Re: Cyberspace
Det där avancerade systemet är typ matrix. Fast fantasivärldar (en schackvärld, en Jack-och-bönstängeln-värld, osv). Det är inte ett "operativsystem", mer en simulering (hur funkar en schackvärld?).
Cyberspace i otherland motsvarar ganska mycket en kombination av webben och ett skal mot operativsystemet idag. Man åker runt i en 3D-miljö på en server. Den kan se ut som en affärsgata. Går in i ett object som ser ut som en butik. Då kommer man in i butikens server. Där kan man prata med bottar, kolla på presentationer osv. Mycket analogier till verkliga världen.
Sin avatar kan man få att se ut hur man vill (frukostbord och välbyggd barbar förekommer till exempel).
Det var ett tag sedan jag läste boken men jag har för mig detta:
Det förekommer en het area (server?) som heter Inner District. Där är det dyrt att vara (och hippt). Inner district är för seriösa användare, för att hålla ute drägg som sabbat (funkar halvbra). Har man köpt lite "mark" i inner district är man inte vem som helst. I början av boken lurar sig huvudpersonen in i inner district, men så är (var) hon en ganska tung hacker på sin tid.
Det finns massor av sätt att koppla upp sig. Man får olika mycket feedback från nätet beroende på gränssnitt. Hanskar och glasögon är billigt och ganska kass. Man kan koppla in sig på hjärnbarken (NMX/CP) eller sänka ner sin kropp i ett bad av gele som simulerar allt man rör vid i den virtuella världen.
Bra bok för övrigt.
Snow
Dead, but still walking around