Sum Caligini said:
Jag tycker inte att ditt exempel är relevant. Menar du att för att vissa människor tror att ordet "man" syftar på en man så skall det bytas ut mot ett annat ord?
Mitt exempel var menar att illustrera poängen "ett ords historia har mycket litet att göra med vad ordet betyder idag", eftersom du uttryckte svårigheter att förstå vad jag menade när jag skrev det.
Har jag skrivit "det ska bytas ut"? Försöker du få det här att glida till någon form av situation där jag vill skicka språkpolisen på alla som väljer att fortsätta skriva 'man'?
Så för att göra det väldigt, väldigt enkelt för dig: Nej, jag menar inte att ordet nödvändigtvis "ska bytas ut" sådär i allmänhet. Det är mer som att jag gärna skulle se en utveckling där det fasades ut. Men jag ämnar inte göra speciellt mycket åt saken själv. Som jag skrivit längre upp har jag själv ingen jättestark åsikt i frågan. Men jag förstår de som kan tänka sig att själva göra en minimal förändring i sitt språk för att försöka verka för en god sak.
Sum Caligini said:
Eller att om man skriver ordet "man" tillräckligt många gånger, oavsett betydelse, så förstärker det "normen" att en person är man?
Nope.
Sum Caligini said:
Vad säger man då om en man på ett lejon? Skall det också bytas ut? Kanske bör man bränna upp alla gamla uppslagsverk som nämner "man"" eftersom det kan förleda människor att tänka män som normen?
Alltså... Är det här saker du på riktigt tror att jag - eller någon annan som tycker att 'man' i den betydelse som diskuteras här, som opersonligt pronomen eller vad det heter - tycker? Allvarligt?
Eller försöker du göra dig lustig? Trolla? Jag förstår ärligt talat inte riktigt vad du vill med den sortens överdrifter.
Jag kan försöka ta det igen, om det hjälper. Märk väl, jag har ingen superstark åsikt i frågan själv; jag använder "man" i Rotsystem till exempel eftersom jag inte tycker att den dialektala känsla "en" har i dagsläget passar min vision. Men i alla fall:
Just nu är mannen norm. Det betyder att när någon ombeds föreställa sig en "person" så är det en överväldigande majoritet som föreställer sig en man, inte en kvinna eller en okönad person. Vi pratar om "fotboll" när det är herrfotboll men "damfotboll" när det är fotboll som råkar spelas av kvinnor. Säger man inget annat, dvs är det inte ett undantag, så är det en man. Det är det man menar med att mannen är
norm. Lite som att vi i sverige oftare beskriver en svart person som "svart" än vi beskriver en vit person som "vit" (vithetsnormen).
Med så långt?
Ordet "man" används idag i två betydelser. Det är inte speciellt långsökt, tycker jag, att tänka sig att det finns associationer dem emellan. De låter likadant, och det passar dessutom himla bra ihop med ovan nämnda mansnorm. Detta oavsett ordets historia.
Att då använda "en" istället för "man" i sitt eget språk - vilket en del människor väljer att göra, utan att på något vis tvinga till exempel dig att göra det - signalerar en medvetenhet inför det här. Att man fattar grejen, och vill luckra upp manlighetsnormen. Det betyder inte att man kommer att Rädda Världen genom att skriva "en" istället för "man". Eller ens att man har det som mål. Det är i hög grad en signal, en symbolhandling: Man signalerar sin medvetenhet, och arbetar därmed inkluderande för de som upplever att de åsidosätts av den nuvarande normen. Lite som att använda ord som "cis" om icke-transpersoner.
Och det sker som sagt på högst individuell basis. Jag har inte sett någon fördömas för att hen vägrar byta "man" mot "en". Eller ens kritiseras, tror jag. Ibland ser jag försiktiga förfrågningar och förslag, men inte mer än så.
Och allt detta har naturligtvis hemskt lite att göra med den dystopi du av någon anledning finner det nödvändigt att måla upp.
Vad vet jag, kanske är det mest menat som en språkkonservativ symbolhandling...
Om det här också blir bemött med vanvettiga överdrifter eller att du hittar på saker jag inte sagt vet jag att min förmåga att förklara vad jag menar tydligen är undermålig i det här sammanhanget och hoppas att någon annan kan förklara bättre.