Nekromanti Hörni...

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,909
Jag tycker att bilden på Götterdämmerungs spelledarskärm är skithäftig och stämningsfull. Tycker inte ni det?

Här alltså.

- Vulf
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Synd att man inte kan göra rollspel med bara bilder.. Då hade Riotminds gjort världens bästa rollspel.. Jag undrar om de kunde få för sig att göra ett kortspel istället..

/Han som undrar hur mycket stämning ett Everway: Trudvang skulle andas
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Har aldrig spelat det tyvärr - men får man samma känslor av mystik och skuggiga otäcka nätter när man spelar så stämmer det fint... Men vilka skärmar är nu förtiden inte stämningsfulla? Kan faktiskt inte komma på någon som INTE indentifierar spelet... Så vidare speciellt är det inte, och bilden ser mer ut att vara tecknad till något rollspel på 80-talet än idag... Plus att det kändes egentligen mer ungdomsdeckare än mystik-rollspel... Typ "Vi fem" och inte "Stephen King ger sig in i 1700-talet..."

Men i alla fall, jo den avr stämningsfull och snygg...
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
P.S. ...Fast jag tyckte att den var riktigt ful på insidan, gillade inte färgtyperna - såg väldigt tråkigt och pensionärs-vardagsrum ut... D.S.
 

Brunalven

Warrior
Joined
5 Feb 2001
Messages
330
Location
Visby
Re: Den står upp, har tabeller och är ogenomskinlig!

Det är väl kanske jag, men jag har aldrig fått scenarion med när jag köpt SL-skärmar förut. Valt fel rollspel kanske...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Den står upp, har tabeller och är ogenomskinlig!

"Det är väl kanske jag, men jag har aldrig fått scenarion med när jag köpt SL-skärmar förut. Valt fel rollspel kanske..."

Eller nåt. Av alla mina rollspel så är det tre stycken där jag inte har fått med ett äventyr med spelledarskärmen.

<ul type="square">[*]Eon. Där fick jag med två manöverkort och ett index till regelboken.
[*]Feng Shui. Där fick jag ett häfte med platser att sparka ner skurkar på.
[*]Paranoia 2nd Ed. Där fick jag med en klase formulär i triplikat med mellanliggande karbonpapper. (Paranoia XP återgår tyvärr till den fina traditionen med ett äventyr med spelledarskärmen.)[/list]

Höjdaren är nog ändå Dream Park RPG. Där får man med en spelledarskärm med varje äventyr man köper, särskilt anpassad för äventyret ifråga.

Annars är det bara att börja rabbla. Babylon Project? Check. Lord of the Rings RPG? Check. Mutant: Undergångens Arvtagare? Check. Star Wars d6? Check. TORG? Check. Vampire? Check.

...vid närmare eftertanke så fick jag nog inget äventyr med spelledarskärmen till Ars Magica 3. Det vill säga, 90 bananer för endast en pappskiva. Och Neotech 2 hade ett par ark med ännu fler tabeller istället för äventyr. Wee. Jag blir så jättelycklig.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Klart okej bild... fast skulle nog inte passa min spelmiljö.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Indeed !

Nä, den vart ju inte helt fel nä...
Var faksikt riktigt snygg ! :gremtongue:

/ Johan K, som med 99.99% -channs kommer att köpa denna sl-skärm..
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Visst, men...

...så är det väl med i princip alla bilder både i Götterdämmerung och DoD 6? Snygga omslag, layout och illustrationer är trotsallt deras starkaste sida. En bild säger kanske tusen ord, men tusen ord räcker inte hur långt som helst.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,596
Skitsnygg, verkligen, men...

...lite ripoff på Chaosiums CoC med den där lyktan?

Jag har annars inte kollat så mycket på Götter men det lilla jag sett verkar juste. Faktiskt tycker jag att färdightessystemet känns ovanligt lyckat!
---
Sedan är du dum som bjuder på fika när jag är sjuk...
Du är både roligare och snyggare IRL än här... :gremwink:
/Basenanji
 
G

Guest

Guest
Underbar...

Den ar underbar! Paminner lite om Chocks forsta lada om ni minns den?

Jag ar overlag imponerad over den hoga kvalitet som de svenska rollspelen har. Om vart sprak hade en inhemsk marknad pa 280 miljoner som jankarna, sa tror jag Wizards skulle fa tuff konkurrens! (eller om engelska var vart modersmal)
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,909
Re: Underbar...

Jag ar overlag imponerad over den hoga kvalitet som de svenska rollspelen har.
Både och, skulle jag vilja säga. Ibland imponerar de svenska rollspelen stort och ibland faller de pladask. Det jag tycker svenskarna är allra bäst på är att hitta på riktigt balla idéer och koncept. Trudvang och Pyri är sådana. Regelmässigt tycker jag att den internationella konkurrensen står sig bättre.

Framförallt tycker jag att det är kul att svenska företag vågar ta ut svängarna och komma med vågade idéer. Trudvang är en sådan. En rejäl risktagning som funkade. Chronopia är en annan som inte slog lika bra men som ändock skall ha respekt för sitt mod att sticka ut.

- Vulf
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Visst, men...

"Snygga omslag, layout och illustrationer är trotsallt deras starkaste sida."

Det där tycker jag är orättvist, deras starkaste sida är ju faktiskt idéer. Om de bara anställde någon som kunde skriva och någon som kunde konstruera regler så skulle de producera några av världens absolut bästa rollspelsprodukter, det är jag övertygad om.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,909
Re: Visst, men...

"Det där tycker jag är orättvist, deras starkaste sida är ju faktiskt idéer."

Där håller jag verkligen med dig. Av någon anledning har Riotminds fått stämpeln snyggt-men-dåligt och kissnödiga förstå-sig-påare ler alltid lite fittigt i mjugg och säger saker som "jahaja, men det räcker ju inte med illustrationer av Peter Bergting för att det ska bli bra"

Magnus Seter sa en gång att Riotminds absolut starkaste sida är att de har en oslagbar känsla för vad folk tycker är coolt. Och det håller jag med om.

Att de sedan råkat knyta Sveriges bästa illustratörer till sig gör ju inte något. Dessutom verkar de ha lyckats få illustratörerna att förstå deras vision, och det är fan inte fy skam.

- Vulf
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Visst, men...

"Det där tycker jag är orättvist, deras starkaste sida är ju faktiskt idéer."

Helst sant, det har du faktiskt rätt i. Ideérna är väldigt mysiga och skälet till att jag äger och spelar deras produkter. I stand corrected.

Men på ett sätt kan det verka till deras nackdel om de inte riktigt klarar av att fullfölja det fullt ut. Ta Götterdämmerung som ett talande exempel, ascool idé, snygga regelböcker, mycket stämning men i praktiken ospelbart i sin nuvarande form. Det kommer säkert att bli fullt spelbart när väl en världsmodul kommer ut, men det är ändå en fet taktisk miss att inte inkludera mer världsinformation i grundreglerna. Jag kom in i DoD 6 när det redan fanns världsmoduler och har aldrig använt mig av deras regler så där har jag egentligen inte upplevt några större besvikelser. Men när det gäller Götterdämmerung som jag faktiskt gått och väntat på blev det lite av ett platt fall. Häftiga ideér är förstås guld värt men det krävs mycket arbete för att få dem att bli användbara och det vill jag helst inte utföra helt själv.
 
G

Guest

Guest
Re: Underbar...(Spoiler-Svavelvinter!)

Jag håller med dig i ditt första stycke.

Tänk om svenska rollspelskonstruktörer kunde ge sig ut på en internationell marknad. Jag är övertygad om att vi skulle kunna ge amerikanerna en match!

"The Devil is in the details", säger dem själva och det tycker jag vi (svenskar alltså) är bättre på. Ta bara en sån cool händelse som hackspetten (var det en sån?) som hackar in ett hemligt meddelande i dörren på tavernan där äventyrarna befinner sig. Fy f*n vad coolt!

Jag tycker helt enkelt vi svenskar är bättre på fräcka, udda detaljer i rollspelen. Kanske har vi John Bauers sagoberättande i blodet?

Även om jag är en stor D&D fantast, så är det lite stereotypt ibland. Känns ofta som om man spelat det där äventyret en gång förut, osv...

Vår spelgrupp kommer köra igång med både DoD och Mutant till första snön! Och om vi gillar Götterdämmerung på konventet (Team Caligula) så kanske jultomten får det på min önskelista också!
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,909
Re: Underbar...(Spoiler-Svavelvinter!)

Även om jag är en stor D&D fantast, så är det lite stereotypt ibland.
Ehmm... nu tror jag inte jag förstår dig riktigt. Du spelar D&D i Forgotten Realms, kan inte tänka dig att någonsin bryta mot ett antal D&D-konventioner som du själv hittat på (halfling-paladins t.ex.), avspisar Ebberron för att det är för udda men tycker att D&D är för stereotypt?! Hey Caligula, det är du som gör det stereotypt!

- Vulf
 
Top