektionalitet".

Jag tycker att Alexandra har alldeles rätt i det citat du återger. Eller ja, om hennes mål var att få Alice att bli sin bästa kompis och stryka henne medhårs kanske det var fel, men jag tycker definitivt att en hel del priviligerade personer med förvrängd världssyn a' tunnelseende behöver få sina privilegier påpekade för sig ibland.

Lite som när Maria Abrahamsson inte tyckte att man var höginkomsttagare vid 36 000 kronor i lön, "för att hunddagis är så dyrt".

Fatta mig inte fel nu, jag tycker att man ska vara taktisk i hur man argumenterar. Men att vara taktisk betyder inte att man i alla lägen ska gulla med de som uttalar sig aningslöst utifrån en privilegierad position.
Jaså, det förklarar en hel del.

Så, säg att normen är att Sverige är strukturellt rasistiskt, vilket jag skulle kunna anta att Alexandra skulle kunna stötta. Jag tycker det är ett maktutövande hon pysslar med om en åsikt som knappt utmanar denna norm yttras och vars röst behöver påminnas om sin plats.
Snacka om intersektionalitet. Här har vi alltså en vit kvinna som berättar för en vit kvinna att hennes åsikt är dum för att hon är en vit kvinna och därför kanske inte har en aning om hur andra känner.

Skulle inte Jimmie Åkesson kunna dra till med att invandrare borde inte yttra åsikter därför att de kommer från en annan kultur och har ingen förståelse för vårt land?

Visst, han är privilegierad som Alexandra inom vissa kategorier, men i andra så kan han helt enkelt hänvisa till massornas oförståelse. Låter smart.

1) Sverige är strukturellt rasistiskt. (vet du inte?)
2) Ingen märker det (förutom vi) vilket bevisar punkt 1.
2b) Människor märker det men vill inte göra något för 1.

Diskutera så om du vill, men det kommer vi inte så långt på.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,057
Location
Ereb Altor
Per Folmer said:
Skulle inte Jimmie Åkesson kunna dra till med att invandrare borde inte yttra åsikter därför att de kommer från en annan kultur och har ingen förståelse för vårt land?
Jorå. Han både vill, kan och gör. Det är liksom SD:s grundbult, att det främmande hotar det svenska och förstör det och att det enda räddningen är att det främmande slutar vara främmande och blir svenskt (eller försvinner härifrån).

Att vara vit, europé, frisk, man, arbetande, medelålders och utbildad är så priviligerad man kan bli. Det innebär inte att man är dum, eller att ens åsikter är dumma (men betyder inte heller att ens åsikter är sunda :gremsmile: ), men det innebär att man befinner sig i en problematisk situation som man bör vara medveten om. Vilket inte är så lätt alla gånger.

Tillhör du den här gruppen kan du lätt missa strukturella orättvisor som är vardag för minoriteter och utsatta grupper, och då kan det vara bra att någon annan påpekar det för dig.

Sedan kan man ju göra det mer eller mindre smidigt, men det hör egentligen inte till saken.
 

Per Folmer

Swordsman
Joined
13 May 2011
Messages
449
Location
Söder om Göteborg
Måns said:
Per Folmer said:
Skulle inte Jimmie Åkesson kunna dra till med att invandrare borde inte yttra åsikter därför att de kommer från en annan kultur och har ingen förståelse för vårt land?
Jorå. Han både vill, kan och gör. Det är liksom SD:s grundbult, att det främmande hotar det svenska och förstör det och att det enda räddningen är att det främmande slutar vara främmande och blir svenskt (eller försvinner härifrån).

Att vara vit, europé, frisk, man, arbetande, medelålders och utbildad är så priviligerad man kan bli. Det innebär inte att man är dum, eller att ens åsikter är dumma (men betyder inte heller att ens åsikter är sunda :gremsmile: ), men det innebär att man befinner sig i en problematisk situation som man bör vara medveten om. Vilket inte är så lätt alla gånger.

Tillhör du den här gruppen kan du lätt missa strukturella orättvisor som är vardag för minoriteter och utsatta grupper, och då kan det vara bra att någon annan påpekar det för dig.

Sedan kan man ju göra det mer eller mindre smidigt, men det hör egentligen inte till saken.
Ja, se där. Då var vi väl tillbaka på noll, vad?
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,541
Location
Slätta
Mm, det är risken med den typen av argumentation.

I mångt och mycket så går detta att likna med religion. En troende ser gud i ganska många saker och har svårt att övertyga en icke-troende om det hela.

För min del så tror jag som krank i sak men jag håller inte med om honom vad gäller magnituden på konsekvenserna.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,057
Location
Ereb Altor
Per Folmer said:
Ja, se där. Då var vi väl tillbaka på noll, vad?
Noll? Om person X berättar för person Y att det finns orättvisor som inte är synliga i Y:s vardag så är det väl raka motsatsen till att gå tillbaka till noll. Såvida inte Y avfärdar det hela som skitsnack, men annars så har ju Y lärt sig något.

Eller missförstår jag dig?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Måns said:
Tillhör du den här gruppen kan du lätt missa strukturella orättvisor som är vardag för minoriteter och utsatta grupper, och då kan det vara bra att någon annan påpekar det för dig.

Sedan kan man ju göra det mer eller mindre smidigt, men det hör egentligen inte till saken.
Precis så...
 
Top