Nekromanti Halvblod?

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Det skulle isåfall innebära att om modern är människa föds en halv tirak
Det var ju en intressant version av det hela och skulle förklara varför det blir så många missfall och dödfödslar, med tanke på att risken att vitala organ hamnar i halvan som saknas... :gremwink:

Särskrivningar i all ära påpekas just det där med ägglossning i sista meningen i inlägget.
 

ermine

Warrior
Joined
8 Oct 2001
Messages
235
Location
Uppsala
Monsters needs women och doftande tiraker

Instämmer med föregående talare på alla punkter. Jag är själv rätt glad över Mundanas (relativa) brist på rasinflation och extremt måttligt förtjust i hentaifieringen av minotaurerna (och för den delen satyrerna) i Bestialiska Folk. Vi hade ju redan grottrollen, vad skall vi med fler pilska monster till?

Rasinflationen kan förvärras en del av folk med skugglands- och demonblod, men så länge de i första hand är alver, misslor eller människor med små särskilda egenskaper snarare än en ny ras tycker jag det är ok. Låt oss hoppas att sådana hybrider inte börjar bygga upp egna samhällen i stil med thieflings i D&D dock.

Jag tror det sägs uttryckligen i Tirakermodulen att tirakernas sexdrift styrs av dofter och feromoner och att alver, misslor och dvärgar "luktar fel" för dem. Människor har den rätta doften fast mycket svagare än de flesta tiraker, vilket gör att tirakerna kan attraheras av människor, men sällan gör det. Jag antar att vissa människor som doftar "rätt" kan bli riktiga sexgudar i tirakernas ögon, medan flera människor som helt saknar doften är totalt ointressanta. Det nämns en forskare i tirakermodulen som forskar i ämnet och till och med är sambo med en tirakkvinna (villket är coolt). Jag är även rätt säker på att kanon är att tiraker inte kan få barn med icke-tiraker (eller ens grottroll, oavsett vad legenderna säger).
 

Fahnen_UBBT

Veteran
Joined
22 Nov 2006
Messages
171
Location
Linköping
Re: Monsters needs women och doftande tiraker

Jag tycker ni båda tar upp flera viktiga poänger som jag borde tänkt på. Så jag instämmer med er, även om de punkter där jag själv sagt annorlunda tidigare. : )
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
I böckerna står det faktiskt om avkommor från människa + alv. Problemet är bara det att det oftast resulterar i en vanlig alv, fast med något mer mänskliga drag eller tvärtom. Det bildas inga 50/50%-raser. Mer 95/5%...

Citat Geografika Mundana s.17:
Lim'alan tillhör Asharien och styrs av en 'halvalv' vid namn Fimanol - han är en människa med alvisk fader.
Citat ur Alver - Förbannelsens Folk s.9:
Alver och människor kan få barn tillsammans. Det intressanta med sådan avkomma inte blir något mellanting. Det finns alltså inga 'halvalver' i Mundana så som man normalt uppfattar dem.
 
Top