Nekromanti Hörni...

G

Guest

Guest
Re: Underbar...(Spoiler-Svavelvinter!)

Jag tänker mest på intrigerna som presenteras i dels kampanjvärldar, dels i äventyr.

Svenska rollspelsmakare är bättre på att skapa fler nyanser, och oförutsedda händelser i historierna.

Forgotten Realms är den bästa världen hittills skapad till D&D, men om man läser FRCS från pärm till pärm (vilket jag gjorde nu igen i USA) så känns det ibland som om vissa saker återupprepas.

Och vi vet ju alla hur löjligt det är med halfling-Paladins!
 

FraterWilliam

Veteran
Joined
30 Oct 2003
Messages
19
Location
Stockholm
Re: Underbar...(Spoiler-Svavelvinter!)

- 'The Devil is in the details', säger dem själva och det tycker jag vi (svenskar alltså) är bättre på.

Absolut! Det första jag spontant kom att tänka på när det gäller Svavelvinter är jätten Råbald Niding, som har taket till ett utedass som huvudbonad samt har en halv tunna kall gröt i säcken *s* Jag kan nog inte minnas ngt D&D-äventyr där man skulle kunna hitta liknande stämningsskapande detaljer... Här känns det som att svenska spelkonstruktörer varit riktiga pionjärer... Överhuvudtaget anser jag att svenska spelkonstruktörer länge varit före sin tid när det gäller beskrivningar av varelser och SLPs, t o m trollet Okvir i Dimön känns bra mkt mer levande än varelserna i de flesta D&D-äventyr, där man ännu idag ofta finner NPC's som endast beskrivs genom class, race, Lvl och alignment. Tänker på en sån sak som byn Utkante i samma äventyr, där man med bara några meningar lyckats skapa en känsla kring vissa invånare, t ex den gamle Castellan går omkring i byn stödd på "sin krokiga käpp och lär barnen veta hut" (och som ingen besöker), eller Baliol som vakar över sina döttrar. T o m Warges hundar, Bitske & Gråpäls, är beskrivna, hade det varit ett D&D äventyr hade man förmodligen bara fått veta hur många HP hundarna hade.
 
Top