Re: Tja, om inte...
"...prästen får upp dörren till kyrkan på bröllopsdagen, blir det ju inget bröllop. Eller om brudgummen inte hittar sina bilnycklar och är i fel stad, blir det inget bröllop. Och så vidare... Jag tycker helt enkelt att du gör en onödig distinktion mellan "äventyr" och "scenario". Varför detta är viktigt för dig, förstår jag inte."
Nej, du missförstår mig. Det går att skriva ett äventyr där man måste närvara på ett bröllop för att handlingen ska gå framåt. I ett scenario så är det däremot inte så. Handlingen går framåt oavsett vad spelarna gör. Det finns ingen utmaning som måste överkommas för att man ska komma "vidare" i äventyret. Skillnaden är alltså mest tydlig för spelledaren. Är det han som ger ett mål åt rollpersonerna, eller är det rollpersonerna som väljer sina mål själva?
"Om nånting inte går ut på nått, så finns i min värld heller ingen drivkraft att göra nått, att handla över huvudtaget."
Well, mitt liv går inte "ut" på något. Det finns ingen spelledare som har förberett en handling åt mig som jag måste överkomma en massa utmaningar för att få veta slutet på. Jag lever bara ett helt vanligt liv och hittar på mina egna målsättningar beroende på hur jag känner och resonerar.
Där är skillnaden, istället för att spelarna skall försöka klara en serie utmaningar som lagts ut av spelledaren (=äventyr) så är det några rollpersoner som hamnar i diverse situationer och själva bestämmer vad deras drivkrafter skall vara och vad de vill göra. (=scenario) De måste inte klara något för att få veta slutet på spelledarens berättelse som hon förberett. De får berätta sin egen levnadsberättelse istället.
"Men... men, men... för rollpersonerna går äventyret/scenariot ut på att arrangera ett bröllop. Redan där har du satt upp ett mål som ska uppnås, och en story som ska spelas ut."
Ja, för rollpersonerna kan det förstås alltid finnas målsättningar. I ett äventyr är det däremot så att det för spelarna går ut på något. Spelledaren har skrivit ett äventyr åt spelarna att klara. Rollpersonerna är blott att betrakta som marionetter i sammanhanget. De får inte ha egna målsättningar som fjärmar dem från äventyrets incitament.
/Rising