Nekromanti Halvblod?

Jehorius

Veteran
Joined
3 May 2009
Messages
144
Location
Mellerud
Jag är mycket väl medveten om att t.ex halv-alver inte existerar, och att halv-dvärgar absolut inte existerar. Men vad jag grubblar över, är halv-tiraker? Jag älskar personligen idén om en halv-tirak, en människa som är för bestial för att vara .. människa, och en tirak som är för 'clean' för att vara tirak. Om ni förstår vad jag menar? Så vad jag egentligen är ute efter, låter det som en idiotisk idé att införa halv-tiraker? Med andra ord, låta dom kunna besfrukta/bli besfruktade av människor? Jag skulle personligen älska idén, och är det kanske t.o.m någon som spelar med det redan?
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Nja, om man nu ska vara riktigt "EON"-ig så har dom väl olika ursprung, så egentligen lär det vara lika omöjligt som att korsa en elefant och en giraff, trots att båda är fyrbenta däggdjur. Men om vi antar att dom skulle det så skulle det kunna bli en oerhört optad ras. Å andra sidan skulle dom vara väldigt ovanliga eftersom att dessa inte skulle kunna fortplanta sig på egen hand. Betänk bara det låga antalet ligrar jämfört med antalet tigrar och lejon.
Men i grunden gillar jag iden och vill minnas att jag körde med diverse halvraser ett tag.
 

Jehorius

Veteran
Joined
3 May 2009
Messages
144
Location
Mellerud
Mjo, ligger väl lite i det du säger - Men dom är ändå båda ifrån Mundana. Gillar inte idén av att dom INTE kan fortplanta sig med t.ex människor. Alver förstår jag, imed att dom kommer ifrån en annan dimension/planet.
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Jo visst kan det vara möjligt om dom är tillräckligt nära varandra biologiskt, däremot tror jag inte att en halvtirak skulle kunna fortplanta sig vidare. Men det är fantasy, hitta på en anledning om du vill att det ska finnas!
 

Jehorius

Veteran
Joined
3 May 2009
Messages
144
Location
Mellerud
Heh-heh, det är svårt i allmänhet för två raser att skaffa ungar. Så chansen är väl minimal för ett halv-blod. Men aye, kanske kör på det. Får kladda lite och klura. x)
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Man måste ju inte hålla sig till denna världens biologi. Det är Mundana, kanske funkar det på något liknande sätt? Annars så har man ju alternativet att någon har fifflat med magi kanske?
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Minns jag mina moduler rätt kan människor och tiraker få barn med varandra, men det resulterar oftast i missfall eller dödfödslar. Inget nämns om vad som annars händer.

Halvtiraken lär således bli tämligen ensam och kan säkert få andra men på grund av bristande "genetisk" kompabilitet - och troligen en vetenskaplig sensation, i rätt kretsar (cirefaliska rasbiologer, någon? :gremwink: ). De flesta andra lär se honom/henne som något slags missfoster.

Jag tycker det är en häftig idé, kör på den!

Och halvalver finns ju visst, de är bara mindre "halv" och mer "nio tiondelars" i Eon :gremwink:
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Jag trodde det mera skulle vara som t.ex. ligrar eller mulor. Alltså att två arter kunde få barn, en blandning, utan några större problem, bara det att det inte händer så ofta (naturligt) och att avkomman inte kan fortplanta sig. Dessutom föds ju tiraker i kullar, så halvtirakerna kanske strövar omkring i grupper om än två till sex stycken eller nåt. Såvida modern är människa, då jag betvivlar att hon skulle kunna föda ett flertal barn utan att både hon och antagligen dom dog.

Jo och att en tirakkvinna skulle få barn med en mänskoman känns som en rätt liten chans. Eller så är det så enkelt att om modern är mänsklig så föds bara en, vilket skulle vara logiskt eftersom att hon bara lossar ett ägg i taget.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Jag trodde det mera skulle vara som t.ex. ligrar eller mulor. Alltså att två arter kunde få barn, en blandning, utan några större problem, bara det att det inte händer så ofta (naturligt) och att avkomman inte kan fortplanta sig.
Som sagt, det här är vad jag har för mig att modulerna sade. Sedan funderar troligtvis Mundansk genetik lite annorlunda gentemot våran, förutom att tiraker och ev. människor är direkt gudaskapade med följande oberäkneliga effekter på den eventuella genetik som finns... ta framför allt alverna som exempel och försök få det att gå ihop med att det som människa inte _alls_ går att korsa sig med dvärgar.

Men mest är det nog ett sätt att slippa halvraser utan att upprepa sig ("blir som ena föräldern" och "går ej" är ju redan upptagna av alver och dvärgar).

Dina resonemang i stycke 2 är vettiga.
 

Jehorius

Veteran
Joined
3 May 2009
Messages
144
Location
Mellerud
Mjo.. Sant så sant. <Kliar sig i bakhuvudet> Får klura lite till, inte för att jag börjat än dårå.. Hrrm..
 

Jehorius

Veteran
Joined
3 May 2009
Messages
144
Location
Mellerud
Instämmer xD Hahaha, fast och andra sidan. Halv-dvärgar skulle gett mig mardrömmar. Tänk dig en lönnmördar-fasad-klättrar-halv-dvärg.. Brrh.. <ryser>
 
G

Guest

Guest
Petter42 said:
Såvida modern är människa, då jag betvivlar att hon skulle kunna föda ett flertal barn utan att både hon och antagligen dom dog.
Beror inte kullar på hur många ägg som finns tillgängliga vid ägglossning? Det skulle isåfall innebära att om modern är människa föds en halv tirak och om modern är tirak så föds en kull halvtiraker... sedan har ni ju nämnt ligrar och just ligrar tror jag kan ha en intressant effekt om man överför denna till halvtiraker: först och främst blir det olika djur beroende på fadern eller modern är lejon, för det andra är ligrar av honkön inte sterila och som tredje grej så slutar inte ligrar växa.
 

Fahnen_UBBT

Veteran
Joined
22 Nov 2006
Messages
171
Location
Linköping
Om halvblod, hybridkatter och tiraker

Vi kan börja med hybridkatterna, för de är minst relevanta... men roliga! Som regel när det gäller hybridkatter är hanarna sterila medan honorna oftast fertila. Detta tycks vara något allmänt gällande hybrider då det samma gäller för mulor och mulåsnor - infertila hanar och i sällsynta fall fertila honor. Jag har dock läst någonstans om fertila hanar av hybridkatter men jag minns inte vilken korsning det skulle gälla (det finns massor) eller källan så ta det med en nypa, om inte skopa, salt.

Själv hade jag en idé om att tiraker och människor kunde få barn, för det hintas något slags släktskap eftersom tiraker och människor har samma sexuella dofter (se tirakmodulen). Min tanke var att de kunde få barn men det var ovanligt pga den höga risken för missfall och av de få som föddes sattes större delen ut i skogen eftersom de var oönskade med resultatet att halvtiraker skulle vara något väldigt väldigt ovanligt och sällsynt. Men vid en diskussion med Ymir så påpekade han att Mundana faktiskt är en av de få fantasyvärldar utan rasinflation och hybrider och korsningar hejvilt så blev jag tveksam - å ena sidan är hybrider charmigt, å andra sidan är en värld fri från rasinflation värd att bevara. Men jag tycker idén i sig är intressant och idéerna inspirerade av ligrar med olika fysiska egenskaper beroende om mamman/pappan är tirak eller människa är intressant.
Jag tror själv att kombinationen tirakpappa och människomamma är vanligast. Min tanke bakom detta är att frakkvinnorna, liksom större delen av bazirk, måste ju i regel vara totalt ointresserade av människomän - de kan ju få större och starkare och mer fertila tirakmän liksom. Manarkhkvinnorna är väl inte totalt ointresserade men en tirakisk man måste ju vara mer intressant. Det samma gäller även tvärtom, jag tror få människor är intresserade av att ligga med tiraker (båda könen). Däremot tror jag att tirakmännen nog kan tänka sig att rumla i halmen med människokvinnor, det är väl inte lika bra som en tirakkvinna men de funkar ju och de flesta tirakiska män är ju sexuellt frustrerade. I mitt mundana är det vanligt att tirakiska män ägnar sig åt våldtäkt under plundringar eller vid tillfälle men tvärtemot vad man tänker sig så är det framförallt andra män de våldtar - kvinnan är ju ändå helig inom mahktah-tron så därför drar sig faktiskt tiraker för att våldta människokvinnor (eftersom de doftar som tirakkvinnor, om än svagare). Men givetvis förekommer det och det är inte ovanligt, det är bara vanligare med våldtäkter på män. Jag kan ju nämna att i mitt mundana så är våldtäkterna på alver mer brutala och skoningslösa eftersom alver inte har någon plats i en tirakisk världsbild och därför vredgas inte mahktah vad man än gör mot dem, typ - för att peka på hur mycket religionen spelar. Det jag vill komma fram till, trots mitt lilla utlägg om tirakisk våldtäktsmentalitet, är att det händer oftare att tirakiska män har sex med människokvinnor än tvärtom. De flesta (människo)bordeller lär ju ta emot tirakiska kunder eftersom det vore oekonomiskt att neka en så stor kundgrupp tillträde, pengar är ju pengar. Därtill så är det vanligare att tirakmän våldtar människokvinnor än tvärtom - det är vanligare att tiraker våldtar människor än tvärtom i allmänhet.

Rent officiellt så har ju tiraker inte korsats sig utanför tiraksläktet sedan de kom till, typ. Jag har för mig att ett äventyr bekräftar (de fördömas sista hopp?) att tiraker kom till genom att grottroll våldtog gurder och när grottrollen våldtog tirakerna så blev det trukher.

Nåja, jag hoppas att jag bidragit med något till diskussionen - för allt detta prat om våldtäkt fick mig för en gångs skull att bli illa till mods :-/.
 

Jehorius

Veteran
Joined
3 May 2009
Messages
144
Location
Mellerud
Re: Om halvblod, hybridkatter och tiraker

Mjo, visst har du tillfört lite till diskutionen - Men tror faktiskt jag ska diskutera det vidare med en IRL polare och se ifall vi kan komma fram till något - Är våldsamt sugen på halv-tirak xD
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Om halvblod, hybridkatter och tiraker

Jag är primärt emot tirak-människohybrider just för att avsaknaden av rasinflation i allmänhet och halvorcher i synnerhet är något unikt, och därmed koolt, med Mundana.

Sedan är det dessutom på att man därigenom subvertat den trötta klyschan med orcher som våldtar nätta alv- och människokvinnor. (Fast sedan fick nån för sig att applicera det temat på minotaurerna... :gremsuck:)

alltså, visst händer det att tiraker våldtar folk, de är ju basically kroniskt frustrerade, men jag skulle säga som du; att de oftare förgriper sig på män. Jag vet inte om de förgriper sig på alver öht, visst, folk hävdar att våldtäkt bara handlar om makt, men det är ju lite bullshit, ärligt talat. Jag skulle säga att tiraker generellt är så oattraherade av alver öht att de väldigt sällan förgriper sig sexuellt på dem. Att sedan alverna inte fattat detta är en helt annan femma - Sanari kablar ju gärna ut grooov skräckpropaganda om tirakerna.

Jag brukar snarare än rape 'n' plunder faktiskt fokusera på det faktum att tiraker tror väldigt hårt på att efterlivet är helt awesome, och att död i strid är det enda som gäller. De har alltså inget barmhärtighetsideal, iaf inte vad människor skulle mena med ordet, och är därför benägna att tex slå ihjäl fångar istället för att släpa på en massa dödvikt - de ser inte någon specifik grymhet i det. Detta innebär inte att tiraker är kallhjärtade monster som i alla lägen är immuna mot medömkan, men Döden är bara inte så dramatisk för dem. De kan utrota hela byar utan misskund; ve de besegrade, men de kommer ju till Maktah liksom, det är värdigare än att bli en hunsad slav. (Too bad att människorna kanske inte håller med).

sedan kan man ju fråga sig om tiraker, återigen rent generellt, får ut så mycket av att ha sex med människokvinnor på bordeller och liknande - de flesta människokvinnor måste ju för dem framstå som närmast outhärdligt våpiga. Tirakerna kan inte förstå hur människokvinnor kan vara så mjäkiga och mesiga; vad faen har männen gjort med dem? Jag gillar mina tiraker stolta liksom; "vid Maktah, det där darrande lilla hårlösa våpet skulle jag inte peta på med en pinne ens...".

men visst, om nån människa nu är ovanligt feisty, kan det säkert tända till mellan henne och en tirak.

men inga jävla halvorcher då. Plis?

- Ymir, tycker mycket
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
ja tiraker härstammar ju ifrån gurder och troll så att..mja..varför inte halv orcher?
Fast det är väl bara den populäraste teorin, mycket tack vare dess spridning hos de rent akademiskt kanske inte allt för tillförlitliga Frakk? :gremwink:
 
Top