Nekromanti Hakebössor & Häxkonst!

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
224
luddwig;n163745 said:
Jag har dålig koll på det du nämner som inspirationskällor och detta skulle således kunna vara helt fel men pesten skulle i alla fall kunna ha något slags utomjordisk ursprung: En farkost från en annan planet som kraschlandat djupt inne i ett träsk, en meteorit som slagit ner på en klippig ö strax utanför kusten eller varelser som kommit till denna värld genom från en annan dimension genom en port djupt nere i katakomberna under en tempelruin. Kul koncept för övrigt. Får gärna sammanställas i en pdf som Arfert kan lägga på SagaGames hemsida.
Ja varför inte! Det osar ju weird fiction, och sånt gillas! Plus att det är så förbannat otippat i sammanhanget; jäkligt mycket Lovecrafts 'Color out of space'. Fast djupa katakomber under någon tempelruin är ju inte helt fel heller, då får jag dessutom anledning att klämma in någon gammal förfallen högkultur i sammanhanget också - måhända en vars ättlingar nu lever som nomader och är vidskepligt vettskrämda för de gamla lämningarna, av anledningar som de själva glömt bort.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
luddwig;n163745 said:
Jag har dålig koll på det du nämner som inspirationskällor och detta skulle således kunna vara helt fel men pesten skulle i alla fall kunna ha något slags utomjordisk ursprung: En farkost från en annan planet som kraschlandat djupt inne i ett träsk, en meteorit som slagit ner på en klippig ö strax utanför kusten eller varelser som kommit till denna värld genom från en annan dimension genom en port djupt nere i katakomberna under en tempelruin. Kul koncept för övrigt. Får gärna sammanställas i en pdf som Arfert kan lägga på SagaGames hemsida.

Klart jag fixar en layoutad PDF!
 

Cieylor

Veteran
Joined
18 Jan 2014
Messages
150
Den här settingen osar en hel del av The Masque of the Red Death (pest härjar, de rika spärrar in sig, paranoia och satanism frodas). Jag tänker främst på filmen från 60-talet med Vincent Price som möjlig inspirationskälla.
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
224
Cieylor;n163804 said:
Den här settingen osar en hel del av The Masque of the Red Death (pest härjar, de rika spärrar in sig, paranoia och satanism frodas). Jag tänker främst på filmen från 60-talet med Vincent Price som möjlig inspirationskälla.
Den har jag inte sett, men det måste jag uppenbarligen åtgärda. Däremot så hade jag en annan Vincent Price-rulle i färskt minne, nämligen Witchfinder General. Häxjägare, tortyr och smuts - för att sammanfatta upplevelsen.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Doktor Laser;n163865 said:
Den har jag inte sett, men det måste jag uppenbarligen åtgärda. Däremot så hade jag en annan Vincent Price-rulle i färskt minne, nämligen Witchfinder General. Häxjägare, tortyr och smuts - för att sammanfatta upplevelsen.
Det är ju Poe.

Sjätte Inseglet känns isf också rätt, även om man får förflytta det lite i epok

Lite Decamerone över upplägget också.

Som fjärde inspirationskälla - Mervyn Peake och Gormenghast.

En enslig Ärkehertig i en uråldrig slottsruin som gömmer sig från traktens sjukdommar, och har skapat en klaustrofobisk liten värld i sig av sitt hushåll. Eller är det bara vålnaderna efter pestens offer? Och så liemannen förstås.


Och Holbein, förresten!

http://c8.alamy.com/comp/B11GTT/the...younger-danse-macabre-1538-germany-B11GTT.jpg
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
224
Jo jag vill minnas att jag läst den någon gång i forntiden, men kan för mitt liv inte minnas något annat än att titeln var fräck.

Det var så sant, ödesmättad Ingmar Bergman-stämning passar in fint - kan jag dessutom klämma in Döden med en fogsvans någonstans så är saken biff!
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Mekanurg;n163910 said:
Capitán Alatriste -- så ska en gråmelerad hjälte vara i den här miljön:

https://www.youtube.com/watch?v=vAcrIr84OdQ
Jag satt verkligen och dreglade över tercio-scenerna!

I övrigt hygglig swashbucklingaction :)

P.s. Skall man spela något liknande i historisk miljö så är här i gamla Spanska Nederländerna (där jag bor) ett hett tips som setting!
 

pingas

Warrior
Joined
28 Dec 2008
Messages
323
Location
Skåne
Arfert;n163592 said:
Det här gillar jag. Fantasy 3.0 har ju enkla gevär, men man bör nog bygga ut reglerna lite bara...
På vilken sida hittar man regler om gevär?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
pingas;n210907 said:
På vilken sida hittar man regler om gevär?
Under "Rustningsbrytare"

...i pocketversionen: sid 55
...i vanliga boken: sid 42

Sedan väntar jag fortfarande med spänning på Hakebössor & Häxkonster. :)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,210
Kul idé. Hur har det gått? För egen del blir jag alltid sugen på att spela Warhammer när folk pratar religiös fanatism, korruption, flintlåspistoler och Capten Alatriste.
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
224
Projektet ligger för närvarande jäkligt vilande, om än gnagande i bakhuvudet. Kom av mig helt vad gäller allt rollspelsrelaterat under en längre tid p.g.a. en generell brist på ork (hö hö) och motivation. Meeen det vore ju dumt att låta't självdö.
 
Top