Nekromanti Hakebössor & Häxkonst!

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
224
Jag har börjat fundera på om jag ska knåpa ihop en egen kampanjmiljö till Fantasy!, kraftigt inspirerad av berättelserna om Solomon Kane, datorspel som Darkest Dungeon och TV-serier som Salem, samt givetvis moduler som Ravenloft... Skräckblandade pulpäventyr i en fanatisk och paranoid miljö, så att säga. Min tanke är att det hela ska utspela sig i en avlägsen och förhållandevis isolerad trakt, kanske en koloni eller ett furstendöme i civilisationens utkant.

Några komponenter har jag redan spikat; För det första ska någon sorts pest ha börjat härja i den här trakten. Måhända en sjukdom som förr eller senare förvandlar de drabbade till vansinniga, muterade, böldfyllda galningar. Den här pestens närvaro innebär i princip att gränsen till trakten är stängd. Har man väl kommit in lär man inte komma ut igen.

En annan följd är att man givetvis börjat leta efter en orsak till epidemin; och eftersom sluga konspiratörer är snabba att slå mynt av bönders vidskeplighet och vana att jaga efter syndabockar, så skyller man givetvis på häxor och trollkarlar - som givetvis kan gömma sig var som helst... Sålunda kryllar det lilla landet av självutnämnda häxjägare som letar efter minsta lilla ursäkt att peka ut folk för bruk av svartkonst.

Ett tredje problem är att pesten försatt regionen i ett politiskt kaos. Den härskande familjen har slagits ut av sjukdomen, och i det plötsliga maktvakuumet så har varenda liten borgmästare med tillstymmelse till penningpung börjat skrapa ihop små privata arméer av legoknektar. Landsbygden översållas med andra ord av "fria kompanier" (läs: lösstrykare och rövarband) som ämnar tjäna sig en hacka på situationen.

Min tanke är att kanske bygga någon sorts hexkräl av det hela, men jag behöver fler idéer! Vilka äventyrsplatser finns i regionen? Vilka övriga fraktioner finns att kämpa mot/liera sig med? Religiösa dödskulter och desperata häxmästare i vildmarken? Vildsinta, mystiska urinvånare? Behövs nya förmågor till rollpersonsskapandet? Och vad fasen borde den här pestens ursprung vara egentligen?!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Du behöver givetvis hakebössor (och luntlås- och flintlåsvapen), exorcism, De Förtappade – av två sorter, de som dricker blod (vampyrer) och de som blir vilda och håriga och äter människokött (varulvar) – samt någon form av religion som har Rätt och sekter av denna som har Ännu Mer Rätt. Dessutom måste du ha dekadenta adelsmän som har dekadenta orgier i sina gods och som gör stygga saker med sitt tjänstefolk och som det går onda rykten om.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Det här kan vara det bästa namnet på ett rollspel.

Någonsin.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Det här gillar jag. Fantasy 3.0 har ju enkla gevär, men man bör nog bygga ut reglerna lite bara...
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Fraktioner:
Sekter och religion:

Kyrkan är den enda uttolkaren av den heliga skriften - Lex Divina. Dess balkar har fått många officielt erkända tillägg genom årtusendena - ratifierade av Iudex Maximus i den Kejserliga Huvudstaden.

Men i trakten (Svarta Skogen?) är det gott om Purister - medlemmar av sekter som inte erkänner olika tillägg, och som har sin egen jurisprudens och exegetik. Ve den som anklagas för att ha brutit mot muntlighetsprincipen eller omedelbarhetsprincipen i sina pläderingar i de hastigt ihopkomna puristtribunalerna. De mest kända (av sina disciplar dyrkade) exegetpredikanterna bär ansiktasmasker för att undgå upptäckt. Vissa enstöriga purister följer bara sin egen läsning - sitt eget samvete. De bär ofta slokhatt.

Ännu värre är Poenisterna, flagellanter som anser att vi arma människor alla är skyldiga genom vår blotta existens och måste straffas med tortyr och död.

Svartkonst:

Häxmästare kan ju finnas - men särskilt galna adelsmän som ägnar sig åt alkemisk nekromanti eller demonåkallan. Det är mode att leta efter "De Vises Sten" - mycket ensliga torn som rister av explosioner och pyser av gaser.

Antagligen finns det någon naturreligion som utmålas som en ond häxkult. Men den behöver ju för den sakens skull inte vara så oskyldig - hängoffer vid heliga ekar, gammal grym rättvisa och självförsvarets desperation. Antagligen dock den enda källan till effektiva skyddsbesvärjelser mot de onaturligheter som galna hermetiker åkallar.

Marodörer:

De Svarta Ryttarna - Kyrassiärer i svartbetsad plåtrustning. Detta är vad kyrassiärer kallades i Tyskland runt sekelskiftet 1600 och är för coolt för att inte ha med. Mordiska legoknektar. Leds av rovriddaren Morgenstern, en makthungrig jätte - blandning av "The Hessian" i Sleepy Hollow och Reginald Front de Boeuf i Ivanhoe.

Scaramouche: den legendariske fäktaren och skurken i teatermask och med en tredje bröstvårta (eller elfte finger). Sägs ha härdat sitt legendariska svärd i mästersmedens blod. En sadistisk zorro som blandar teatralisk flambojans med härdad iskyla.
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
224
Arfert;n163592 said:
Det här gillar jag. Fantasy 3.0 har ju enkla gevär, men man bör nog bygga ut reglerna lite bara...
Jo, reglerna för hakebössor var lite det som triggade igång maskineriet här. Vet inte riktigt vad mer som behövs på den punkten, annat än kanske några fler vapentyper. Och möjligtvis brutalt elaka fummeltabeller...

Dekadenta adelsmän och alkemi har ni ju helt rätt i! Liksom så klart de hedniska häxkulterna... slokhattar betraktade jag redan som en självklarhet.

Ett system för nekromanti och demonåkallan måste jag knåpa ihop med omedelbar verkan.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
224
Jo jag funderade ett tag kring det där, och beslöt att hålla fast vid hakebössa när det visade sig att begreppet var lite halvsynonymt med arkebus... Plus att jag tyckte att Hakebössor & Häxkonst var så jäkla catchy. Tänkte ju dessutom hålla skjutvapnen på luntlåsnivå då jag gillar deras opålitlighet och otymplighet, även om jag kan tänka mig att introducera mer avancerade prylar som de i sammanhanget smått magiska hjullåsen.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Doktor Laser;n163615 said:
Jo jag funderade ett tag kring det där, och beslöt att hålla fast vid hakebössa när det visade sig att begreppet var lite halvsynonymt med arkebus... Plus att jag tyckte att Hakebössor & Häxkonst var så jäkla catchy. Tänkte ju dessutom hålla skjutvapnen på luntlåsnivå då jag gillar deras opålitlighet och otymplighet, även om jag kan tänka mig att introducera mer avancerade prylar som de i sammanhanget smått magiska hjullåsen.
Det är klart att du ska ha kyrassiärer med hjullåspistoler! Som sagt var - exklusiv lyxpryl

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/bc/Pappenheim_Curassiers.PNG
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,338
Location
Helsingborg
EN hakebössa var dock en extrastor arkebus som man använde i belägringar. Den hade ett par extra hakar fram på bössan som man hakade fast så att muren kunde ta en del av rekylen.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Hjullås var som sagt sjukt dyra, så de var enbart för de mest välbärgade, en naturlig begränsning. Det var därför flintlåsen var en sådan revolution.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Cybot;n163627 said:
EN hakebössa var dock en extrastor arkebus som man använde i belägringar. Den hade ett par extra hakar fram på bössan som man hakade fast så att muren kunde ta en del av rekylen.
Njä. Etymologiskt så är Arkebus = Hakebössa. Men generellt så brukar hakebössa användas för tidigare vapen - det som britterna kallar gonne eller hand cannon, medan Arkebus ofta används för lite senare vapen som mer liknar musköter.

Däremot så är musköt i sig ganska likt det du beskriver, men generellt fanns det rätt stor spännvidd - så en störra bössa med hakar eller stöd som användas på skepp eller byggnader kunde säkert heta både hakebössa, arkebus, (och särskilt) musköt och annat i olika sammanhang.
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
224
Regelmässigt spelar det nog hur som helst mindre roll i slutändan vilken teknologisk nivå man lägger dem på, användningsområdet lär i faktiskt spel lik förbannat bli snarlikt oavsett; skjut ett skott med sin arkebus/hjullåspistol/portabla artilleripjäs som ignorerar offrets eventuella rustning, dra blankvapen och se vem som fortfarande står upp efteråt. Har striden hållit på så pass länge att någon hunnit ladda om så har den hållit på för länge. Men för smakens skull så sätter jag luntlåsarkebusen som blivande teknologisk standard på slagfältet. Gärna i överdimensionerad form; enstaka skurkaktiga adelsmän och excentriska uppfinnare får föra sig med hjullåsvarianter.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Doktor Laser;n163640 said:
Regelmässigt spelar det nog hur som helst mindre roll i slutändan vilken teknologisk nivå man lägger dem på, användningsområdet lär i faktiskt spel lik förbannat bli snarlikt oavsett; skjut ett skott med sin arkebus/hjullåspistol/portabla artilleripjäs som ignorerar offrets eventuella rustning, dra blankvapen och se vem som fortfarande står upp efteråt. Har striden hållit på så pass länge att någon hunnit ladda om så har den hållit på för länge. Men för smakens skull så sätter jag luntlåsarkebusen som blivande teknologisk standard på slagfältet. Gärna i överdimensionerad form; enstaka skurkaktiga adelsmän och excentriska uppfinnare får föra sig med hjullåsvarianter.

Jo, definitivt - och jag är med på att det mest är flavour. Omladdningsstid = resten av striden. Och Fantasy är inte crunchigt nog att ha med ev. högre genomslagskraft genom plåt etc.

Däremot finns det ett par regelaspekter jag nog ändå skulle haft med:

- Luntlås medför en risk att bli upptäckt på natten - glöden från luntan syns på långt avstånd
- Luntlås är svårt att använda till häst - hästen skräms av elden och det är svårt att hålla glöden vid liv.

Hjullås och experimentella flintlås kan dock vara mindre tillförlitliga.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Fantastiskt.

Vidare: jag har råkat förläsa mig på 1500-talskrigföring (ja, alltså, 1400-talskrigföring och 1600-talskrigföring också, och ... ); om du vill ha tidstypiska svenska namn på vapen och rustningar så peta på mig när det här börjar bli klart så ska jag hjälpa dig. En del kanske tycker det är lite löjligt, men själv älskar jag ord som körits, drabbtyg, glav och rör.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Runt år 1600 är ju per definition ungefär den bästa setting som finns. Man kan spela:
- Jesuit
- Puritan -Kapare (Sea Dog)
- Barbareskkorsar
- Malteserriddarkorsar
- Musketör/Arkebusiär
- Fäktskolemästare
- Kyrassiär
- Reiter
- Sipahi
- Akinci
- Bevingad Lansiär
- Kabbalist
- Empirist
- Qadi
- Högländare
- Border Reiver
- Conquistador
- Hejduk
- Janissar
- Inkvisitor
- Kartograf
- Vivisektör
- Häxjägare
- etc etcr etc
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Doktor Laser;n163566 said:
Och vad fasen borde den här pestens ursprung vara egentligen?!
Jag har dålig koll på det du nämner som inspirationskällor och detta skulle således kunna vara helt fel men pesten skulle i alla fall kunna ha något slags utomjordisk ursprung: En farkost från en annan planet som kraschlandat djupt inne i ett träsk, en meteorit som slagit ner på en klippig ö strax utanför kusten eller varelser som kommit till denna värld genom från en annan dimension genom en port djupt nere i katakomberna under en tempelruin. Kul koncept för övrigt. Får gärna sammanställas i en pdf som Arfert kan lägga på SagaGames hemsida.
 
Top